يکشنبه ۴ آذر ۱۴۰۳
يکشنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۴ 4405 0 5

استفاده از میز و نیمکت های ایستاده کمک زیادی به فعالیت دانش آموز در کلاس درس و همین طور پیشرفت تحصیلی آنها می کند

در حالت ایستاده بهتر فکر می کنیم

تحقیقی که در مجله بین‌المللی توسعه بهداشت و آموزش1 توسط مرکز علمی آموزشی بهداشت تگزاس در آمریکا منتشر شده است نشان می‌دهد استفاده از میز و نیمکت‌های ایستادهکمک زیادی به فعالیت دانش‌آموز در کلاس درس و همین‌طور پیشرفت تحصیلی آنها می‌کند. دکتر مارک بندن3 استادیار دانشگاه تگزاس و از دست‌اندکاران این تحقیق در این‌باره توضیح می‌دهد که استفاده از میز و نیمکت‌هایی که قابلیت نوشتن و کار را به صورت ایستاده برای دانش آموزان فراهم می‌کنند، به طور چشمگیری موثرتر از نیمکت‌های سنتی (نشسته) هستند.
 
تحقیقات پروفسور بندن نشان می‌دهد که میز و نیمکت‌های ایستاده، تاثیر زیادی نیز بر کاهش چاقی و اضافه وزن در کودکان دارند به طوری‌که استفاده از این میز و نیمکت‌های ایستاده حدود ۱۵% بیش از حالت معمولی (صندلی‌های نشسته) موجب سوخت کالری می‌شوند و در دراز مدت وزن را کنترل می‌کنند. این تفاوت در میزان مصرف کالری در بدن کودکان چاق حتی بیشتر و به میزان ۲۵% بیش از استفاده از صندلی‌های سنتی و نشسته است. میز و نیمکت‌های ایستاده نه‌تنها در کنترل وزن دانش‌آموزان موثر هستند بلکه تا حد زیادی از فشار بر ستون فقرات کودکان نیز که در صورت نشسته بر آنها وارد می‌شود می‌کاهد و به‌طور کلی گزینه مناسب‌تر و سالم‌تری برای استفاده طولانی مدت است.
 
اما پژوهش جدیدی که پروفسور بندن منتشر نموده است از این هم فراتر رفته و بر نقش میز و نیمکت‌های ایستاده بر فعالیت کلاسی و توانایی فکر کردن و یادگیری دانش‌آموزان متمرکز شده است. نتایج پژوهش بر ۳۰۰ نفر از دانش‌آمزوان کلاس سوم و چهارم ابتدایی، نشان می‌دهد که استفاده از میز و نیمکت‌های ایستاده، حدود ۱۲% میزان درگیری دانش‌آموزان را در فعالیت‌های آموزشی افزایش می‌دهد و خستگی و کلافگی را در آن‌ها کمتر می‌کند. تمام این موارد روی هم منجر به افزایش بیش از ۷ دقیقه به زمان مفید آموزش در کلاس درس می‌شود  که می‌تواند راندمان کار آموزشی را بسیار بالاتر از حالت موجود ببرد. زیرا در حالت نشسته، دانش‌آموزان به علت وارد شدن فشار بر ستون مهره‌ها و عدم امکان تحرک، زودتر دچار خستگی و کلافگی شده و با کوچکترین حرکت فرد بغل دستی خود دچار حواسپرتی می‌شوند. اما تحقیقات نشان می‌دهد زمانی که از صندلی‌های ایستاده استفاده می‌شود، دانش‌آموزان امکان حرکت آزادانه‌تری را نسبت به حالت نشسته پیدا می‌کنند که می‌تواند تمرکز آنها را بر فعالیت‌های آموزشی درس افزایش داده و در کل میزان یادگیری آنها را بالاتر ببرد.
 
دکتر بندن در این باره می‌گوید با استفاده از میز و نیمکت‌ها ایستاده با یک تیر دو نشان می‌زنیم اول مشکل چاقی و اضافه وزن کودکان را کنترل می‌کنیم و دوم، فعالیت آموزشی و موفقیت تحصیلی آنها را در کلاس‌های درس افزایش می‌دهیم زیرا که ثابت شده است ما در حالت ایستاده بهتر فکر می‌کنیم.
ادامه مطلب ...

1. International Journal of Health Promotion and Education
2. Standing Desks
3. Mark Benden
:: اختصاصی گروه تدوین محتوای  آی هوش
استفاده از این مطلب و انتشار آن، با ذکر نام آی هوش و درج لینک www.ihoosh.ir بلامانع می باشد.

آی هوش: گنجینه دانستنی ها و معماهای هوش و ریاضی

نظراتی که درج می شود، صرفا نظرات شخصی افراد است و لزوماً منعکس کننده دیدگاه های آی هوش نمی باشد.
آی هوش: مرجع مفاهیم هوش و ریاضی و انواع تست هوش، معمای ریاضی و معمای شطرنج
 
در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان، رعایت برخی موارد ضروری است:
 
-- لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
-- آی هوش مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
-- آی هوش از انتشار نظراتی که در آنها رعایت ادب نشده باشد معذور است.
-- نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
 
 
 
 

نظر شما

پرطرفدارترین مطالب امروز

زندگینامه ریاضیدانان: رویا بهشتی زواره
قواعد بخش پذیری بر اعداد  1 تا 20
زندگینامه ریاضیدانان: جان فوربز نش
طنز ریاضی: اثبات 5=2+2
تعاریف و مفاهیم: قضیه حمار
زندگینامه بزرگان ریاضی: سرینیواسا رامانوجان
معمای ریاضی: عدد 5 رقمی خاص!
پالیندروم چیست؟
بررسی تعلیم و تربیت از دیدگاه جان دیوئی