شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳
پنجشنبه ۸ اسفند ۱۳۹۲ 3622 0 3

طرحی برای شناسایی اجرام نزدیک

زمین، سیاره بی‌دفاع

گروه «پروژه اجرام نزدیک به زمین» برای کمک به مجمع جهانی دفاع سیاره‌ای در مورد مواجهه با یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های طبیعت فعالیت می‌کند. این گروه ایده و دیدگاه جوانان برای دفاع سیاره‌ای را از طریق گزارش‌ها، مسابقات، شرکت در کنفرانس‌ها و فعالیت‌های ترویجی عمومی مرتبط به اجرام نزدیک به زمین به‌کار می‌گیرد. این گروه طبق چارچوب سازمان ملل برای اجرام نزدیک زمین، در تیم عملیاتی 14کمیته استفاده صلح‌آمیز از فضا سازمان ملل متحد فعالیت می‌کند. علاوه بر این «راستی شوایکارت»، فضانورد آپولو نیز از ما برای به‌دست‌آوردن فرصت‌های ممکن برای کارکردن با سازمان کاوشگران فضایی (ASE) حمایت می‌کند.
 
به‌طور آماری در هر چنددهه باید انتظار رویدادی مانند برخورد یک شهاب‌سنگ با زمین را داشت، اما روی‌دادن حادثه‌ای مانند برخورد شهاب‌سنگ در منطقه چلیابینسک روسیه در 27 بهمن 1391، به این معنی نیست که با رخ دادن این اتفاق، تا چند دهه خیالمان راحت باشد. این تخمین‌های آماری بر مبنای پراکندگی سیارک‌ها و شهاب‌واره‌های اطراف زمین و احتمال برخورد آنها با زمین تعیین می‌شود. به همین دلیل ممکن است فردا دوباره اتفاقی مشابه یا حتی بزرگ‌تر تکرار شود و ممکن است تا چند قرن بعد شاهد چنین رویدادی نباشیم، اما این اتفاق نشان داد که زمین تا چه اندازه آسیب‌پذیر است و تا چه حد اتفاقی که فکر می‌کنیم احتمال رخ دادنش اندک و ناچیز است، ممکن است ما را غافلگیر کند. این اتفاق شاید زنگ خطر را برای تقویت برنامه‌های رصد و نظارت بر اجرام نزدیک زمین به صدا درآورد؛ برنامه‌هایی که اگر به آنها توجه جدی شود، می‌تواند ما را در برابر خطرهای واقعی و عینی که پیش از این، نمایشی از آن را دیدیم، محافظت کند.
 
مسابقه مقاله‌نویسی فنی «سیارک را جابه‌جا کنید»، پروژه‌ای ترویجی است که هدف آن بالا بردن آگاهی مردم از طریق فراهم آوردن فرصتی برای دانشجویان و متخصصان جوان است تا بتوانند ایده‌های ناب خود را درباره منحرف کردن و هشدار دادن به مردم درباره اجرام نزدیک به زمین بیان کنند. از سال 2008 چهاردوره از این مسابقه‌ها برگزار شده که جایزه آن پرداخت کامل هزینه شرکت فرد برنده در کنگره نسل فضا و کنگره بین‌المللی فضانوردی است.

کمپین جست‌وجو برای سیارک اگر شما هم دوست دارید سیارک جدیدی را کشف کنید، این امکان در همکاری با «International Astronomical Search Collaboration» فراهم است، فقط کافی است تیمی تشکیل دهید و در کمپین جست‌وجوی سیارک شرکت کنید. کمپین‌های جست‌وجوی سیارک را the International Astronomical Research Collaboration هدایت و برگزار می‌کند. هر ساله 500تیم و مدرسه از 60کشور جهان در این کمپین شرکت می‌کنند. شرکت‌کنندگان رصدهای مهمی از اجرام نزدیک به زمین انجام می‌دهند که گاهی به کشف سیارک‌های کمربند اصلی منجر می‌شود. از آغاز این فعالیت از اکتبر 2006 تاکنون 550 سیارک کشف شده که 26 سیارک از این مجموعه نامگذاری شده و اتحادیه بین‌المللی نجوم در کاتالوگ رسمی اجرام کوچک دنیا، نام آنها را ثبت کرده است.
 
مجموعه عکس‌ها توسط انستیتوی تحقیقات نجومی در «وستفیلد»، تهیه شده و این انستیتو از تلسکوپ‌هایی با کانون اصلی 32 و 24 اینچ بهره می‌برد که تصویرهایی را برای پیداکردن اجرام نزدیک زمین می‌گیرد که این اهداف را Minor Planet Center تعیین می‌کند. گروه‌ها، تصاویر را چند ساعت بعد از تصویربرداری دریافت می‌کنند و از نرم‌افزار استرومتریکا برای جست‌وجو و اندازه‌گیری سیارک‌ها استفاده می‌کنند. سپس گزارشی تهیه می‌کنند و تیم مخصوصی برای کشف احتمالی سیارک‌ها نیز این گزارش‌ها را تحلیل می‌کند. در سال‌های 2012 و 2013 نیز یک تیم ایرانی در این کمپین شرکت کردند که من هم یکی از اعضای تیم بودم. کار با نرم‌افزار استرومتریکا ساده و در عین حال جالب است و هیجان پیداکردن سیارک‌ها را دو چندان می‌کند.
کلمات کلیدی

آی هوش: گنجینه دانستنی ها و معماهای هوش و ریاضی

نظراتی که درج می شود، صرفا نظرات شخصی افراد است و لزوماً منعکس کننده دیدگاه های آی هوش نمی باشد.
آی هوش: مرجع مفاهیم هوش و ریاضی و انواع تست هوش، معمای ریاضی و معمای شطرنج
 
در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان، رعایت برخی موارد ضروری است:
 
-- لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
-- آی هوش مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
-- آی هوش از انتشار نظراتی که در آنها رعایت ادب نشده باشد معذور است.
-- نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
 
 
 
 

نظر شما

پرطرفدارترین مطالب امروز

پالیندروم چیست؟
طنز ریاضی: اثبات 5=2+2
طنز ریاضی: لطیفه های ریاضی!
قواعد بخش پذیری بر اعداد  1 تا 20
طنز ریاضی: اثبات 2=1
زندگینامه بزرگان ریاضی: سرینیواسا رامانوجان
زندگینامه بزرگان ریاضی: گوتفرید لایب نیتس
قضایای ناتمامیت گودل
تعاریف و مفاهیم: قضیه حمار