مشخصات کتاب:
عنوان و نام پديدآور: فرآیند نگارهگری کودکان ایرانی از دیدگاه روانشناسی، سرگذشت اندیشه و هنر به پیوست رونمایی از نخستین آزمون کشیدن نمایهها برای کودکان پیشدبستانی ایران .../ بررسی و نگارش فرهاد صفوی.
سرشناسه: صفوی، فرهاد، ۱۳۲۶
مشخصات نشر: تهران: انتشارات روانشناسی و هنر، ۱۳۹۳.
مشخصات ظاهری: ۲۳۰ص.: مصور (بخشی رنگی)، جدول، نمودار.؛ ۲۹×۲۱سم.
شابک: ۳۰۰۰۰۰ ریال: 978-600-7063-43-9
موضوع: نقاشی و نقاشیهای کودکان -- جنبههای روانشناسی
رده بندی کنگره: BF۷۲۳ /ن۷ص۷ ۱۳۹۳
رده بندی دیویی: ۱۵۵/۴
شماره کتابشناسی ملی: ۳۴۹۹۳۳۸
به پیوست رونمایی از نخستین آزمون کشیدن نمایه ها برای کودکان پیش دبستانی ایران، پایه ای پژوهشی برای دانش پژوهان ارجمند روان شناسی، روان سنجی و آموزش و پرورش پیش دبستانی.
خواننده ارجمند:
نوشته ای را که پیش رو دارید چکیده پژوهش های پنجاه ساله ای درباره چگونگی پیشرفت گام به گام نگاره گری کودکان ایرانی، در برگیرنده زمینه های بنیادین تنایی-روانی از کودکی تا نوجوانی است. این نگارش در خور خواندن، پژوهش های دوباره و پیگیری آنها در پایان نامه های دانش پژوهان کودکیاری، آموزش و پرورش پیش دبستانی، هنر کودکان و نوجوانان، روان شناسی، روان سنجی و دیگر رشته های وابسته می باشد.
دکتر شیوا دولت آبادی، رئیس هیئت مدیره انجمن روان شناسی ایران
دانش پژوهان ارجمندی که می خواهند در پژوهش های آینده، نگارنده را یاری نمایند - نام، نام خانوادگی، سال زایش، گواهی آموزشی، رشته، دانشگاه وابسته، نام شهر، شماره تلفن همراه و پایای خویش همچنین نام و گرایش آزمون های روانی که تاکنون انجام داده اند را به نشانی رایانه ای زیر بفرستند - هرگونه پرسشی نیز پاسخ داده خواهد شد:
سرفصل ها:
1. سخن نگارنده
2. نگاره گری نخستین هنر فرزندان و نیاکان ما (هنر چیست، نگاره گری های مردم کهن، ایران باستان، مصر باستان، یونان باستان، مانی ایرانی، سده های میانه مسیحی، دیدگاه های اسلام و همسان سنجی آنها با کارهای کودکان ما)
3. نمونه هایی از نگاره گری خردسالان زیر چهارساله ایرانی
4. دانش پژوهی در سرزمین های باختری (نخستین نشانه های نگرش به نگاره های کودکان)
5. بررسی نگاره های کودکان از دیدگاه روان شناسان و روان کاوان باختری
6. داده های ایرانی درباره نگاره های کودکان
7. چگونگی پیدایش و پیشرفت نگاره های کودکان از دیدگاه روانشناسی ژنتیک
8. پایگاه هوش در نگاره های کودکان
9. پایگاه یادگیری در نگاره های کودکان
10. پایگاه پرمون در نگاره های کودکان
11. نگاره گری کودکان از دیدگاه روان شناسی رشد
- چگونگی پیشرفت گام به گام نگاره گری کودکان ایرانی
- نارسایی های نگاره گری کودکان ایرانی و چگونگی نابود شدن آنها
- سنجیدن نگاره گری کودکان دختر و پسر
- بررسی رویه های پیش برنده و بازدارنده توانش نگاره گری
- رهنودهایی برای پدران، مادران و پژوهشگران ارجمند
- همبستگی نگاره گری کودکان با خواندن و نوشتن
12. برآورد چگونگی پیشرفت تنایی-روانی کودکان خردسال ایرانی (در برگیرنده نخستین آزمون کشیدن نمایه ها برای کودکان پیش دبستانی ایران، چگونگی هنجار یابی آنها، نمودارهای به دست آوردن بهره های هوشی کودکان)
13. از آدمک تا آدمی (در یک بازه سه ساله) - از آدمی تا جانور (در یک بازه دوازده هزار ساله)
14. نگارش و نگارنامه
15. چکیده کارکرد نگارنده و سپاس از همراهان