محققان بر اساس نتایج یک پژوهش جدید به مسوولان آموزش و پرورش پیشنهاد میکنند: دانش آموزان دارای هوش هیجانی پایین را شناسایی کنند و با برگزاری دورههای آموزشی، متغیرهای هوش هیجانی آنها را ارتقا دهند تا از گرایش آنها به اعتیاد جلوگیری کنند.
به گزارش ایسنا منطقه دانشگاه علوم پزشکی تهران، ویژگیها و شرایط نامساعد رشد عاطفی و هیجانی نوجوانان و جوانان میتواند زمینه ساز گرایش به اعتیاد باشد. لذا پژوهشی با هدف بررسی رابطه هوش هیجانی با استعداد اعتیاد دانش آموزان توسط محمد قنبری طلب از گروه علوم تربیتی دانشگاه پیام نور لردگان شهرکرد و همکارانش انجام شد.
در این پژوهش توصیفی- تحلیلی که جامعه آماری آن را تمامی دانشآموزان پسر دوره پیش دانشگاهی شهرستان شهرکرد در یک سال تحصیلی تشکیل میدادند، تعداد 112 نفر با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای مرحلهای به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه هوش هیجانی بار-آن و سنجش استعداد اعتیاد (APS test) بود. دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون تجزیه و تحلیل شدند.
نتایج نشان داد بین مولفههای درک هیجانی، نظمجویی هیجانی و بکارگیری هیجانی با استعداد اعتیاد رابطه منفی و معنی داری وجود دارد. همچنین مولفههای اداراک و نظم جویی هیجانی قدرت پیش بینی استعداد اعتیاد را نشان دادند.
با توجه به یافتههای پژوهش حاضر، نقصان هوش هیجانی یکی از عوامل موثر در گرایش دانشآموزان به مصرف مواد مخدر است که بر این اساس آموزش هوش هیجانی به دانش آموزان ضروری به نظر می رسد. این مطالعه در مجله دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد منتشر شده است.