شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳
پنجشنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۴ 3978 0 2

تیم SHIRAZ ROBO APP دانشگاه پیام نور شیراز با ارائه «دوست هوشمند» در دهمین دور مسابقات ربوکاپ آزاد ایران توانستند به همراه تیم دانشگاه آزاد قزوین، مقام سوم در بخش لیگ نمایش دانشجویی را کسب کنند.

ارائه «دوست هوشمند» از سوی دانشجویان پیام نور شیراز

تیم SHIRAZ ROBO APP دانشگاه پیام نور شیراز با ارائه «دوست هوشمند» در دهمین دور مسابقات ربوکاپ آزاد ایران توانستند به همراه تیم دانشگاه آزاد قزوین، مقام سوم در بخش لیگ نمایش دانشجویی را کسب کنند.

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا، تیمی متشکل از سه دانشجوی کارشناسی کامپیوتر و الکترونیک دانشگاه پیام نور شیراز، محمدرضا بهمنی، اشکان بهمنی و بهروز حنائی جهرمی ربات و اپلیکیشن دوست هوشمند را طراحی کرده‌اند که تلفن‌های هوشمند آندرویدی را به ربات‌های هوشمند تبدیل می‌کند.

به گفته محمدرضا بهمنی، این ربات به گونه‌ای طراحی شده است که با استفاده از اپلیکیشن مربوط، گوشی هوشمند مبتنی بر آندروید را به یک بورد الکترونیکی تبدیل می‌کند و از آن لحظه به بعد، این ربات هوشمند قابلیت کنترل وسایل الکترونیکی منزل و تعامل با انسان را خواهد داشت. در واقع، این ربات می‌تواند با انسان دوست شود و بر اساس رفتار انسان با وی تعامل کند. وی گفت: «این ربات دارای کنترل صوتی است و فقط با صاحب خود صحبت می کند و از افراد دیگر دستور نمی‌گیرد».

قابلیت‌ها
به گفته بهمنی، این ربات می‌تواند با زبان فارسی با کاربر خود ارتباط برقرار کند. همچنین قابلیت اتصال به شبکه‌های اجتماعی را دارد و در اطلاعات شخصی کاربر خود داده‌کاوی می‌‌کند تا به اطلاعات مورد نیاز خود برای تعامل با کاربرش دسترسی پیدا کند.

بهمنی گفت: «این ربات قابلیت پردازش تصویر (تشخیص چهره و هویت) را دارد و زمانی که شخص غریبه زیاد به آن نزدیک شود، می‌ترسد و شکلک روی صفحه نمایش موبایل به شکل صورتی می‌شود که می‌ترسد و ربات به یکباره خودش را کنار می‌کشد و از فرد دور می‌کند. این ربات همچنین صورت کاربر خود را دنبال می‌کند و با حرکت کاربرش و با کمک دو موتوری که در آن تعبیه شده، به سمت راست یا چپ حرکت می‌کند».
وی افزود: «قابلیت دیگری که دارد این است که زمانی که با دست، صفحه نمایش موبایل و در واقع، صورت مجازی روی موبایل را لمس می‌کنید، عطسه می‌کند. یعنی هم صدای عطسه را درمی‌آورد و هم سر آن به سمت پایین خم می‌شود».

وی عنوان کرد: «دوست هوشمند از طریق کلود (یا دسترسی آنلاین به اطلاعات ذخیره شده) از راه دور و از هر جای دنیا که باشید، قابل کنترل است و خودش به تنهایی می‌تواند کنترل خانه‌های هوشمند را به دست بگیرد».

بهمنی درباره چگونگی این ربات به شبکه‌های اجتماعی گفت: «زمانی که اجازه دسترسی این ربات را به شبکه اجتماعی‌تان می‌دهید، اطلاعات عمومی پروفایل‌تان را چک می‌کند و با تحلیل آنها، مثلا اگر ببیند که شما علاقه زیادی به ورزش دارید، خبرهای ورزشی را برای‌تان می‌خواند یا کلا در مورد ورزش با شما صحبت می‌کند».

وی در گفت‌وگو با خبرنگار آنا افزود: «کلمات و جملات این ربات از پیش‌ تعیین شده نیست. مثلا می‌توانید از آن بپرسید که فیلم ماتریس چیست. ربات به اینترنت و حتی سایت فیلم IMDB وصل می‌شود و تمامی اطلاعات مربوط به آن را به فارسی ترجمه کرده و برای‌تان بازگو می‌کند. حتی اگر در مورد ورزش سوالی از آن بپرسید، به سایت‌های ورزشی می‌رود و اطلاعات را باز هم به فارسی ترجمه می‌کند و در مورد آن با شما صحبت می‌کند».

بهمنی خاطر نشان کرد که به صورت ماژولار می‌توان به این ربات حسگرهای دیگری نیز نصب کرد تا کارهای دیگری را انجام دهد. به طور مثال می‌تواند به آن حسگر تشخیص گاز نصب کرد تا زمانی که گاز دی‌اکسید کربن محیط زیاد شود، به شما اطلاع بدهد تا حتی به شما زنگ بزند.
وی در مورد هزینه ساخت ربات دوست هوشمند گفت: «مهم‌ترین ویژگی این ربات کاهش هزینه ساخت ربات‌های هوشمند از 4 میلیون تومان به ۱۰۰ هزار تومان است که حتی سرعت و کیفیت عملکرد ربات را نیز بالاتر می‌برد».
کلمات کلیدی
سایر اخبار و تازه های پیشنهادی آی هوش:

آی هوش: گنجینه دانستنی ها و معماهای هوش و ریاضی

نظراتی که درج می شود، صرفا نظرات شخصی افراد است و لزوماً منعکس کننده دیدگاه های آی هوش نمی باشد.
آی هوش: مرجع مفاهیم هوش و ریاضی و انواع تست هوش، معمای ریاضی و معمای شطرنج
 
در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان، رعایت برخی موارد ضروری است:
 
-- لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
-- آی هوش مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
-- آی هوش از انتشار نظراتی که در آنها رعایت ادب نشده باشد معذور است.
-- نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
 
 
 
 

نظر شما

پرطرفدارترین خبرهای امروز

تأثیر یادگیری زبان دوم در تقویت قدرت مغز
تبریک رییس انجمن ریاضی ایران به پروفسور میرزاخانی
تشخیص هوش افراد از روی چهره
معادله
مراسم یادبود نابغه ریاضی، جمعه در تهران
حل یک معمای 40 ساله درباره گیرنده‌های مغز
خانه ریاضیات انزلی نشان شایستگی طرح ترویج ریاضیات کشور را دریافت کرد
دومین دوره مسابقات ملی دانشجویی و دانش آموزی دومینو برگزار شد
دختری که از اینشتین هم باهوشتر است!