شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳
پنجشنبه ۲۱ شهریور ۱۳۹۲ 4272 0 3

یک کارشناس ارشد روانشناسی، گفت: خودآگاهی سنگ بنای هوش هیجانی است.

خود آگاهی، سنگ بنای هوش هیجانی

یک کارشناس ارشد روانشناسی، گفت: خودآگاهی سنگ بنای هوش هیجانی است. "عاطفه افشاری" در گفت‌و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) - منطقه خراسان‌جنوبی، با اشاره به اینکه با کمک هوش هیجانی، کودکان در روبرویی موقعیت­های تهدید کننده و خطرناک عکس‌العمل مناسب­تری را نشان می­‌دهند، گفت: با کمک هوش هیجانی به ریشه­‌های غم و شادی در خود می­‌توان پی برد و آن را مدیریت کنند.
 
وی ادامه داد: حساسیت و هوش هیجانی بالا موجب درک نیازهای دیگران، همدلی با دیگران، کنترل بر احساسات خود و تقویت حس مسوولیت­‌پذیری در فرد می­‌شود.
 
وی به تأثیرگذاری هوش هیجانی در یادگیری کودکان اشاره­ کرد و گفت: زندگی سالم و موفق کودکان با هوش هیجانی محقق می­‌شود.
این کارشناس ارشد روانشناسی، اظهار کرد: رهبران و مدیران با هوش­ هیجانی بالاتر، توان بیشتری برای هدایت سازمان تحت کنترل خود دارند.
 
افشاری به عملکرد ضعیف کارکنان با وجدان و احساس وظیفه بالای فاقد هوش هیجانی و اجتماعی در مقایسه با کارکنان مشابهی که از هوش هیجانی بالایی برخوردارند، اشاره کرد­ و گفت: ایجاد محیطی مناسب برای بیان احساسات کودکان توسط والدین، نقاشی کودکان درباره احساسات خود و یا به زبان آوردن احساسات و ایجاد احساس امنیت و فضای حمایتی را از جمله عوامل مؤثر در آموزش هوش هیجانی کودکان دانست.
 
وی اضافه کرد: شناخت عواطف شخصی، به کار بردن درست هیجان­ها، برانگیختن خود، شناخت عواطف دیگران وحفظ ارتباط­ها از جمله عوامل مؤثر در پرورش هوش هیجانی است. این کارشناس ارشد روانشناسی، ادامه داد: سنگ بنای هوش هیجانی خود آگاهی یعنی تشخیص هر احساس به همان صورتی که بروز می­‌کند، است. وی افزود: توانایی نظارت بر احساسات در هر لحظه برای به دست آوردن بینش روان­شناختی و ادراک خویشتن نقشی تعیین کننده دارد.
 
این کارشناس ارشد روانشناسی با اشاره به اینکه ناتوانی در تشخیص احساسات راستین، فرد را به سردرگمی دچار می­‌کند، اضافه کرد: افرادی که نسبت به احساسات خود اطمینان بیشتری دارند، بهتر زندگی خود را هدایت می­‌کنند، و درباره احساسات واقعی خود در زمینه اتخاذ تصمیمات شخصی از انتخاب همسر آینده و شغل خود احساس اطمینان بیشتری دارند.
 
افشاری­ گفت: قدرت تنظیم احساسات خود، توانایی است متکی بر حس خود آگاهی، که شامل ظرفیت شخص برای تسکین خود، اجتناب از اضطراب­ها، افسردگی­ها یا بی حوصلگی­های متداول و پیامد­های شکست در این مهارت عاطفی، است.
 
وی خاطرنشان کرد: افرادی که در به کار بردن درست هیجان­های خود ضعیف هستند، با احساس نومیدی و افسردگی دست به گریبانند، درحالی­که افرادی که در آن مهارت زیادی دارند، با سرعت بسیار بیشتری ناملایمات زندگی را پشت سر می­‌گذارند.
کلمات کلیدی

آی هوش: گنجینه دانستنی ها و معماهای هوش و ریاضی

نظراتی که درج می شود، صرفا نظرات شخصی افراد است و لزوماً منعکس کننده دیدگاه های آی هوش نمی باشد.
آی هوش: مرجع مفاهیم هوش و ریاضی و انواع تست هوش، معمای ریاضی و معمای شطرنج
 
در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان، رعایت برخی موارد ضروری است:
 
-- لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
-- آی هوش مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
-- آی هوش از انتشار نظراتی که در آنها رعایت ادب نشده باشد معذور است.
-- نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
 
 
 
 

نظر شما

پرطرفدارترین خبرهای امروز

تأثیر یادگیری زبان دوم در تقویت قدرت مغز
معادله
تشخیص هوش افراد از روی چهره
تبریک رییس انجمن ریاضی ایران به پروفسور میرزاخانی
خانه ریاضیات انزلی نشان شایستگی طرح ترویج ریاضیات کشور را دریافت کرد
ردیابی یک سلول واحد در بدن به کمک ریاضیات امکان پذیر شد
پایه های بسیاری از علوم انسانی ریاضیات است
دانشگاه آزاد قزوین قهرمان لیگ روباتهای فوتبالیست اندازه متوسط شد
سه میلیارد ریال برای خانه ریاضیات بوشهر اختصاص یافت