یک مدرس و کارشناس آموزش زبان در کردستان معتقد است: تابستان، میتواند بهانهای برای آشنایی کودکان با دنیای زبانهای دیگر باشد. فردوس حاتمی با اشاره به اینکه هیچ محدودیتی برای آموزش و یادگیری زبان وجود ندارد، عنوان کرد: پر کردن اوقات فراغت و تعطیلات تابستان یکی از دغدغههای همیشگی والدین است، اما باید توجه داشت که مهارتهای یادگیری صحیح زبان نیازمند صرف وقت و استمرار آن است.
وی با بیان اینکه آموزش و یادگیری زبان بر استمرار و پیوستگی استوار است، گفت: بسنده کردن خانواده ها به سه ماه تابستان هیچ تأثیری در یادگیری و آموزش زبان به کودکانشان ندارد و فقط میتواند در پر کردن اوقات فراغت فرزندانشان مؤثر باشد.
حاتمی طاهر با ذکر این نکته که یادگیری زبان دوم و یا سوم به صورت همزمان امکان پذیر است، افزود: آموزش زبان باید از سنین پایین شروع شود؛ تقویت قابلیتهای کودک در بخش شنیداری و دیداری در قالب بازی و شعر و سرود، این کار را تسریع میبخشد.
این کارشناس آموزش زبان با بیان اینکه یکی از روشهای مؤثر و کارآمد در آموزش زبان به کودکان، درگیر کردن کودک در تمامی جنبههای یادگیری زبان است، تصریح کرد: باید توجه کرد که در آموزش زبان پنج پایه اصلی آموزش صدای حروف، آموزش نحوه نوشتن شکل حروف، هجی کردن یا صدا کشی، آشنا کردن کودکان با جایگاه صدای کلمات و در نهایت آشنایی با صداهایی استثنایی است.
وی ادامه داد: آموزش زبان با این روش به کودکان باید در سنین چهار تا شش سال صورت گیرد، چرا که در این سن کودکان در ذهنشان هیچگونه قانونی شکل نگرفته و نسبت به یادگیری زبان از اشتیاق بیشتری برخوردار باشند.
حاتمی طاهر، بهره گیری از تصاویر و انیمیشنها را در یادگیری زبان به کودکان مؤثر دانسته و افزود: بهره گیری از انواع نرم افزارها، فلش کارتهایی که یک روی آن تصاویر و در روی دیگرش کلمه موضوع تصویر نوشته شده، بازیهای فکری، یادگیری حروف و کلمات به کمک نقاشی و در نهایت استفاده از عروسکها و بازیهای عروسکی میتواند در یادگیری آسانتر زبان به کودکان موثر باشد.
وی ادامه داد: کودکان با دیدن، تجربه کردن و تکرار و تمرین بهتر یاد میگیرند و دیرتر فراموش میکنند، لذا باید تلاش کرد که بر اساس ماهیت زبان، آموزش به کودکان صورت بگیرد.