شنبه ۱ دی ۱۴۰۳
سه شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۳ 7184 0 17

تأثیر آموزش مبتنی بر نظریه هوش های چندگانه گاردنر بر پیشرفت تحصیلی ریاضی

پژوهش: تأثیر آموزش مبتنی بر نظریه هوش های چندگانه گاردنر بر پیشرفت تحصیلی ریاضی دانش آموزان اول دبیرستان

نویسندگان:
محمد نیرو؛ غلامرضا حاجی حسین نژاد؛ محمود حقانی
 
چکیده پژوهش:
رویکرد سنتی، برای آموزش ریاضیات، به فعال کردن هوش های منطقی-ریاضی و کلامی-زبانی دانش آموزان اکتفا می کند، و با این روش تنها دانش آموزانی که از هوش منطقی-ریاضی بالایی برخوردارند می توانند به خوبی بیاموزند. چنانچهطبق تحقیقات،تنها 25 درصد دانش آموزان، از این هوش، در سطح بالایی برخوردارند، بنابراین پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش ریاضی،بر اساس نظریه هوش های چندگانه گاردنر،در کاهش فاصله معمول و قابل توجه عملکرد ریاضی دانش آموزان، با سطوح بالا و پایین هوش منطقی-ریاضی صورت گرفت. طرح پژوهشی این تحقیق از نوع طرح های نیمه آزمایشی با پیش آزمون و پس آزمون،شامل سه سطح از سوالات در حیطه دانستن، کاربرد و استدلال، از سطوح شناختی بلوم بوده است. در این تحقیق، جامعه آماری،شامل40 نفر از دانش آموزان پسر پایه اول،در یکی از دبیرستان های دولتی منطقه یک آموزش و پرورش شهر تهران بوده و انتخاب نمونه به صورت تمام شماریدر سال تحصیلی 89-88 انجام گرفت.
 
ابتدا با استفاده ازپرسش نامه هوش های چندگانه، ضمن ترسیم نیمرخ هوشی هریک از دانش آموزان، دو گروه 25درصدی بالا و پایین دانش آموزان، بر اساس نمره هوش منطقی-ریاضی شان شناسایی شد و سپس آموزش هر یک از مفاهیم، با توجه به مقوله های هشتگانه هوش انجام گرفت. برای بررسی فرضیه های تحقیق از آزمون t گروه های مستقل استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که در پیش آزمون، تفاوت معنی داری بین میانگیندو گروه بالا و پایین وجود داشته است که این امر منبعث از سوالات در حیطهکاربرد و استدلال بود؛ و در سطح دانستن تفاوت معنی داری مشاهده نشد. همچنین بین میانگین پس آزمون دوگروهو در هیچیک از سطوح شناختی سوالات آن،تفاوت معنی داری مشاهده نگردید.لذاعلاوه بر اثربخشی بیشتر این نوع آموزش، بر پیشرفت تحصیلی ریاضی دانش آموزان،با هوش منطقی-ریاضی پایین، حذف شکافمعمول میان عملکرد ریاضی دو گروه رامنجر گردید. بدین ترتیب، با احیاء و بهره جویی از دیگر ابزارها و روش هایبرخاسته از هوش های چندگانه، دانش آموزان با هوش منطقی-ریاضی پایین نیز می توانند همپا با هوشمندان بالای منطقی-ریاضی، به حل مسایل ریاضی بپردازند.
 
واژگان کلیدی:
هوش، هوش های چندگانه، سطوح شناختی بلوم، آموزش ریاضی، پیشرفت تحصیلی
 
:: متن کامل پژوهش، در بخش ضمیمه و نیز در لینک منبع، در دسترس می باشد.
فایل های ضمیمه

تأثیر آموزش مبتنی بر نظریه هوش های چندگانه گاردنر بر پیشرفت تحصیلی ریاضی دانش آموزان اول دبیرستان

تأثیر آموزش مبتنی بر نظریه هوش های چندگانه گاردنر بر پیشرفت تحصیلی ریاضی دانش آموزان اول دبیرستان

155

آی هوش: گنجینه دانستنی ها و معماهای هوش و ریاضی

نظراتی که درج می شود، صرفا نظرات شخصی افراد است و لزوماً منعکس کننده دیدگاه های آی هوش نمی باشد.
آی هوش: مرجع مفاهیم هوش و ریاضی و انواع تست هوش، معمای ریاضی و معمای شطرنج
 
در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان، رعایت برخی موارد ضروری است:
 
-- لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
-- آی هوش مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
-- آی هوش از انتشار نظراتی که در آنها رعایت ادب نشده باشد معذور است.
-- نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
 
 
 
 

نظر شما

پرطرفدارترین مطالب امروز

قواعد بخش پذیری بر اعداد  1 تا 20
طنز ریاضی: اثبات 5=2+2
بررسی تعلیم و تربیت از دیدگاه جان دیوئی
زندگینامه ریاضیدانان: جان فوربز نش
تعاریف و مفاهیم: قضیه حمار
طنز ریاضی: اثبات 2=1
آموزش ریاضی: تدریس مفهوم کسر
گفتگویی با مهندس احمد میرزاخانی، پدر مریم میرزاخانی
مریم میرزاخانی، نابغه ریاضی ایران و جهان