شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳
يکشنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۴ 4152 0 3

توصیه‌های یک دانشمند اعصاب برای بهبود عملکرد مغز را در یک کتاب بخوانید

معرفی کتاب: هوشمند بیندیشید

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) نخستین چاپ کتاب «هوشمند بیندیشید؛ توصیه‌های یک دانشمند اعصاب برای بهبود عملکرد مغزتان» نوشته دکتر ریچارد رستاک یکی از بزرگترین متفکران علمی با ترجمه فرهاد توحیدی در 6 بخش از سوی انتشارات سپاهان منتشر شده است.
 
«کشف مغز»، «مراقبت و تغذیه مغز:مبانی» و «گام‌های ویژه برای ارتقای عملکرد مغزتان» عنوان‌های سه بخش نخست کتاب است. در نخستین بخش کتاب درباره تاریخچه شناسایی مغز آمده است: ‌«عصب‌شناسی، (علم مغز) در حال حاضر یکی از معروف‌ترین گزینه‌های دانشجویان علاقه‌مند به علم است. روان‌پزشکی و نورولوژی در حال ادغام در یک رشته مرکب عصب‌ روانپزشکی هستند، ولی این پیشرفت‌ها خود به خود صورت نگرفته‌اند. پیشرفت از پوچ‌گرایی و بدبینی به کنجکاوی و امید، اساسا به دلیل روش‌های جدید تصویر‌برداری از مغز صورت گرفته است.»
 
در ادامه این مبحث اشاره شده که تا اواسط قرن بیستم،‌ آنچه که در مورد مغز می‌دانستیم از آمیزه‌‌ای از اندیشه‌‌ها و جزم‌گرایی‌ مبتنی بر دانش ریش‌سفیدانی بود که در میکروسکوپ به نورون‌های رنگ‌آمیزی‌شده روشن‌ نگاه می‌کردند. به‌خاطر پیشرفت‌های تکنیک‌‌های تصویر‌برداری مغز در سی سال گذشته،‌ اکنون این امکان وجود دارد که متخصصین اعصاب، رشد مغز را در زمان حقیقی و بدون نیاز به  اندیشه جرم‌اندیشی ملاحظه کنند.
   
دومین بخش کتاب به موضوع «تغذیه مغز» اختصاص دارد. نویسنده در این بخش نوشته که اصل مهم این است که برای تنظیم مغز و کاهش احتمال بیماری آلزایمر،‌ ممکن است لازم نباشد جذب کالری‌‌تان را به شدت کاهش دهید، بلکه صرفا جذب کالری‌تان را  آنقدر پایین نگه دارید که برای جلوگیری از چاقی کافی باشد و این از تحقیقات با حیوانات و انسان‌ها استنباط شده است.
 
«ارتقای عملکرد مغز» موضوع محوری سومین بخش کتاب است. نویسنده در این بخش به توصیه‌های برخی از برترین دانشمندان علم مغز درباره بهبود کارکرد مغز اشاره داشته است. اگر نمی‌توانید تمرکزتان را حفظ کنید، نمی‌توانید تلاش‌های لازم برای بهبود عملکرد سایر کارکرد‌های مغز را هدایت کنید و توجه در حوزه ذهنی با تحمل جسمی در حوزه جسمی معادل است و از توصیه‌های مطرح شده در این بخش است.
 
در ادامه این بخش درباره «حافظه کاری» می‌خوانیم: «حافظه کاری که به حافظه کوتاه مدت نیز معروف است، شامل مهم‌ترین عملیات ذهنی انجام شده توسط مغز انسان می‌شود: ذخیره اطلاعات به‌طور خلاصه و به کارگیری آن هر وقت که دو یا چند فکر رقابتی را موازنه می‌کنید، به دلخواه از یک فکر به فکر دیگری می‌روید، در حالی‌که فکر اصلی را در نوعی انیمیشن معلق نگه داشته‌اید،‌ از حافظه کاربردی‌تان استفاده می‌کنید. این فرآیند با تغییر اسناد در کامپیوترتان به جابه‌جایی از یکی به دیگری مشابه است.»

«استفاده از تکنولوژی برای رسیدن به مغز قدرتمندتر»، «طراحی مغز خلاق»، «مواضع کارکرد بهینه مغز و نحوه جبران آنه» و «مغز قرن بیست و یکم» عنوان فصل‌های چهارم تا هفتم کتاب است.
 
چهارمین بخش کتاب به «تأثیر تکنولوژی در تقویت کارکرد‌های مغز» اختصاص دارد. در این بخش درباره تأثیر بازی‌های ویدئویی بر مغز آمده است: «اثرات القاء شده توسط بازی منظم ویدئو‌گیم‌ها می‌تواند با آنچه که در مغز یک پیانیست کنسرت رخ می‌دهد، مقایسه شود. در نتیجه ساعت‌ها تمرین،‌ مغز پیانیست شبکه‌های نورونی مؤثری در قشر حرکتی مکمل تشکیل داده است، ‌منطقه‌ای از مغز که مسئول برنامه‌ریزی حرکات انگشتی لازم برای هر انتخاب است. با افزایش تمرین و تجربه،‌ شبکه‌های کمتر وکار‌امدتری برای انجام هر گزینه موسیقی لاز‌م‌اند.»
 
«مغز خلاق» موضوع مورد بحث پنجمین بخش کتاب است. در  این بخش آمده که والتر موسلی در کتابش «امسال داستان‌تان را می‌نویسید» در مورد این‌که خواب چگونه خلاقیت را افزایش می‌دهد می‌گوید: «زمانی که می‌خوابید،‌ کوه‌هایی در اعماق روان شما حرکت می‌کنند. هنگامی‌که بیدار می‌شوید و به کتاب بر‌می‌گردید، از این درک تعجب خواهید کرد که از نقطه‌‌ای که دیروز بودید خیلی دورتر شده‌اید.»  ‌   
 
نویسنده در آخرین بخش کتاب درباره «موانع کارکرد بهینه مغز در تشریح کاهش اثر استرس» تأکید کرده که به خود یاد‌آوری کنید که استرس پاسخ به هر وضعیتی است که نمی‌توانید مدیریتش کنید یا باور ندارید نمی‌توانید مدیریتش کنید.   
 
نخستین چاپ کتاب «هوشمند بیندیشید؛ توصیه‌های یک دانشمند اعصاب برای بهبود عملکرد مغزتان» با شمارگان یک‌هزار نسخه در 164 صفحه، به بهای 6 هزار و 500 تومان از سوی انتشارات سپاهان به بازار کتاب عرضه شده است
کلمات کلیدی

آی هوش: گنجینه دانستنی ها و معماهای هوش و ریاضی

نظراتی که درج می شود، صرفا نظرات شخصی افراد است و لزوماً منعکس کننده دیدگاه های آی هوش نمی باشد.
آی هوش: مرجع مفاهیم هوش و ریاضی و انواع تست هوش، معمای ریاضی و معمای شطرنج
 
در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان، رعایت برخی موارد ضروری است:
 
-- لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
-- آی هوش مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
-- آی هوش از انتشار نظراتی که در آنها رعایت ادب نشده باشد معذور است.
-- نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
 
 
 
 

نظر شما

پرطرفدارترین مطالب امروز

پالیندروم چیست؟
طنز ریاضی: اثبات 5=2+2
قواعد بخش پذیری بر اعداد  1 تا 20
زندگینامه ریاضیدانان: رویا بهشتی زواره
مغز و ساختار مخ
طنز ریاضی: لطیفه های ریاضی!
طنز ریاضی: اثبات 2=1
زندگینامه بزرگان ریاضی: اقلیدس، کلید هندسه
زندگینامه بزرگان ریاضی: گوتفرید لایب نیتس