سه شنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۳
يکشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۳ 7529 0 1

دوست داریم که فرزندانمان چگونه و در چه محیطی بازی کنند؟ محیطی تهدیدآمیز و سرشار از رقابت؟ یا محیطی امن و سرشار از مشارکت؟

معرفی کتاب: بازی های مشارکتی

مشخصات کتاب:
سرشناسه: سبحانی، فرشته،‏‫ ۱۳۴۳ - ‏
‏عنوان و نام پديدآور: بازی‌های مشارکتی (‎Constructive and meaningful games‬) / ترجمه و تالیف فرشته سبحانی.
‏مشخصات نشر : تهران: اختران، ‏‫۱۳۹۶.‬
‏مشخصات ظاهری: [‏‫۸۰] ص.‬: مصور؛ ‏‫۱۴/۵ × ۲۱/۵ س‌م.‬
‏شابک: ‏‫‬۷۰۰۰۰ ریال‏‫‬‬: ‏‫‬‭‬‭978-964-207-131-9
‏وضعیت فهرست نویسی: فاپا
‏يادداشت : چاپ قبلی: شرکت انتشارات آموزش - نوآموز‏‫، ۱۳۸۷.
‏يادداشت : چاپ چهارم.
‏موضوع : بازی‌های کودکان
‏موضوع : *Children's games
‏موضوع : بازی‌های آموزشی
‏موضوع : Educational games
‏رده بندی کنگره : ‏‫‬‭LB۱۱۳۷‭‏‏‫‫‭/س۲ب۲ ۱۳۹۶
‏رده بندی دیویی : ‏‫‬‭۳۷۱/۳۹۷
‏شماره کتابشناسی ملی : ۴۶۱۰۲۵۲
 
معرفی کتاب:
این باور غلط که ما مردم تکرو هستیم و هرگاه که بخواهیم دسته‌جمعی دست به کاری بزنیم با شکست روبرو می‌شویم؛ دیرزمانی در حافظه جامعه ما ماندگار شده بود، اما به تدریج با پیشرفت علم این تئوری محکوم به شکست شد. در زمانی که بازی‌های میدانی در ایران رونق چندانی نداشت، دلمان به چند مدالی که کشتی گیران یا وزنه‌برداران نصیبشان می‌شد خوش بود، اما امروزه جوانان ما ثابت کرده‌اند که در بازی‌های مشارکتی نیز حرف‌های زیادی برای گفتن داریم.
 
کتاب مفید بازی‌های مشارکتی می‌خواهد به ما ثابت کند که روح همکاری و تعاون را باید از همان کودکی در اندیشه آنها جا انداخت و ترس و وحشت را با جمع بودن با تمرین‌های شاد از روح آنها زدود. «اما انگیزه اصلی انتشار این کتاب ارائه بازی‌هایی برای کودکان است که در آنها بر ایجاد و افزایش مهارت‌های اجتماعی و توجه به مشارکت و برقراری ارتباط با گروه تأکید شده است. همچنین به منظور هر چه کاربردی‌تر کردن بازی‌ها و سهولت در اجرای آنها با توجه به عناصر فرهنگی موجود در جامعه امروز بازی‌ها در چند مهدکودک تهران به وسیله مؤسسه توسعه مهارت‌های کودکان (اتم) اجرا شده است»
 
در مقدمه زیبای مترجم آمده است:
«دوست داریم که فرزندانمان چگونه و در چه محیطی بازی کنند؟ محیطی تهدیدآمیز و سرشار از رقابت؟ یا محیطی امن و سرشار از مشارکت؟ دوست داریم فرزندانمان از فرایند بازی لذت ببرند یا نگران نتیجه بازی باشند؟ دوست داریم آنچه کودکانمان از بازی می‌آموزند سرمشقی منطبق بر ارزش‌های ما در زندگی باشد یا ارزش‌هایی را الگو قرار می‌دهیم ولی ضد آن ارزش‌ها او را در بازی تربیت می‌کنیم؟»
 
از بازی تعاریف گوناگونی ارایه شده است از آن جمله «بازی تفکر کودک است» و یا «تأثیر طبیعی بازی در  دوران کودکی این است که کودک با بازی‌های نمادین، نقش‌های متنوعی را ایفا می‌کند که در سال‌های بعدی محور هویت او می‌شود» و ما امیدواریم که کودکانمان با انجام این بازی‌ها ارزش‌هایی چون همکاری، مشارکت، مشورت و مانند آن را تجربه کنند و در زندگی خود متجلی سازند.
 
بازی‌هایی که در کتاب بدان پرداخته شده است عبارتند از:

- سالاد میوه
- مهمانی
- دوست من کُمکُم کن
- تعادل کتاب
- پانتومیم
- زنجیره سازی
- گروه به چند
- تشکر
- یارکشی
- عکس یادگاری
- دستش ده
- پازل
- قاطی کن، جدا کن
- بازی با چوب کبریت
- فوت من، فوت تو
- تعادل توپ
- صندلی بازی
- بپر، بپر، خیلی بپر
- تکمیل تصویر
- نشانه­گیری
- قصه­گویی
- کتاب سازی
- نقاشی گروهی
- نقاشی بر پشت
- رنگ­آمیزی
- کجا بودی
- مراقبت از طبیعت
- دو مچ، یک مچ
- پرنده پرواز کن
- آب زندگی
- توپ بازی بدون دست
- به من اعتماد کن
- درست یا غلط
- لی لی دسته جمعی
- شبکه خانواده
- نقاشی بکش
- پازل درست کن
- رو به بیرون
- گره
- شکل سازی

آی هوش: گنجینه دانستنی ها و معماهای هوش و ریاضی

نظراتی که درج می شود، صرفا نظرات شخصی افراد است و لزوماً منعکس کننده دیدگاه های آی هوش نمی باشد.
آی هوش: مرجع مفاهیم هوش و ریاضی و انواع تست هوش، معمای ریاضی و معمای شطرنج
 
در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان، رعایت برخی موارد ضروری است:
 
-- لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
-- آی هوش مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
-- آی هوش از انتشار نظراتی که در آنها رعایت ادب نشده باشد معذور است.
-- نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
 
 
 
 

نظر شما

پرطرفدارترین مطالب امروز

قواعد بخش پذیری بر اعداد  1 تا 20
مغز انسان
بررسی تعلیم و تربیت از دیدگاه جان دیوئی
مروری بر اندیشه‌های دیوید هیوم در گفت‌وگو با نسرین پورهمرنگ
شهروند الکترونیک
اتحادهای ریاضی
زندگینامه ریاضیدانان: رویا بهشتی زواره
گزاره چیست؟
سیستم عدد نویسی رومی