نویسندگان: مهدی گرمابی، گیتا موللی
چکیده مقاله:
مشکلات شنوایی در کودکان کم شنوا، علاوه بر مهارت های ارتباطی، بر شناخت و تعامل اجتماعی نیز تاثیر میگذارد. جنبه ای از شناخت اجتماعی که در سالهای اخیر توجه فزایندهای را به خود جلب کرده است، تحول نظریه ذهن کودکان میباشد. در ارتباط با توانایی های عقلانی و شناختی کودکان کم شنوا، حافظه موضوعی بوده که همواره مورد توجه قرار گرفته است: به ویژه نقش مهم حافظه دیداری در به یادسپاری و بازشناسی علایم مربوط به ابزارهای مهم ارتباطی مانند گفتارخوانی، زبان اشاره و گفتار نشانه دار.
نتایج حاصل از مطالعات مشخص میسازد که عملکرد پایین کودکان کم شنوا در تواناییهای شناختی مانند هوشبهر و نظریه ذهن بیشتر مربوط به تکیه این توانایی ها به سنجش مهارت های کلامی می باشد، اما در صورت استفاده از ابزارهای سنجش غیرکلامی و با تکیه بر نوع سنجش مبتنی بر مهارتهای دستی (مانند زبان اشاره) تا حد زیادی نمرات این کودکان بهبود پیدا کرده و تفاوت اندکی با نمرات کودکان عادی در زمینه هوشبهر آنها مشاهده شده است. با این حال در حافظه دیداری در اکثر پژوهش ها تفاوت بین گروه کم شنوا و عادی به نفع کودکان عادی گزارش شده است. دراین مقاله به تفصیل به این موضوعات خواهیم پرداخت.
واژههای كلیدی:
شناخت، نظریه ذهن، حافظه دیداری، کم شنوا،
:: متن کامل پژوهش، در بخش ضمیمه و نیز در لینک منبع، در دسترس می باشد.