شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳
چهارشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۵ 3429 0 1

‌عضو هیئت‌علمی دانشگاه فردوسی مشهد: کودکان باید بتوانند قبل از پنج‌سالگی استدلال آوردن در ریاضی را یاد بگیرند.

کودکان باید پیش از پنج سالگی استدلال آوردن را یاد بگیرند

‌عضو هیئت‌علمی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: کودکان باید بتوانند قبل از پنج‌سالگی استدلال آوردن در ریاضی را یاد بگیرند. ‌به گزارش ایسنا- دکتر مجید میرزا وزیری شامگاه گذشته در همایش «ریاضی برای همه» که در دانشکده علوم دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، در خصوص اهمیت ریاضی، مشکلات پیش‌رو و روش‌های جذاب به‌منظور یادگیری آن، اظهار کرد: ریاضی دارای دو بخش استدلالی و محاسباتی است؛ بخش استدلالی ریاضی بسیار مهم‌تر است و کودکان قبل از پنج‌سالگی باید بتوانند استدلال آوردن را یاد بگیرند.
 
وی افزود: ایده‌ها و آموزش‌های نوینی برای یادگیری ریاضی به دانش آموزان وجود دارد که این خلاقیت و نوآوری تنها در بخش محاسباتی ریاضی است. استاد برجسته علوم ریاضی دانشگاه فردوسی مشهد بیان کرد: بهترین عمل برای یادگرفتن، انجام مکرر آن است. امروزه در تمام دنیا مطرح است که دانش آموزان باید طرح کننده‌های مسئله باشند نه حل‌کننده‌ آن؛ ما باید نیازهایی را ایجاد کنیم تا دانش آموزان خودشان روش مناسب یادگیری ریاضی را دریابند.
 
رتبه ششم درآمدزایی مشاغل علوم ریاضی در جهان
میرزا وزیری تاکید کرد: ریاضی ازنظر درآمدزایی در بین مشاغل دانشگاهی دنیا، رتبه ششم را دارا است که متاسفانه در ایران اینگونه نیست. عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد با بیان اینکه ریاضی به درست فکر کردن کمک می‌کند، افزود: ما باید براساس منطق ریاضی، درستی را به کودکان آموزش دهیم؛ زیرا کارهای درست بی‌شمارند و یادگیری منطق به نظم دادن افکار کمک می‌کند.
 
دکتر پژمان نوروزی، عضو هیئت علمی علوم ریاضی دانشگاه فردوسی مشهد نیز در ادامه این همایش، با بیان اینکه دانش‌های ضمنی، آموزش دادنی نیست و تجربی است، اظهار کرد: ریاضیات را از هیچ علمی نمی‌توان مجزا ساخت، ریاضی نه‌تنها در حسابگری بلکه در تقویت ذهن استنتاج‌گر بسیار موثر است.
 
وی با بیان اینکه ریاضی به تفکر نقادانه کمک می‌کند، گفت: با تفکر نقادانه می‌توان با دیدن یک جمله و ساختار منطقی یک گزاره، به احتمال غریب به یقین متوجه شود که آن درست است یا خیر.

کاربرد علوم ریاضی در جامعه موردغفلت قرار گرفته است
رییس دانشکده علوم ریاضی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: علوم ریاضی کاربردهای مختلفی در جامعه دارد که از آن‌ها غفلت شده است. به گزارش ایسنا، دکتر علیرضا سهیلی شامگاه گذشته در همایش «ریاضی برای همه» که در دانشکده علوم ریاضی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، با بیان اینکه این همایش اولین فعالیت پژوهشی ترویج ریاضی است، اظهار کرد: امروزه باید از تولید و انتقال علم فراتر رویم و خودمان را با کاربردهای علوم ریاضی در جامعه درگیر و آن را مطرح سازیم تا به جامعه شناسانده شود.
 
وی با بیان اینکه رشته‌های بین‌رشته‌ای به ریاضی توجهی ندارند، عنوان کرد: بنا داریم ریاضی را با صنف‌های مختلف مانند ریاضی کاربردی، علوم کامپیوتر و آمار، مورد مخاطب قرار دهیم و با همکاری تمام جامعه به این موفقیت برسیم. رییس دانشکده علوم ریاضی دانشگاه فردوسی مشهد ادامه داد: سال 2017 برای مشهد سال به‌یادماندنی خواهد بود و این تقارن را با فعالیت‌های پژوهشی به فال نیک می‌گیریم.
 
سهیلی با اشاره به اینکه این همایش مخصوص دوره‌ی دوم دبستان تا اول متوسطه است، گفت: با توجه به عدم اقبال به ریاضی باید به پایه‌های پایین‌تر رجوع کنیم تا این استقبال را در دانش آموزان ایجاد سازیم. دکتر رهبرنیا، عضو هیئت علمی دانشکده علوم ریاضی دانشگاه فردوسی مشهد نیز در ادامه این نشست گفت: پیش از قرن 19 تمام ریاضی‌دانان ثروتمند بوده‌اند و تنها برای تنوع و سرگرمی به ریاضی می‌پرداختند. آنان هرگز فکر نمی‌کردند که ریاضی مانند امروزه کارآموزی باشد.
 
وی افزود: والدین بیشتر فرزندان خود را به سوی رشته‌هایی با درآمد بالا سوق می‌دهند، اما باید بگذاریم فرزندانمان به علاقه‌مندی‌هایشان بپردازند و استفاده‌های معنوی را به استفاده‌ی مادی ارجحیت دهیم. این استاد دانشگاه فردوسی مشهد بیان کرد: وجه اشتراک، زبان و قوانین ریاضی در تمام دنیا یکسان است. تمام رشته‌ها حتی رشته‌های علوم انسانی با ریاضی سروکار دارند.
 
رهبرنیا با بیان به اینکه، تمام دنیا سرمایه‌گذاری‌هایشان را در بخش علوم و به‌خصوص علوم ریاضی است، گفت: ریاضی علمی است که ما را به خدا نزدیک می‌سازد و باید اهمیت آن جدی گرفته شود. در ادامه این نشست رمضان نیری، معاون دوره‌ی متوسطه اداره کل آموزش ‌و پرورش خراسان رضوی اظهار کرد: سرچشمه و بنای سلامت روان انسان به مدیریت افکار اوست. ریاضی دانشی ست که به شدت به مدیریت تفکر کمک می‌کند.
 
وی یادآور شد: افکار انسان را به 6 دسته تقسیم کرده‌اند که از جمله آن افکار سیاه شامل کنجکاوی، قضاوت و داوری که زیربنای تفکر نقادانه است، افکار سفید شامل تمام اطلاعات بدون هیچ احساسی است، افکار قرمز محصول هیجانات، احساسات، عواطف، ترس، اضطراب و... افکار سبز حاوی خلاقیت و ایده‌های نو بدیع و تفکر خلاق است، افکار زرد شامل افکار امید بخش و در پایان افکار آبی که شامل مدیریت افکار و نظم دهنده ان است. نیری افزود: ریاضی علم خوب اندیشیدن است، به همین دلیل همه برای بهزیستی روان و سلامت به این علم نیازمندند.

آی هوش: گنجینه دانستنی ها و معماهای هوش و ریاضی

نظراتی که درج می شود، صرفا نظرات شخصی افراد است و لزوماً منعکس کننده دیدگاه های آی هوش نمی باشد.
آی هوش: مرجع مفاهیم هوش و ریاضی و انواع تست هوش، معمای ریاضی و معمای شطرنج
 
در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان، رعایت برخی موارد ضروری است:
 
-- لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
-- آی هوش مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
-- آی هوش از انتشار نظراتی که در آنها رعایت ادب نشده باشد معذور است.
-- نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
 
 
 
 

نظر شما

پرطرفدارترین خبرهای امروز

تأثیر یادگیری زبان دوم در تقویت قدرت مغز
تبریک رییس انجمن ریاضی ایران به پروفسور میرزاخانی
تشخیص هوش افراد از روی چهره
معادله
دختری که از اینشتین هم باهوشتر است!
مراسم یادبود نابغه ریاضی، جمعه در تهران
حل یک معمای 40 ساله درباره گیرنده‌های مغز
خانه ریاضیات انزلی نشان شایستگی طرح ترویج ریاضیات کشور را دریافت کرد
دومین دوره مسابقات ملی دانشجویی و دانش آموزی دومینو برگزار شد