شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳
سه شنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۴ 3198 0 3

به منظور ترویج نظام مدیریت هوشمند شهری و استفاده از فناوری‌های نوین همایشی با محوریت «شهرهای هوشمند» و با حضور اساتید دانشگاه ملبورن در وزارت راه و شهرسازی برگزار می‌شود.

در وزارت راه و شهرسازی؛

همایش «شهرهای هوشمند» با حضور اساتید دانشگاه ملبورن برگزار خواهد شد

معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی گفت: به منظور ترویج نظام مدیریت هوشمند شهری و استفاده از فناوری‌های نوین همایشی با محوریت «شهرهای هوشمند» و با حضور اساتید دانشگاه ملبورن در وزارت راه و شهرسازی برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری موج، پیروز حناچی، معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی، با انتقاد از این‌ که در حوزه مدیریت شهری و شهرسازی همگام با دانش روز دنیا حرکت نمی‌کنیم، گفت: به منظور ترویج نظام مدیریت هوشمند شهری و استفاده از فناوری‌های نوین در روزهای پایانی تیرماه همایشی با محوریت «شهرهای هوشمند» و با حضور اساتید دانشگاه ملبورن در وزارت راه و شهرسازی برگزار می‌شود.

پیروز حناچی، درباره نخستین سمینار آموزشی تحت عنوان «برنامه‌ریزی و طراحی شهرهای هوشمند آینده با فناوری و اطلاعات مکانی» اظهار کرد: به منظور انطباق نظام مدیریت شهری و شهرسازی و گام برداشتن در سطح بین‌المللی برای طراحی شهرهای هوشمند سمیناری را در سه روز با حضور استادان داخلی و بین‌المللی برگزار می‌کنیم. واقعیت این است که ما به لحاظ نرم‌افزاری و تکنولوژیکی همگام با دنیا حرکت نمی‌کنیم، اگرچه ممکن است به‌طور موضوعی در برخی از دانشگاه‌ها افرادی فعالیت‌های مثبتی نیز انجام دهند و همگام با علم پیش بروند، اما؛ نظام مدیریت شهری و شهرسازی ما با این موضوع درگیر نبوده و آن را در دستور کار ندارد به همین منظور هم تلاش داریم تا این مهم را در مدیریت شهری نهادینه کنیم.

دبیر شورای عالی معماری و شهرسازی درباره فعالیت‌های انجام‌ شده برای استفاده از علم نوین دنیا در این زمینه افزود: برای هوشمند شدن شهرها اقدامات خوبی نیز انجام شد. برای مثال در دوره قبلی و زمانی که در رأس کار مدیریت شهری بودیم تصمیم گرفتیم با همکاری وزارت کشور و سازمان نقشه‌برداری برای ۲۰۰ شهر نقشه‌های دیجیتالی که پایه GIS دارند تهیه کنیم. در حال حاضر برخی از شهرها همچون تهران، مشهد، اصفهان، قم و تقریبا تمامی کلان‌شهرها نقشه‌های با پایه GIS را دارند.

معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این پرسش که با وجود داشتن نقشه‌های GIS آیا همگام با دنیا پیش می‌رویم؟، گفت: مشکل عمده ما این است که از داشته‌های علمی خود برای شهرسازی، تصمیم‌سازی و خدمات‌رسانی به شهروندان استفاده نمی‌بریم. ارتباط دانشگاهی را ابتدا با دانشگاه ملبورن و در زمینه SMART CITY (شهرهای هوشمند) آغاز کردیم و هدف نیز پایه کار بر روی تصاویر سه‌بعدی است؛ زیرا پیش‌تر از تکنولوژی تصاویر دوبعدی استفاده می‌شد و هنوز نیز این کار انجام می‌شود. تکنولوژی به‌روز این امکان را فراهم می‌کند تا شهر را نه‌فقط در جِرم که در طبقات هم سه‌بعدی ببینیم. این وضعیت، امکانات زیادی را برای شهروندان مهیا می‌کند که از موقعیت‌های مختلف شهر کسب اطلاع کنند تا بتوانند از زمان خود استفاده بهینه داشته باشند.

حناچی تأکید کرد: پایه و امکانات شهرسازی هوشمند را دولت فراهم می‌کند، اما؛ اطلاعات آن توسط بخش خصوصی تأمین می‌شود. نقش حاکمیت فراهم آوردن بستری برای استفاده همگانی از تکنولوژی روز دنیا در خدمت کشور است. این سیستم به‌رغم آن که زیرساخت‌هایش در کشور وجود دارد، اما؛ تا به امروز عملیاتی نشده است. در حال حاضر، سیستم صدور پروانه تقریبا در تمامی شهرهای کشور بر پایه GIS است، اما؛ عموما به‌ صورت دوبعدی استفاده می‌شود که تلاش ما در استفاده سه‌بعدی از آن است.

دبیر شورای عالی معماری و شهرسازی افزود: از این سیستم سه‌بعدی مدت زمان طولانی است که در شهرداری تهران بهره گرفته می‌شود در حالی که استفاده از آن در دستگاه‌های تصمیم‌ساز تأثیرات فراوانی را خواهد گذاشت و بخشی از انتقادات ما به شهرداری نیز از این مساله نشئت می‌گیرد. استفاده از این سیستم امکان باخبر شدن از آن چه در سطح شهر رخ می‌دهد را فراهم می‌کند. ضریب اطمینان این سیستم نیز بالا و صددرصدی است.

به گفته معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی، این سمینار طی سه روز و بعد از ایام ماه مبارک رمضان همراه با کارگاه آموزشی در روزهای ۳۰، ۳۱ تیرماه و اول مردادماه در ساختمان وزارت راه و شهرسازی با حضور استادان دانشگاه ملبورن و اساتید و کارشناسان داخلی برگزار می‌شود.

دبیر شورای عالی و شهرسازی تأکید کرد: تلاش کردیم تمامی مدیران شهری، شهرداری‌ها و سازمان‌های مسوول شهرسازی که به‌نوعی با نظام مدیریت شهری سروکار دارند در این سمینار حاضر شوند. امید است این سمینار و کارگاه آموزشی زمینه‌ای شود برای آشنایی نیروها با دانش روز، افزایش دانش و دامن‌زدن به درخواست‌های تخصصی افرادی که به‌ نوعی با این مساله درگیر هستند و مسوولیت دارند. این سمینار کار مشترک و محصول همکاری معاونت معماری و شهرسازی، دانشگاه صنعتی‌شریف و دانشگاه ملبورن است که وزارت ارتباطات نیز به‌ نوعی در انجام این سمینار و کارگاه آموزشی دخیل است.

حناچی افزود: در این سمینار، شرکت‌کنندگان با کارآیی سیستم آشنا می‌شوند. در ابتدا وقتی می‌خواستیم این سیستم را وارد کنیم همه عکس‌العمل نشان دادند، اما؛ بعد از ارائه شدن همه در حال تلاش برای تولید بیشتر بر روی این موضوع هستند. وی در پایان گفت: از آنجایی که با تغییر مدیران ارشد و دولت، بسیاری از تصمیمات و برنامه‌ها دستخوش تغییر می‌شوند امید است در این مورد تداوم، سرلوحه کارها قرار بگیرد. 
کلمات کلیدی

آی هوش: گنجینه دانستنی ها و معماهای هوش و ریاضی

نظراتی که درج می شود، صرفا نظرات شخصی افراد است و لزوماً منعکس کننده دیدگاه های آی هوش نمی باشد.
آی هوش: مرجع مفاهیم هوش و ریاضی و انواع تست هوش، معمای ریاضی و معمای شطرنج
 
در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان، رعایت برخی موارد ضروری است:
 
-- لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
-- آی هوش مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
-- آی هوش از انتشار نظراتی که در آنها رعایت ادب نشده باشد معذور است.
-- نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
 
 
 
 

نظر شما

پرطرفدارترین خبرهای امروز

تأثیر یادگیری زبان دوم در تقویت قدرت مغز
تبریک رییس انجمن ریاضی ایران به پروفسور میرزاخانی
تشخیص هوش افراد از روی چهره
معادله
دختری که از اینشتین هم باهوشتر است!
مراسم یادبود نابغه ریاضی، جمعه در تهران
حل یک معمای 40 ساله درباره گیرنده‌های مغز
خانه ریاضیات انزلی نشان شایستگی طرح ترویج ریاضیات کشور را دریافت کرد
دومین دوره مسابقات ملی دانشجویی و دانش آموزی دومینو برگزار شد