فردین منصوری، رئیس اداره مشاوره تربیتی آموزش و پرورش کرمانشاه در گفتگو با ایسنا:
برنامهریزی برای غنیسازی اوقات فراغت دانشآموزان در فصل تابستان میتواند انگیزه آنها را برای یادگیری و کسب توانمندیهای بیشتر بالا ببرد؛ برنامههای غنیسازی اوقات فراغت نمیگذارد تابستان دانشآموزان به بطالت بگذرد.
بهترین برنامههایی که میتوان برای غنیسازی اوقات فراغت دانشآموزان در نظر گرفت برنامههایی است که منجر به رشد دانشآموزان در ابعاد مختلف جسمی، عقلی، عاطفی، اخلاقی و اجتماعی شود. برنامههای غنیسازی اوقات فراغت باید بگونهای باشند که زمینهساز شناسایی و هدایت استعدادهای دانشآموزان جهت قرار گرفتن در مسیر شکوفایی شود.
خانوادهها باید برای غنیسازی اوقاتفراغت دانشآموزان در فصل تابستان برنامهریزی دقیق داشته باشند که البته این برنامهها باید متناسب با رده سنی دانشآموز باشد. دانشآموزان به دو دسته کودکان و نوجوانان تقسیمبندی میشوند که قاعدتاً برنامهها و کلاسهایی که برای دانشآموزان مقطع ابتدایی جذابیت دارد، برای دانشآموزان مقطع متوسطه اول و دوم که در سنین نوجوانی هستند، هیچ جذابیتی ندارد.
برنامههایی برای غنیسازی اوقاتفراغت دانشآموزان مقطع ابتدایی جذابیت بیشتری دارد که همراه با بازی باشند، لذا در تدوین برنامههای اوقات فراغتی برای دانشآموزان مقطع ابتدایی باید برنامههایی که همراه با بازی و ورزش هستند، در اولویت باشند.
برنامههای غنیسازی اوقاتفراغت دانشآموزان در عین حال که باید با تحرک و بازی همراه باشد، باید به یادگیری بیشتر آنها هم منجر شود. فعالیتهای هنری هم میتوانند گزینههای خوبی در تدوین برنامههای اوقاتفراغتی برای دانشآموزان مقطع ابتدایی باشند.
مباحث درسی هم میتواند با ملاحظاتی در برنامههای اوقاتفراغتی دانشآموزان در فصل تابستان گنجانده شود. خانوادهها باید دقت داشته باشند بگونهای برنامهریزی نکنند که دانشآموز در فصل تابستان همچون دیگر ایام سال تحصیلی از صبح تا ظهر سرکلاس باشد، چون گنجاندن کلاسهای درسی فشرده و زیاد در برنامه اوقاتفراغتی میتواند دانشآموزان را خسته کند.
همچنین برنامههای غنیسازی اوقات فراغت باید بر مبنای علاقه دانشآموزان تدوین شود. علاقه همراه با شناخت مد نظر است، به این معنا که دانشآموزان باید در وهله اول در مورد ویژگیها و جزئیات یک برنامه اطلاع داشته باشند تا بتوانند نظر درستی در مورد علاقه داشتن یا نداشتن به آن برنامه خاص بدهند.
تأکید میشود خانوادهها به هیچعنوان فرزند خود را مجبور به حضور در کلاسهایی که علاقهای به حضور در آن کلاسها ندارد نکنند و اگر هم تمایل به حضور یا عدم حضور فرزندشان در یک کلاس خاص دارند، سعی کنند با دلیل و مدرک او را قانع کنند.
برنامههای غنیسازی اوقاتفراغت باید منجر به ایجاد روحیه شادی و نشاط در دانشآموزان در فصل تابستان شود. انتخاب برنامههای گروهی باید در اولویت برنامهریزی برای غنیسازی اوقات فراغت دانشآموزان باشد، چون تعامل دانشآموزان با گروه همسالان میتواند کارکردهای مثبت تربیتی به همراه داشته باشد و زمینه رشد همه جانبه دانشآموزان را فراهم کند.
***
:: محمد صفدری، مشاور مدرسه در گفتگو با ایسنا:
خانوادهها در برنامهریزی برای غنیسازی اوقات فراغت دانشآموزان باید با فرزندانشان همراه باشند. بهترین برنامههای اوقات فراغتی برای دانشآموزان برنامههایی است که به خواست و علاقه خود آنها برنامهریزی شده باشد.
برنامههای اوقات فراغت زمانی میتواند در یک دانشآموز کارایی داشته باشند که متناسب با تیپ شخصیتی و ویژگیهای روحی، روانی، جسمی و علائق او انتخاب شده باشد، لذا خانوادهها باید با هماهنگی خود دانشآموزان برای غنیسازی اوقات فراغت آنها در فصل تابستان برنامهریزی کنند.
ملاک و معیار اکثر دانشآموزان در انتخاب برنامهها در فصل تابستان این است که در برنامههای شاد و لذتبخش شرکت کرده و ترجیحا در کنار دوستانشان باشند، لذا خانوادهها با در نظر گرفتن این معیارها میتوانند بهترین گزینه را برای غنیسازی اوقات فراغت فرزندانشان با خواست و نظر خود آنها انتخاب کنند.
خانوادهها باید قبل از اینکه از کودکان و نوجوانان بخواهند نظر خود را در مورد حضور یا عدم حضور در یک کلاس یا برنامه خاص بگویند، آنها را با جزئیات کاری که میخواهند انجام دهند آشنا کرده، سپس از آنها در مورد علاقه داشتن یا نداشتن به آن برنامه نظرخواهی کنند.
خانوادهها با استفاده از تکنیکهای استعدادیابی میتوانند استعداد فرزندان خود را شناسایی کنند. خانوادهها بعد از استعدادیابی میتوانند بر مبنای استعدادهایی که فرزندانشان دارند، برای غنیسازی اوقات فراغت آنها در فصل تابستان بهترین برنامهریزی را داشته باشند.
برنامهها و یا کلاسهای تیمی میتوانند گزینههای خیلی خوبی برای غنیسازی اوقات فراغت دانشآموزان در فصل تابستان باشند. مزیت بازیها و فعالیتهای تیمی مثل کلاسهای فوتبال یا دیگر ورزشهای تیمی در این است که کودک یا نوجوان حین این فعالیتها شیوههای ارتباط با اطرافیان خود را هم آموخته و نحوه تعامل با دیگران را هم یاد میگیرد.
تابستان فرصت خیلی خوبی برای تقویت نقاط ضعف دانشآموزان است. به عنوان مثال اگر دانشآموزی در طول سال تحصیلی در درسی مثل ریاضی یا زبان یا هر درس دیگری ضعیف بوده، خانواده او میتوانند با برنامهریزی برای ثبتنام فرزندشان در یک کلاس تقویتی مرتبط با نقاط ضعف او برای تقویت فرزندشان برنامهریزی کنند.
موارد خیلی زیادی وجود دارد که کودک یا نوجوان هیچ تمایلی به حضور در یک کلاس خاص ندارد، اما والدین او صرفاً از روی چشم و همچشمی میخواهند به زور او را سر آن کلاس خاص بفرستند، لذا به جد توصیه میشود خانوادهها از تحمیل نظر خود به فرزندانشان صرف نظر کرده و دنبال چشم و همچشمی با دیگران و یا رسیدن به آرزوهای دست نیافته خود در فرزندانشان نباشند.