شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳
جمعه ۱ دی ۱۳۹۶ 6531 0 1

اثبات رسمی شینیچی موچیزوكی ریاضیدانی ژاپنی به زودی ارائه خواهد شد.

انتشار راه‌حل ۵۰۰ صفحه‌ای ریاضی که هیچکس آن را نمی‌فهمد

شینیچی موچیزوکی (Shinichi Mochizuki) ریاضیدان ژاپنی

ریاضیدانی ژاپنی در حدود پنج سال پیش اثبات ۵۰۰ صفحه‌ای یکی از مسائل دشوار جهان ریاضی را در قالب چهار مقاله ارائه کرد و به زودی قرار است این راه‌حل به عنوان راه‌حل رسمی منتشر شود،‌درحالی که هنوز هیچ ریاضیدانی نتوانسته درستی آن را تایید کند.

بر اساس گزارش نیو ساینتیست، این مسئاله ریاضی كه "حدس ABC" یا "حدس اوسترل-مسر" نام دارد، 30 سال بود كه حل نشده باقی مانده‌ بود تا اینكه در نهایت شینیچی موچیزوكی (Shinichi Mochizuki) ریاضیدان ژاپنی راه‌حلی متحول‌كننده‌ای برای این مسئاله ارائه داد. تنها یك مشكل وجود داشت: كسی راه‌حل ارائه شده توسط او را نمی‌فهمید. حدس abc درباره ارتباط میان اعداد صحیح مثبت است:  اگر a و b و c سه عدد صحیح باشند که هیچ عامل مشترکی با یکدیگر نداشته باشند و a+b=c، در این صورت اگر d حاصل‌ضرب ریشه‌های اولیه abc باشد، انگاه d نمیتواند خیلی کوچکتر از c باشد.
 
این معما كه در آن عناصر نظریه اعداد و هندسه محاسباتی با یكدیگر تركیب شده‌اند، هرگز به صورت كامل توسط ریاضیدانان حل نشده‌بود و گفته می‌شود موچیزوكی اولین ریاضیدانی است كه توانسته آن را حل كند، البته اگر كسی بتواند از راه‌حل‌های او سر در بیاورد.
 
موچیزوكی كه زمانی همه حدس می‌زدند خالق بیت‌كوین باشد، به اندازه‌ای محاسبات ریاضی عجیب و غریب را در این 500 صفحه گنجانده كه جامعه ریاضی جهان از درك آن عاجز شده‌است. این ریاضیدان برای حل مسئاله 10 سال زمان صرف كرده‌است و اگرچه از سال 2012 در اختیار دیگر ریاضیدانان قرار گرفته، اما جامعه ریاضی می‌گوید برای رمزگشایی و درك دقیق آن به سال‌ها زمان نیاز دارد.
 
برای كمك به درك این راه‌حل،‌ نشست‌ها و جلسات بین‌المللی متعددی برگزار شده و یكی از همكاران موچیزوكی نسخه‌ای آسان‌سازی شده و 300 صفحه‌ای از آن را منتشر ساخته‌است. اما با وجود تمامی این تلاش‌ها، مفسران تایید كرده‌اند كه تا تایید نهایی این "كابوس درهم پیچیده" توسط جامعه آكادمیك به سال‌ها زمان نیاز است.
 
موچیزوکی دکترای خود را از دانشگاه پرینستون آمریکا دریافت کرده است و استاد راهنمای وی گرد فالتینگر (Gerd Faltings) است که خود یکی دیگر از حدس‌های معروف نظریه‌ی اعداد را که حدس موردل نام دارد اثبات کرده است.
 

آی هوش: گنجینه دانستنی ها و معماهای هوش و ریاضی

نظراتی که درج می شود، صرفا نظرات شخصی افراد است و لزوماً منعکس کننده دیدگاه های آی هوش نمی باشد.
آی هوش: مرجع مفاهیم هوش و ریاضی و انواع تست هوش، معمای ریاضی و معمای شطرنج
 
در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان، رعایت برخی موارد ضروری است:
 
-- لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
-- آی هوش مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
-- آی هوش از انتشار نظراتی که در آنها رعایت ادب نشده باشد معذور است.
-- نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
 
 
 
 

نظر شما

پرطرفدارترین خبرهای امروز

تأثیر یادگیری زبان دوم در تقویت قدرت مغز
معادله
تشخیص هوش افراد از روی چهره
تبریک رییس انجمن ریاضی ایران به پروفسور میرزاخانی
خانه ریاضیات انزلی نشان شایستگی طرح ترویج ریاضیات کشور را دریافت کرد
انتشار راه‌حل ۵۰۰ صفحه‌ای ریاضی که هیچکس آن را نمی‌فهمد
مرگ یک ریاضیدان مشهور
کودکانی که در خواندن و نوشتن دچار اختلال می‌شوند، الزاما کندذهن نیستند
ردیابی یک سلول واحد در بدن به کمک ریاضیات امکان پذیر شد