شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳
سه شنبه ۸ بهمن ۱۳۹۲ 8983 1 6

به بهانه تولد «امانوئل سویدنبرگ» فیلسوف و عالم سوئدی

فیلسوفی با هوش‌تر از انیشتین

در علم فرنولوژی براساس اندازه جمجمه فرد، هوش او تخمین زده می‌شود. بر این اساس ضریب‌هوشی «انیشتین» 183 بوده، در حالی که ضریب هوشی «امانوئل سویدنبرگ» (Emanuel Swedenborg) فیلسوف و عالم سوئدی 205 تخمین زده شده است.
 
ضریب نوابغ بالای 120 است و طبیعتاً هر چه این عدد بیشتر باشد، فرد باهوش‌تر می‌شود. اندازه‌گیری ضریب‌هوشی آزمایش‌های ویژه‌ای دارد اما برای آن‌هایی كه دست‌شان از دنیا كوتاه است این روزها روش‌های خاصی مثل فرنولوژی اختراع شده است.
 
در فرنولوژی براساس اندازه جمجمه فرد، هوش او تخمین زده می‌شود. در یكی از رده‌بندی‌های مجله «آبزرور» باهوش‌ترین فلاسفه جهان معرفی شده‌اند. ضریب‌هوشی «انیشتین» 183 بوده در حالی که ضریب هوشی امانوئل سویدنبرگ فیلسوف و عالم سوئدی 205 تخمین زده شده است. فردا (9 بهمن ماه) مصادف است با سالروز تولد این فلیسوف، فردی که در ایران کاملا ناشناخته است.
 
امانوئل سویدنبرگ کیست؟
امانوئل
سویدنبرگ متفکر عالم، عارف و نامدار سوئدی بیست و نهم ژانویه سال ۱۶۸۸ میلادی در استکهلم سوئد به‏دنیا آمد. وی پس از طی تحصیلات خود، در ریاضیات تبحر یافت و مهندسی معروف شد. امانوئل در ۵۴ سالگی اعلام داشت که دنیای واقعی را در رؤیاهایى مشاهده کرده است! 
 
سویدنبرگ از آن پس به مطالعات فراوانی در فلسفه پرداخت و به نشر عقاید و افکار خود مشغول شد. وی اعلام کرد که فلسفه او، انفصال از دنیای مادی و غرق شدن در تماشای عالم معنوی است. سویدنبرگ در مشاهده عالم معنا چنان تیزبین و دقیق بود که آن را به شیوه دانشمندان، با همه جزییاتش توصیف می‌‏کرد. 
 
او می‌‏گفت که «دنیای مادی و دنیای روحی، هر دو، دارای طرح و الگویى قابل انطباق هستند و بنابراین، وحدت‏پذیرند. هر آنچه در این دنیا هست، نظیر آن در دنیای دیگر نیز هست.» وی معتقد بود که هر چه انسان شریف‏‌تر باشد، فهم و درک وجود خداوند برایش ممکن‏‌تر است، زیرا خداوند شبیه و المثنای نامشهود انسان است. سودنبرگ تأکید داشت که همه این‌ها در سیرهای عارفانه وی به عالم بالا، برای شخص او یقینی شده است. 
 
هرچند سودنبرگ خود را «مردی هر دو جهانی» می‌‏خواند، با این حال، در او چیز غیرمعمول و نامتعارفی وجود نداشت. دارا بودن زندگی ساده و معتدل، پرهیز از هرزگی و بی‌بندوباری، علاقه به مصاحبت با دیگران و علاقه به گیاه‏خواری و دوری از گوشت‏خواری، از جمله ویژگی‏های زندگی او بود. 
 
امانوئل سویدنبرگ اندیشه‏های فلسفی خود را در بیش از 50 جلد کتاب بیان داشت که مهم‌ترین آن‏‌ها، کتاب «اسرار عالم ملکوت» یا «رموز آسمانی» است که آن را در هشت جلد به نگارش درآورد. او در این کتاب عنوان می‌‏کند که تنها خدا زنده است و حضور او در انسان و مخلوقات دیگر است که به آن‏‌ها نمودی از زندگی می‌‏بخشد و در ما توهم وجود اختلاف میان انواع موجودات را که همه بهره‏ای از ذات واحد الهی‏اند، ایجاد می‌‏کند. 
 
«اسرار عالم ملکوت» نه‏تنها مهم‏‌ترین اثر سودنبرگ است، بلکه یکی از بارز‌ترین و جالب‏‌ترین جلوه‏های اندیشه عرفانی اروپای شمالی در قرن هجدهم میلادی محسوب می‌شود. سودنبرگ در انگلستان و آمریکا دارای پیروان بسیاری بود. امانوئل سودنبرگ سرانجام ۲۹ مارس ۱۷۷۲میلادی در سن هشتاد و چهار سالگی درگذشت.
منبع
ایبنا

آی هوش: گنجینه دانستنی ها و معماهای هوش و ریاضی

نظراتی که درج می شود، صرفا نظرات شخصی افراد است و لزوماً منعکس کننده دیدگاه های آی هوش نمی باشد.
آی هوش: مرجع مفاهیم هوش و ریاضی و انواع تست هوش، معمای ریاضی و معمای شطرنج
 
در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان، رعایت برخی موارد ضروری است:
 
-- لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
-- آی هوش مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
-- آی هوش از انتشار نظراتی که در آنها رعایت ادب نشده باشد معذور است.
-- نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
 
 
 
 
  1. جلائی چهارشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۸ --- ۱۲:۱۴:۰۹

    سلام
    ممنون از مطلب خوبتون
    شما میدونید تو ایران کتابی از امانوئل سویدنبرگ ترجمه و چاپ شده یا خیر؟

نظر شما

پرطرفدارترین مطالب امروز

پالیندروم چیست؟
قواعد بخش پذیری بر اعداد  1 تا 20
طنز ریاضی: اثبات 5=2+2
زندگینامه ریاضیدانان: رویا بهشتی زواره
مغز و ساختار مخ
طنز ریاضی: لطیفه های ریاضی!
طنز ریاضی: اثبات 2=1
زندگینامه بزرگان ریاضی: اقلیدس، کلید هندسه
زندگینامه بزرگان ریاضی: گوتفرید لایب نیتس