شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳
جمعه ۱۲ آبان ۱۳۹۶ 5061 0 1

شرحی از جلسه بزرگداشت ریاضیدان فقید، مریم میرزاخانی

مراسم گرامیداشت دهه ریاضیات و یاد بود پروفسور مریم میرزاخانی نابغه ایرانی

 به گزارش روابط عمومی دانشگاه، مراسم گرامیداشت دهه ریاضیات و یاد بود پروفسور مریم میرزاخانی نابغه ایرانی، روز دوشنبه 8 آبان ماه 96، با حضور جمعی از استادان، دانشجویان و دانش آموزان در تالار وحدت دانشگاه شهید باهنر برگزار شد.
 
 
پس از تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید و احترام به سرود ملی جمهوری اسلامی ایران و پخش سرود دانشگاه شهید باهنر کرمان دکتر حسین‌خانی؛ سرپرست اداره روابط عمومی دانشگاه، با ابیاتی زیبا آغازگر مراسم شد و از حضار برای شرکت در برنامه علمی، فرهنگی و معنوی آیین گرامیداشت دهه ریاضیات تشکر ویژه‌ای کرد.
 
دکترمحمدرضا فدایی؛ رئیس دانشکده ریاضی و کامپیوتر گفت: این جلسه حول سه محور تشکیل شده است. یکی بزرگداشت دهه ریاضیات، دوم یادی از مرحومه پروفسور مریم میرزاخانی که باعث افتخار دنیای علم بود و هست و سوم چگونگی ارتباط وهمفکری در خانه های ریاضیات. او در ادامه مختصری برای دانش آموزان که آشنایی کمتری با دانشگاه دارند توضیحاتی در ارتباط با شکلگیری و تاریخچه دانشگاه شهید باهنر و دانشکده ریاضی داد. وی ابراز امیدواری کرد که دانش آموزان با بررسی امکانات و علایق و پتانسیل ها جذب دانشکده ریاضی شهر خود شوند؛ سپس از برگزارکنندگان و همکاران در بخش ریاضی محض و دکتر مولایی؛ عضو هیأت علمی  و انجمن علمی دانشجویان ریاضی که با بخش همراهی کردند، همچنین مدیریت، هیأت رئیسه دانشگاه و معاونت دانشجویی صمیمانه تشکر کرد.
 
 دکتر رضاقلی؛ یادداشتی  به مناسبت بزرگداشت مریم میرزاخانی قرائت کرد.
 
پروفسور مهدی رجبعلی پور؛ عضو تحقیقات فیزیک نظری ایتالیا، گفت: جلسه با نام پر افتخار مریم میرزاخانی( دختر ما) همراه است و آرزوی ما بود که این دختر ما بالنده شود. وی با بیان خاطره‌ای که از مریم میرزاخانی داشت یادش را گرامی داشت و سخنرانی خود را درباره فلسفه و حکمت در ریاضیات ارائه داد. سپس با معرفی نشریه آی پی ام و نکته جالبی که در آن بود با عنوان" 100سالگی نظریه نسبیت عام انیشتین" اشاره کرد و به این جمله از انیشتین ( قوانین ریاضی تا آنجا که به واقعیت مربوط می شوند قطعیت ندارند و تا آنجا که قطعیت دارند به واقعیت مربوط نمی شوند ) که با سخنرانی او در ارتباط بود اشاره کرد. وی در ادامه با بیان تاریخچه ای از فلسفه و حکمت ریاضیات گفت که جهان بینی و تعاریف و فلسفه را باید عوض کرد. دید ما اصولا به سه دسته تقسیم می شود. یک دسته مذهبی، دوم حکمت و سوم جهان بینی. حکمت به معنی تجربیات ما که در طول میلیون ها سال به دانش و فرهنگمان اضافه شده است که به دو دسته حکمت نظری و عملی تقسیم می شود. نیوتن فکر می کرد این دو یکی هستند اما انیشتین ایراداتی وارد کرد و تفاوت این دو را بیان کرد.
 
پروفسور اسدالله رضوی؛ استاد دانشگاه، یاد و خاطره مهندس علیرضا افضلی پور و خانم صبا را زنده کرد و سخن خود را با چند بیت شعر شروع کرد و یاد مریم میرزا خانی را گرامی داشت. وی گفت: سال 67 از تعیین کنندگان تیم المپیاد ریاضی دانش آموزان بودم که یکی از دو نفری که نمره خوب آوردند مریم میرزاخانی از دبیرستان فرزانگان تهران بود که برای تیم کشور انتخاب شد و به مسابقات در هنگ کنگ اعزام شدند. در آن مسابقات نمره 41 از 42 را گرفت و به مدال طلا دست یافت و همچنین در سال بعد نیز در المپیاد کانادا نمره کامل و مدال طلا را گرفت. او دانشگاه شریف را برای تحصیل انتخاب کرد و برای ادامه تحصیل از دانشگاه هاروارد پذیرش شد. پروفسور رضوی در ادامه مختصری از بقیه زندگی میرزاخانی گفت. او ادامه داد همه شما دانشجویان باهوشی هستید اما این باهوشی یک دام است که ممکن است باعث کم کاری شود. مریم میرزاخانی  کسی بود که کار و با هوشی را باهم داشت.
 
پروفسور اسفندیار اسلامی؛ استاد دانشگاه، با تشکر از حضار و خصوصا دانش آموزان صحبت خود را شروع کرد. سخنرانی وی در مورد خانه ریاضیات بود. در مورد تاریخچه خانه ریاضیات گفت: خانه ریاضیات کرمان بعد از خانه ریاضیات اصفهان در سال 1379 همزمان با 2000 میلادی که از طرف اتحادیه جهانی ریاضی، سال جهانی ریاضیات اعلام شد و با همت شادروان خانم بتول باقری ( ازدبیران شایسته و سرشناس کرمان ) و دکتر رجبعلی پور به هدف ترویج ریاضی و عمومی کردن ریاضی تأسیس شد.
 
خانه ریاضیات دو وظیفه مهم را بر عهده گرفت که یکی ترویج ریاضی و دیگری عمومی کردن ریاضی بود. به طور کلی خانه ریاضیات میخواهد که ریاضی را به سمت عامه مردم ببرد پس در این خانه به روی همه و در تمام سنین باز است و همه می توانند بروند و در آنجا ریاضی بگیرند و درس بخوانند. کلاس های متنوعی از بازی های  مختلف و تلفیق ریاضی و هنر و اوریگامی ( هنر تا کردن کاغذ ) برگزار می شود و این خیلی کمک می کند به خلاقیت  و تفکر خلاق و پیشبرد ریاضیشان و واقعاً مسئله این نیست که بچه ها در آنجا بخواهند ریاضی یاد بگیرند بلکه توسط آنچه که ما به آن ریاضی میگوییم بتوانند در زندگی معمولی موفق و صاحب خلاقیت شوند. برای اینکه ما معتقدیم خلاقیت هم یک چیز اکتسابی است و باید آن را تمرین کرد.
 
او در ادامه گفت: امسال کلاس ها و کارگاهایی برای دبیران و معلمان مدرسه گذاشته شد و هنوز هم ادامه دارد و نمایشگاهی از اوریگامی هم درخیابان جهاد برپا شده است. کلاس های متفاوت دیگر از جمله کدگذاری، کافه بازی، و کارگاه هایی برای مربیان ویژه مدارس، کلاس های تابستانی برای افزایش دانش ریاضی در یک محیط گرم و شاد برای کودکان در پیش دبستانی، دبستانی و بالاتر، کلاس های خلاقیت ریاضی  برایدانش آموزان و معلمان و فعالیت هایی نظیر بازی و مسابقات مختلف ، تورنومنت شهر ها ، لیگ بازی و اندیشه و شهر ریاضی که خیلی طرفدار دارد و برای بچه ها خیلی مفرح است. دکتر اسلامی در پایان تعاریفی از خلاقیت ارائه داد و گفت خلاقیت با تلاش مستمر بدست می اید.
سایر اخبار و تازه های پیشنهادی آی هوش:

آی هوش: گنجینه دانستنی ها و معماهای هوش و ریاضی

نظراتی که درج می شود، صرفا نظرات شخصی افراد است و لزوماً منعکس کننده دیدگاه های آی هوش نمی باشد.
آی هوش: مرجع مفاهیم هوش و ریاضی و انواع تست هوش، معمای ریاضی و معمای شطرنج
 
در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان، رعایت برخی موارد ضروری است:
 
-- لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
-- آی هوش مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
-- آی هوش از انتشار نظراتی که در آنها رعایت ادب نشده باشد معذور است.
-- نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
 
 
 
 

نظر شما

پرطرفدارترین خبرهای امروز

تأثیر یادگیری زبان دوم در تقویت قدرت مغز
تشخیص هوش افراد از روی چهره
معادله
تبریک رییس انجمن ریاضی ایران به پروفسور میرزاخانی
«اصطلاحنامه ریاضیات» منتشر شد
دختری که از اینشتین هم باهوشتر است!
مراسم یادبود نابغه ریاضی، جمعه در تهران
حل یک معمای 40 ساله درباره گیرنده‌های مغز
خانه ریاضیات انزلی نشان شایستگی طرح ترویج ریاضیات کشور را دریافت کرد