نویسندگان:
ﻟﻴﻼ ﻓﺘﺢاﻟﻪﭘﻮر، ﺟﻠﻴﻞ ﺑﺎﺑﺎﭘﻮر ﺧﻴﺮاﻟﺪﻳﻦ، ﻫﻮﺷﻨﮓ ﻣﻬﺪوﻳﺎن و ﺣﺴﻦ ﺑﺎﻓﻨﺪه ﻗﺮاملکی
ﭼﻜﻴﺪه پژوهش:
ﻫﺪف از اﻧﺠﺎم اﻳﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﻣﻘﺎﻳﺴﻪی اﺛﺮبخشی روش درﻣﺎنی ﻧﻮروﻓﻴﺪﺑﻚ و روش ﭼﻨﺪ حسی ﻓﺮﻧﺎﻟﺪ روی ﻫﻮش ﻛﻮدﻛﺎن ﻣﺒﺘﻼ ﺑﻪ ﻧﺎرﺳﺎﺧﻮانی ﺑﻮد. ﺑﺪﻳﻦ ﻣﻨﻈﻮر دو ﻧﻔﺮ داﻧﺶآﻣﻮز ﭘﺴﺮ و دو ﻧﻔﺮ داﻧﺶآﻣﻮز دﺧﺘﺮ ﻧﺎرﺳﺎﺧﻮان ﺑﻪ ﺻﻮرت ﻧﻤﻮﻧﻪﮔﻴﺮی در دﺳﺘﺮس از ﻣﺮاﻛﺰ ﭘﻨﺞﮔﺎﻧﻪ اﺧﺘﻼﻻت ﻳﺎدﮔﻴﺮی ﺗﺒﺮﻳﺰ اﻧﺘﺨﺎب ﺷﺪﻧﺪ و ﺑﻪ ﺻﻮرت ﺗﺼﺎدفی ﺑﻪ دو ﮔﺮوه دو ﻧﻔﺮی (ﻳﻚ ﻧﻔﺮ دﺧﺘﺮ و ﻳﻚ ﻧﻔﺮ ﭘﺴﺮ) ﺗﻘﺴﻴﻢ ﺷﺪﻧﺪ. ﮔﺮوه اول آﻣﻮزش ﻧﻮروﻓﻴﺪﺑﻚ و ﮔﺮوه دوم آﻣﻮزش ﻓﺮﻧﺎﻟﺪ درﻳﺎﻓﺖ ﻧﻤﻮد. ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ در ﭼﺎرﭼﻮب ﻃﺮح ﺗﺠﺮبی ﺗﻚ ﻣﻮردی ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﻃﺮح ﺧﻄﻮط ﭘﺎﻳﻪی ﻣﻨﻔﺮد ﺑﻪ اﻧﺠﺎم رﺳﻴﺪ. در راﺳﺘﺎی آن 20 ﺟﻠﺴﻪ ﺑﺮای ﻫﺮ روش اﺟﺮا ﺷﺪ و ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ارزﻳﺎبی ﭘﻴﺸﺮﻓﺖ در ﻫﻮش ﻗﺒﻞ از درﻣﺎن و ﺑﻌﺪ از درﻣﺎن ﺗﺴﺖ ﻫﻮش وﻛﺴﻠﺮ اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪ.
ﻳﺎﻓﺘﻪﻫﺎی ﭘﮋوﻫﺶ ﻧﺸﺎن داد آزﻣﻮدﻧﻲﻫﺎی ﮔﺮوه ﻧﻮروﻓﻴﺪﺑﻚ در ﻧﻤﺮه ی ﻫﻮش کلی، ﻛﻼمی و عملی ﭘﻴﺸﺮﻓﺖ داﺷﺘﻨﺪ ولی اﻳﻦ ﭘﻴﺸﺮﻓﺖ در ﮔﺮوه ﻓﺮﻧﺎﻟﺪ دﻳﺪه ﻧﺸﺪ. آﻣﻮزش ﻧﻮروﻓﻴﺪﺑﻚ در اﻳﻦ ﭘﮋوﻫﺶ در ﻧﺎﺣﻴﻪ ی ﻗﺸﺮ حسی- ﺣﺮکتی ﺑﻮد ﻛﻪ در رﻣﺰﮔﺮدانی ﺗﻜﺎﻟﻴﻒ ﻓﻴﺰیکی و ﺷﻨﺎختی ﺑﻪ ﻗﺸﺮ ﻣﻐﺰی ﻛﻤﻚ میﻛﻨﺪ.
واژ هﻫﺎی ﻛﻠﻴﺪی: ﻧﺎرﺳﺎﺧﻮانی، ﻓﺮﻧﺎﻟﺪ، ﻧﻮروﻓﻴﺪﺑﻚ و اﻟﻜﺘﺮوآﻧﺴﻔﺎﻟﻮﮔﺮافی
:: متن کامل پژوهش، در بخش ضمیمه و نیز در لینک منبع، در دسترس می باشد.
Journal of Learning Disabilities, Summer 2013 Vol.2, No.4/103-123