پنجشنبه ۲۲ آذر ۱۴۰۳
شنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۳ 17570 1 19

بیوگرافی مختصری از دکتر علی رجالی، نخستین برنده ایرانی جایزه جهانی پاول اردیش

زندگینامه بزرگان ریاضی ایران: دکتر علی رجالی

دکتر علی رجالی، دریافت جایزه پل اردیش در سال 2008

نام: علی رجالی
تولد: 1330
ملیت: ایرانی
شهرت: ریاضیات: آمار، نظریه احتمالی اعداد
دكترای آمار از دانشگاه استانفورد آمریكا
افتخارات: نخستین برنده ایرانی جایزه جهانی پاول اردیش در سال 2008 میلادی
 
زندگینامه مختصر:
علی رجالی متولد سال 1330 ه.ش. دارای مدرك دكترای آمار از دانشگاه استانفورد آمریكا در سال 1357 ه.ش. و عضو هیئت علمی دانشكده ی علوم ریاضی دانشگاه صنعتی اصفهان، دارای مرتبه علمی دانشیاری می باشد.
گروه : علوم پایه
رشته : آمار
گرایش : نظریه احتمالی اعداد

تحصیلات رسمی و حرفه ای:
علی رجالی دارای مدرك كارشناسی ریاضی از دانشگاه شیراز در سال 1351 ه.ش. كارشناسی ارشد ریاضی از دانشگاه شیراز در سال 1353 و دكترای آمار از دانشگاه استانفورد آمریكا در سال 1357 ه.ش. می باشد.

خاطرات و وقایع تحصیل:
اتمام دوره ی 6 ساله كارشناسی و كارشناسی ارشد دانشگاه شیراز به مدت 5 سال، كسب رتبه اولی در این دوره و دریافت بورس تحصیلی برای ادامه تحصیل و نهایتاً اخذ مدرك دكترای آمار از دانشگاه استانفورد آمریكا از مهمترین وقایع تحصیل علی رجالی بوده است.

فعالیتهای ضمن تحصیل:
تدریس در دانشگاه شیراز حین تحصیل، انجام كارهای برنامه نویسی كامپیوتری برای سیستم آموزش بخش ریاضی دانشگاه شیراز و همكاری در انجام تحقیقات در زمینه آمار و فرایندهای تصادفی در شیراز و مطالعه هم زمان آمار و نظریه اعداد (با شركت در سمینار 4 نفره نظریه اعداد با حضور پروفسور پاول اردیش «پدر و بنیان گزار نظریه احتمالی اعداد»، پروفسور چارلز استین «پدر و بنیان گزار نظریه تصمیم»، پروفسور پرسی دیاكونس «متخصص و محقق نظریه احتمالی اعداد و آنالیز داده ها و یكی از 20 عالم مؤثر در قرن 21» از فعالیت های موفق حین تحصیل علی رجالی بوده است. تدریس در حین تحصیل در دانشگاه های شیراز و استانفورد و نیز مطالعه پیرامون مسایل اجتماعی از دیگر فعالیت های حین تحصیل وی بوده است.

استادان و مربیان:
بهره گیری از معلمان توانا و لایق ریاضی اصفهان، اساتید بخش ریاضی و آمار و دانشكده مهندسی دانشگاه شیراز و اساتید بخش آمار دانشگاه استانفورد آمریكا از افتخارات دوران تحصیل علی رجالی بوده است.

وقایع میانسالی:
علی رجالی پس از اخذ مدرك دكترای آمار از دانشگاه استانفورد آمریكا در سال 1357 ه.ش. و بازگشت به ایران به عنوان عضو هیئت علمی ابتدا در دانشگاه شیراز و سپس با مأموریت یك ساله در دانشگاه اصفهان، سرانجام در سال 1359 در دانشگاه صنعتی اصفهان (ابتدا دانشكده علوم و با تلاش در جهت راه اندازی دانشكده های علوم ریاضی، فیزیك و شیمی در این دانشگاه) به خدمات علمی مشغول بوده است.

حضور یك ساله در دانشگاه هاروارد آمریكا در سال 64-1363 تحصیلی و 6 ماهه در دانشگاه ملی استرالیا و بنیاد ریاضیات استرالیا در سال 1371 و مجدداً 6 ماه در سال 1372 در دانشگاه استانفورد آمریكا از وقایع میانسالی او است.
 
مشاغل و سمتهای مورد تصدی:
علی رجالی در موارد زیر فعالیت هایی داشته است:
-- استادیاری دانشگاه های شیراز و صنعتی اصفهان
-- ارتقاء به درجه دانشیاری در دانشگاه صنعتی اصفهان
-- ریاست دانشكده ی علوم دانشگاه صنعتی اصفهان و فراهم آوردن زمینه برای راه‌‌اندازی 3 دانشكده علوم در این دانشگاه
-- مسئولیت راه اندازی مركز محاسبات دانشگاه صنعتی اصفهان و سپس راه اندازی مركز اطلاع رسانی این دانشگاه در سال های 1365 تا 1367 و 1378
-- انجام تحقیقات در زمینه های آموزشی مخصوصاً در دوره های ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان و آموزش آمار
-- اداره كارگاه های مختلف آموزشی برای معلمان مقاطع مختلف تحصیلی
-- مسئولیت برگزاری همایش هایی همانند سمینار بررسی روش ها و مسایل آزمون-های ورودی دانشگاه ها كه منجر به ارائه طرح پذیرش دانشجو در دانشگاه ها به مجلس شورای اسلامی شد و راهكارهای همكاری انجمن های علمی و آموزش معلمان با سازمان پژوهش وزارت آموزش و پرورش
-- مسئولیت برنامه ریزی دو مطالعه برای كنگره های بین المللی فدراسیون جهانی مسابقات ملی ریاضی WFNMC در چین و استرالیا
-- عضویت در كمیته ی برنامه ریزی شانزدهمین مطالعه كمیسیون بین المللی آموزش ریاضی ICMI ، تحت عنوان چالش های آموزش ریاضی
-- نایب رئیسی فدراسیون جهانی مسابقات ملی ریاضی WFNMC و عضویت در كمیته برنامه ریزی این فدراسیون
-- نمایندگی ایران در كمیسیون بین المللی آموزشگران ریاضی ICMI
-- مدیریت مشترك دو گروه كاری TSG در كنگره های بین المللی آموزش ریاضی مكزیك و كره ICMI-11 و ICMI-12
-- مسئولیت و راه اندازی ستاد ملی سال جهانی ریاضیات و عضو كمیسیون پیشبرد ریاضیات فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران
 
فعالیتهای آموزشی:
علی رجالی عضو هیئت علمی دانشكده ی علوم دانشگاه صنعتی اصفهان به تدریس دروس مختلف ریاضی (نظریه اعداد، آنالیز، حساب دیفرانسیل و انتگرال، احتمال، احتمال مهندسی، آمار، آمار اجتماعی، آمار مهندسی، آمار حیاتی، نظریه احتمال، فرایندهای تصادفی، روش های مونت كارلو، روش های آموزش ریاضی، نمونه گیری، آمار چندمتغیره، جبر خطی و...) و راهنمایی 16 دانشجوی كارشناسی ارشد ریاضی و آمار و ریاضیات مالی و حداقل 10 پروژه دانشجویی كارشناسی آمار مشغول بوده است. علاوه بر آن دوره های آموزش ضمن خدمت در زمینه های حساب دیفرانسیل و انتگرال، آمار، نظریه اعداد، روش های تدریس ریاضی و نیز اهداف آموزش ریاضی دوره ابتدایی
 
از كارهایی كه علی رجالی در آن مشاركت داشته و یا مسئولیت راه اندازی آن مراكز را بر عهده داشته است به قرار زیر است:
-- مسئول راه اندازی شورا و مركز اطلاع رسانی دانشگاه صنعتی اصفهان
-- مشاركت در بنیان گزاری مسابقات ریاضی ایران
-- مشاركت در بنیان گزاری مركز تحقیقات معلمان اصفهان
-- بنیان گزاری خانه ریاضیات اصفهان
-- مشاركت در بنیان گزاری كنفرانس های آمار و انجمن آمار ایران
-- مشاركت در بنیان گزاری كنفرانس های آموزش ریاضی و اتحادیه انجمن های علمی آموزشی معلمان ریاضی ایران
-- مشاركت در بنیان گزاری شورای خانه های ریاضیات ایران
-- مشاركت در راه اندازی كمیته پیشبرد ریاضیات فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران
-- مشاركت در راه اندازی آزمون ریاضی فرهنگستان علوم برای آماده سازی جهت كنكور تحصیلات تكمیلی
-- مشاركت در بنیان گزاری انجمن علمی، فرهنگی موج نور اصفهان برای آموزش رایانه عادی به نابینایان و كم بینایان
-- مشاركت در بنیان گزاری خانه ریاضیات تهران
-- مبدع طرح امانت بین كتابخانه ای در اصفهان
-- مشاركت در تهیه نظام آمارشناسی ایران
-- مشاركت در راه اندازی انجمن های علمی آموزشی معلمان ریاضی در اصفهان، فارس، كرمان، خراسان رضوی و بسیاری از استان های دیگر
-- مشاركت در ایجاد اتحادیه انجمن های علمی مرتبط با ریاضیات
 
سایر فعالیتها و برنامه های روزمره:
علی رجالی در كنار تدریس به مطالعه و تحقیق و تألیف آثاری پیرامون موضوعات مختلف ریاضی، آمار و احتمالات پرداخته است و همچنین همكاری با معلمان جهت رفع مشكلات آموزش ریاضی از دیگر فعالیت های او بوده است. عضویت در كمیته انتشارات مجلات Jirss انجمن آمار ایران، بولتن انجمن ریاضی ایران، نشریه فرهنگ و اندیشه ریاضی، نشریه اندیشه آماری و یك شماره نشریه Montana mathematics Enthusiast
 
آرا و گرایشهای خاص:
تلاش فراوان، دلسوزی و اندیشیدن به مسایل آموزشی و كوشش در جهت حل آن‌ها یكی از ویژگی های علی رجالی بوده است. همچنین با شكسته شدن دیوار بین دانشگاه ها و آموزش و پرورش، توجه به كیفیت بیشتر از كمیت، خوداتكاء بارآوردن دانشجویان، عشق به ریاضیات و تدریس جزء آرا و ویژگی های دیگر او بوده است. اصلاح روش های ورود دانشجویان به دانشگاه ها، تبدیل آموزش از رده خدمات به رده تولید و زیربنایی دانستن آموزش در برنامه ریزی های كشور از ایده آل های علی رجالی است.

جوائز و نشانها :
-- بورس تحصیلی رتبه اولی برای ادامه تحصیل در دانشگاه استانفورد
-- بورس پیتراهلوان بنیاد ملی استرالیا برای شركت در كنفرانس های بین المللی فدراسیون جهانی مسابقات و كنگره های بین المللی آموزش ریاضی
-- بورس شركت در كنگره های بین المللی آموزش ریاضی توسط ICMI
-- نخستین برنده ایرانی جایزه جهانی پل اردوش در سال 2008 میلادی
-- برنده جایزه ملی بهزاد انجمن ریاضی ایران در سال 1391
 
ﺧﺎﻧﻢ ﭘﺮوﻓﺴﻮر آرﺗﻴﮓ، رﺋﻴﺲ ﻛﻤﻴﺴﻴﻮن ﺑﻴﻦالمللی آﻣﻮزش رﻳﺎضی در ﻣﺮاﺳﻢ اﻫﺪاء ﺟﺎﻳﺰه ﭘﺎول اردﻳﺶ ﺑﻪ دﻛﺘﺮ رﺟﺎلی در ﺳﺎل 2008 در ﻣﻜﺰﻳﻚ ﻣﻲﮔﻮﻳﺪ: ﺑﺎﻳﺪ از ﻓﺪراﺳﻴﻮن ﺟﻬﺎنی ﻣﺴﺎﺑﻘﺎت رﻳﺎضی در ﻣﻮرد اﻧﺘﺨﺎب دﻛﺘﺮ رﺟﺎلی ﺗﺒﺮﻳﻚ ﮔﻔﺖ، ﻣﻦ در ﻓﺮﺻﺖ ﻛﻮﺗﺎهی ﻛﻪ از ﺧﺎﻧﻪ رﻳﺎﺿﻴﺎت اﺻﻔﻬﺎن ﺑﺎزدﻳﺪ داﺷﺘﻢ، ﻣﺘﻮﺟﻪ ﺷﺪمﻛﻪ اﻳﻦ ﺧﺎﻧﻪ در واﻗﻊ محلی ﺑﺮای ﮔﺴﺘﺮش داﻧﺶ رﻳﺎضی و محیطی ﺑﺮاي اﻳﺠﺎد ﭼﺎﻟﺶ رﻳﺎضی در ﺑﻴﻦ ﺟﻮاﻧﺎن و ﻣﻌﻠﻤﺎن اﺳﺖ.
 
علی رجالی اهل ترجمه نیست و مقالات و كتاب های او بیشتر جنبه یادگیری عام را داراست. او اعتقاد دارد كه دانشجو در دانشگاه باید كتاب به زبان اصلی را مطالعه نماید تا همواره بهنگام باشد. غیر از مقالاتی كه در زمینه نظریه احتمالی اعداد، گزارش های تحقیقات آموزشی، مسابقات ریاضی، فعالیت های تحقیقاتی در زمینه به كارگیری آمار در صنعت و چالش های ریاضی عمده آثار او را تشكیل می دهد. تحقیقات آموزش ریاضی و آمار و در زمینه به كارگیری احتمال و فرایندهای تصادفی در برنامه ریزی ها و نیز مسایل شمارشی و نظریه گراف از فعالیت های جاری علی رجالی است.

آثار : 
1.  An experience on training mathematics teachers for teaching satistics in Iran
2.  Challenging Mathematics In and Beyond Classroom
3.  آمار و احتمالات
4.  موضوعات مختلف ریاضی   
منابع ...

1. تكمیل پرسشنامه فرهیختگان توسط دكتر علی رجالی بنا به درخواست بنیاد ایران شناسی - پاییز 1386
2. تكمیل پرسشنامه فرهیختگان توسط مسئول خانه ریاضیات اصفهان به درخواست بنیاد ایران شناسی بهار 1392 و ارسال شمه ای از افتخارات دكتر علی رجالی به قلم ایشان
3. تهرانی زاده، محسن، شرح حال تخصصی استادان و دانشیاران كشور، جلد اول: دفتر شورای جذب نخبگان، تهران1373، ص261

آی هوش: گنجینه دانستنی ها و معماهای هوش و ریاضی

نظراتی که درج می شود، صرفا نظرات شخصی افراد است و لزوماً منعکس کننده دیدگاه های آی هوش نمی باشد.
آی هوش: مرجع مفاهیم هوش و ریاضی و انواع تست هوش، معمای ریاضی و معمای شطرنج
 
در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان، رعایت برخی موارد ضروری است:
 
-- لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
-- آی هوش مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
-- آی هوش از انتشار نظراتی که در آنها رعایت ادب نشده باشد معذور است.
-- نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
 
 
 
 
  1. حمیدرضا چهارشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۷ --- ۱۹:۱۸:۱۶

    من افتخار شاگردی ایشون رو در سه درس در دوره لیسانس داشتم. اگرچه استاد سخت گیری هستند ولی واقعا باسواد و فرهیخته هستند و هدفشون این است که دانشجو ریاضی رو به طور مفهومی یاد بگیرد. ایشون زحمت زیادی برای جامعه علمی کشور به خصوص شهر اصفهان کشیدند.

نظر شما

پرطرفدارترین مطالب امروز

قواعد بخش پذیری بر اعداد  1 تا 20
زندگینامه ریاضیدانان: جان فوربز نش
طنز ریاضی: اثبات 5=2+2
همه چیز درباره هوش مصنوعی به زبان ساده
ابوریحان بیرونی، دانشمند ایرانی که همه چیزدان بود
بررسی تعلیم و تربیت از دیدگاه جان دیوئی
طنز ریاضی: لطیفه های ریاضی!
ظرفیت حافظه کوتاه مدت چقدر است؟
پس‌ خبا؛ فن بهسازی حافظه