چهارشنبه ۱۲ آذر ۱۴۰۴
دوشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۳ 4809 0 11

توانش های شناخت، نظریه ذهن و حافظه دیداری در کودکان کم شنوا

پژوهش: توانش های شناخت، نظریه ذهن و حافظه دیداری در کودکان کم شنوا

نویسندگان: مهدی گرمابی، گیتا موللی

چکیده مقاله:
مشکلات شنوایی در کودکان کم شنوا، علاوه بر مهارت ­های ارتباطی، بر شناخت و تعامل اجتماعی نیز تاثیر می­گذارد. جنبه ای از شناخت اجتماعی که در سال­های اخیر توجه فزاینده­ای را به خود جلب کرده است، تحول نظریه ذهن کودکان می­باشد. در ارتباط با توانایی ­های عقلانی و شناختی کودکان کم شنوا، حافظه موضوعی بوده که همواره مورد توجه قرار گرفته است: به ­ویژه نقش مهم حافظه دیداری در به یادسپاری و بازشناسی علایم مربوط به ابزارهای مهم ارتباطی مانند گفتارخوانی، زبان اشاره و گفتار نشانه دار.
 
نتایج حاصل از مطالعات مشخص می­سازد که عملکرد پایین کودکان کم شنوا در توانایی­های شناختی مانند هوشبهر و نظریه ذهن بیشتر مربوط به تکیه این توانایی ­ها به سنجش مهارت­ های کلامی می باشد، اما در صورت استفاده از ابزارهای سنجش غیرکلامی و با تکیه بر نوع سنجش مبتنی بر مهارت­های دستی (مانند زبان اشاره) تا حد زیادی نمرات این کودکان بهبود پیدا کرده و تفاوت اندکی با نمرات کودکان عادی در زمینه هوشبهر آن­ها مشاهده شده است. با این حال در حافظه دیداری در اکثر پژوهش ­ها تفاوت بین گروه کم شنوا و عادی به نفع کودکان عادی گزارش شده است. دراین مقاله به تفصیل به این موضوعات خواهیم پرداخت.

واژه‌های كلیدی:
شناخت، نظریه ذهن، حافظه دیداری، کم شنوا،
 
 
:: متن کامل پژوهش، در بخش ضمیمه و نیز در لینک منبع، در دسترس می باشد.
فایل های ضمیمه

توانش های شناخت، نظریه ذهن و حافظه دیداری در کودکان کم شنوا

توانش های شناخت، نظریه ذهن و حافظه دیداری در کودکان کم شنوا

47

سایر مطالب پیشنهادی آی هوش:

آی هوش: گنجینه دانستنی ها و معماهای هوش و ریاضی

نظراتی که درج می شود، صرفا نظرات شخصی افراد است و لزوماً منعکس کننده دیدگاه های آی هوش نمی باشد.
آی هوش: مرجع مفاهیم هوش و ریاضی و انواع تست هوش، معمای ریاضی و معمای شطرنج
 
در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان، رعایت برخی موارد ضروری است:
 
-- لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
-- آی هوش مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
-- آی هوش از انتشار نظراتی که در آنها رعایت ادب نشده باشد معذور است.
-- نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
 
 
 
 

نظر شما

پرطرفدارترین مطالب امروز

سیستم عدد نویسی رومی
فرآیند حل مسئله
حقیقت پنهان نمی ماند
انگار قرص هایت را نخورده ای؟!
نگاهی به کارکردهای روانی نقاشی کودکان
گفتگو: مصاحبه با استاد محمد هاشم رستمی
آزمون های هوش: آزمون استفورد- بینه
زندگینامه بزرگان ریاضی: دكتر مهدی بهزاد پدر گراف ایران
هوش ریاضی-منطقی چیست؟