جمعه ۲۵ آبان ۱۴۰۳
دوشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۳ 4443 0 11

توانش های شناخت، نظریه ذهن و حافظه دیداری در کودکان کم شنوا

پژوهش: توانش های شناخت، نظریه ذهن و حافظه دیداری در کودکان کم شنوا

نویسندگان: مهدی گرمابی، گیتا موللی

چکیده مقاله:
مشکلات شنوایی در کودکان کم شنوا، علاوه بر مهارت ­های ارتباطی، بر شناخت و تعامل اجتماعی نیز تاثیر می­گذارد. جنبه ای از شناخت اجتماعی که در سال­های اخیر توجه فزاینده­ای را به خود جلب کرده است، تحول نظریه ذهن کودکان می­باشد. در ارتباط با توانایی ­های عقلانی و شناختی کودکان کم شنوا، حافظه موضوعی بوده که همواره مورد توجه قرار گرفته است: به ­ویژه نقش مهم حافظه دیداری در به یادسپاری و بازشناسی علایم مربوط به ابزارهای مهم ارتباطی مانند گفتارخوانی، زبان اشاره و گفتار نشانه دار.
 
نتایج حاصل از مطالعات مشخص می­سازد که عملکرد پایین کودکان کم شنوا در توانایی­های شناختی مانند هوشبهر و نظریه ذهن بیشتر مربوط به تکیه این توانایی ­ها به سنجش مهارت­ های کلامی می باشد، اما در صورت استفاده از ابزارهای سنجش غیرکلامی و با تکیه بر نوع سنجش مبتنی بر مهارت­های دستی (مانند زبان اشاره) تا حد زیادی نمرات این کودکان بهبود پیدا کرده و تفاوت اندکی با نمرات کودکان عادی در زمینه هوشبهر آن­ها مشاهده شده است. با این حال در حافظه دیداری در اکثر پژوهش ­ها تفاوت بین گروه کم شنوا و عادی به نفع کودکان عادی گزارش شده است. دراین مقاله به تفصیل به این موضوعات خواهیم پرداخت.

واژه‌های كلیدی:
شناخت، نظریه ذهن، حافظه دیداری، کم شنوا،
 
 
:: متن کامل پژوهش، در بخش ضمیمه و نیز در لینک منبع، در دسترس می باشد.
فایل های ضمیمه

توانش های شناخت، نظریه ذهن و حافظه دیداری در کودکان کم شنوا

توانش های شناخت، نظریه ذهن و حافظه دیداری در کودکان کم شنوا

47

سایر مطالب پیشنهادی آی هوش:

آی هوش: گنجینه دانستنی ها و معماهای هوش و ریاضی

نظراتی که درج می شود، صرفا نظرات شخصی افراد است و لزوماً منعکس کننده دیدگاه های آی هوش نمی باشد.
آی هوش: مرجع مفاهیم هوش و ریاضی و انواع تست هوش، معمای ریاضی و معمای شطرنج
 
در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان، رعایت برخی موارد ضروری است:
 
-- لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
-- آی هوش مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
-- آی هوش از انتشار نظراتی که در آنها رعایت ادب نشده باشد معذور است.
-- نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
 
 
 
 

نظر شما

پرطرفدارترین مطالب امروز

اعداد متعالی
بررسی تعلیم و تربیت از دیدگاه جان دیوئی
زندگینامه ریاضیدانان: رویا بهشتی زواره
زندگینامه بزرگان ریاضی: ابوریحان بیرونی
زندگینامه بزرگان ریاضی: سیاوش شهشهانی، چهره ماندگار ریاضیات و پدر اینترنت ایران
رتبه هفتم کنکور سراسری ریاضی 93: بعد از آزمون فکرش را نمی‌کردم برتر شوم
قواعد بخش پذیری بر اعداد  1 تا 20
خلاقانه: مداد و مدادتراش!
زندگینامه بزرگان روانشناسی: گوردن آلپورت: پدر روان شناسی شخصیت