کتاب «مدیریت دیداری» با هدف ارایه یک تصویر کلی از مقوله مدیریت دیداری و مفاهیم آن و راههای رفع مشکل با استفاده از این روش، به همت انتشارات بعثت منتشر شده است. «مدیریت دیداری» عنوان اثر مشترکی از مهندس حسن سادین و مهندس محمود مهرگانفر است. این اثر در هفت فصل به همت انتشارات بعثت منتشر شده است.
سه فصل نخست کتاب با عنوانهای «مبانی و مفاهیم»، «مکانیزم بینایی و درک دیداری» و «ارزیابی درک دیداری» به مباحثی مانند مدیریت دیداری و تولید ناب، چرا مدیریت دیداری؟، مکانیزم بینایی ادراک جنبشی و لمسی و حافظه تجسمی اصول سازمان ادارکی گشتالت پرداخته است.
مولف در نخستین فصل کتاب در تشریح بحث مدیریت دیداری در سازمان آورده است: «در راستای اجرای مدیریت دیداری سازمان، میبایست چشمانداز، ماموریت، ارزشهای سازمان استراتژیها، باید بهطور دقیق و شفاف تعریف شده و قابل اجرا باشند. همچنین در جهت تعیین و طراحی اهداف سازمان سیستم مدیریت باید یک هماهنگی کلی بین واحدهای مختلف ایجاد نماید و از بروز عدم تعادل در بین واحدهای مختلف سازمان جلوگیری کند.»
«اطلاعات دیداری و مصورسازی دادهها»، «مدیریت دیداری و سیستم SS»، «روشها و ابزارهای اجرایی مدیریت دیداری» و «کارخانه دیداری» عناوین چهار فصل بعدی کتاب هستند. از جمله مباحث مهم مطرح شده در این فصلها میتوان به مصورسازی اطلاعات، انواع دادههای مصورسازی دیداری، دادههای شبکهای، موضوعات مدیریت دیداری و اهداف محیط کار اشاره کرد.
نویسنده در فصل ششم کتاب، مدیریت دیداری را شامل فنون و روشهای کاربردی مجزایی دانسته که با توجه به ماهیت کاربرد مدیریتی آن در شناخت مشکلات و اتلافها تقسیمبندی شده است. برخی از این ابزارها بهطور مستقیم میتوانند در شناسایی مشکلات مورد کاربرد قرار گیرند و برخی دیگر در شفافسازی مشکلات و نارساییهای گذشته متمرکزند.
نخستین چاپ کتاب «مدیریت دیداری» با شمارگان یکهزار نسخه در 143 صفحه، به بهای 6 هزار تومان به همت انتشارات بعثت به بازار نشر عرضه شده است.