رواسازی و اعتباریابی چهارمین ویرایش مقیاس هوش و کسلر کودکان
احمد صادقی1، محمد ربیعی، محمدرضا عابدی
چکیده پژوهش:
این پژوهش با هدف تعیین روایی و اعتبار ویرایش چهارم مقیاس هوش و کسلر کودکان (WISC-IV، و کسلر، 2003 الف)، در دانش آموزان 6-16 ساله استان چهارمحال و بختیاری انجام شد. برای بررسی روایی ویرایش چهارم مقیاس هوش و کسلر کودکان از مقیاس تجدیدنظر شده هوش و کسلر کودکان (WISC-R، و کسلر، 1974) و ماتریس های پیشرونده ریون (ریون، 1938) استفاده شد. نتایج روایی نشان داد که بین ویرایش چهارم مقیاس هوش و کسلر کودکان، مقیاس تجدیدنظر شده هوش و کسلر کودکان و ماتریس های پیشرونده ریون در بخش های مرتبط همبستگی معنادار وجود دارد. اعتبار آزمون با روش های دونیمه سازی و بازآزمایی محاسبه شد. ضرایب اعتبار دو نیمه سازی کلیه زیرمقیاس ها در حد کافی تا عالی بودند. ضرایب اعتبار بازآزمایی کلیه زیرمقیاس ها به غیر از زیرمقیاس مفاهیم تصویری نیز در حد کافی تا عالی بودند. از این مقیاس، علاوه بر سنجش بهره هوشی افراد 6 تا 16 ساله می توان برای تشخیص اختلال یادگیری، اختلال نارسایی توجه، آسیب مغزی، اختلال های اضطراب و وسواس بهره گرفت.
كلید واژه: هوش، روایی، اعتبار، چهارمین ویرایش مقیاس هوش و کسلر کودکان
متن کامل این پژوهش، در بخش ضمیمه و نیز در لینک منبع، در دسترس می باشد.