شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳
شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۲ 8135 1 9

تصویری از پُل اِردوش، ریاضیدان مجارستانی

N یک عدد است! تصویری از پُل اِردوش

نام فیلم: N یک عدد است، تصویری از پل اردوش (N Is a Number: A Portrait of Paul Erdős)
کارگردان: جورج پل چیچری (George Paul Csicsery)
بازیگر: پل اردوش
موسیقی: مارک آدلر
محصول: آمریکا
مدت فیلم: 57 دقیقه
زبان: انگلیسی
اکران: 1993
 
فیلم مستند "N یک عدد است، تصویری از پل اردوش" زندگی ریاضی دان مجارستانی، پل اردوش (1913-1996) را به تصویر می کشد. اردوش بیشترین تعداد مقالات را در طول تاریخ ریاضیات در مقایسه با دیگر ریاضی دانان منتشر کرده است. وی با بیش از 100 ریاضی دان دیگر سابقه همکاری و تبادل نظر داشته و روی شاخه هایی از ریاضیات مانند ترکیبات، نظریه گراف، نظریه اعداد، نظریه تخمین، نظریه مجموعه ها و نظریه احتمال کار کرده است.
 
فیلم با اشاره به متنی از "سِر ایزاک نیوتن" ریاضی دان بزرگ انگلیسی آغاز می شود "من نمی دانم چگونه ممکن است در نظر جهانیان جلوه گر شوم اما همین قدر می دانم که همچون کودک خردسالی هستم که در ساحل دریا مشغول بازی ام و گاه گاهی سنگ ریزه ای صاف تر از سنگ های دریا یا صدفی زیباتر از صدف های دریا می یابم. در حالی که اقیانوس عظیم حقیقت در مقابل من گسترده است و مرا بر آن آگاهی نیست."
 
در این فیلم به چند چهره برجسته علمی مانند ریاضی دان انگلیسی، گادفری هارولد هاردی (1877-1947)، ریاضی دان مجارستانی تیبور گالای (1912-1992)، رنی آلفرد (1921-1970)، پال توران (1910- 1976) و ریاضیدان بریتانیایی، جان ادنسور لیتلوود (1885-1977) اشاره می شود در ضمن در مورد "قضیه چبیشف"، قضیه " گالای سیلوستر" و "قضیه رمزی" نیز مطالب جالب توجه و ارزنده ای ارائه می شود.
 
از صحنه های جالب این فیلم می توان به صحنه های زیر اشاره کرد:
 
-- گردش دایره وار یک سکه به دور یک بشقاب بر اساس نیروی جانب مرکز.
 
-- شوخی ها و مزاح های پل اردوش در مواجهه با ریاضی آموزان در کلاس درس مانند این نمونه: پل اردوش معادل نام و نام خانوادگی خود را به زبان انگلیسی روی تخته کلاس می نویسد و آن را هم سنگ عبارت PGOM LD AD LD CD در نظر می گیرد یا به بیان دیگر: Paul Erdos= PGOM AD LD CD
 
-- سپس به توضیح و تفسیر هر یک از حروف ترکیبی می پردازد که معادل با نام و نام خانوادگی وی در نظر گرفته شده اند و بیانگر حرف ابتدای کلمه ها و واژگانی هستند. او با استفاده از این روش و مشخص شدن معنا و مفهوم فکاهی معادل هایی که او برای معرفی خود به دانشجویان به کار برده است، باعث خنده و سرگرمی دانشجویان در کلاس درس می شود.
 
-- بازی کردن با خردسالان با یک قوطی بسیار کوچک که داخل آن شیء نسبتا سنگینی قرار دارد. وی هنگامیکه قوطی را رها می کند قبل از اینکه بر اثر نیروی گرانش با زمین برخورد کند، با حرکتی سریع آن را در اختیار می گیرد و با انجام این کار توجه کودکان را به خود معطوف می کند.

آی هوش: گنجینه دانستنی ها و معماهای هوش و ریاضی

نظراتی که درج می شود، صرفا نظرات شخصی افراد است و لزوماً منعکس کننده دیدگاه های آی هوش نمی باشد.
آی هوش: مرجع مفاهیم هوش و ریاضی و انواع تست هوش، معمای ریاضی و معمای شطرنج
 
در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان، رعایت برخی موارد ضروری است:
 
-- لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
-- آی هوش مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
-- آی هوش از انتشار نظراتی که در آنها رعایت ادب نشده باشد معذور است.
-- نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
 
 
 
 
  1. جواد پنجشنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۴ --- ۲۳:۴۷:۲۵

    سلام و با تشکر از ایجاد و بروز رسانی چنین سایت خوب و پر محتوایی
    من هرچی گشتم نتونستم این فیلم را پیدا کنم. ممنون میشم اگر لینک دانلود آن را در سایت قرار داده یا بفرمایید از کجا میتوانم تهیه کنم.
    با تشکر

    با سپاس فراوان از شما دوست عزیز. با توجه به اینکه این فیلم دارای کپی رایت می باشد و از آنجایی که یکی از اصلی ترین اصول فعالیت آی هوش، احترام به حقوق مؤلفین و رعایت اصول امانت داری است، از انجام چنین کاری معذور هستیم. گرچه شاید بتوانید تمام یا بخشهایی از آن را در وب سایت های ارائه آنلاین ویدئو، مشاهده نمایید.

نظر شما

پرطرفدارترین مطالب امروز

پالیندروم چیست؟
طنز ریاضی: لطیفه های ریاضی!
قواعد بخش پذیری بر اعداد  1 تا 20
طنز ریاضی: اثبات 5=2+2
زندگینامه بزرگان ریاضی: سرینیواسا رامانوجان
زندگینامه ریاضیدانان: رویا بهشتی زواره
طنز ریاضی: اثبات 2=1
زندگینامه بزرگان ریاضی: گوتفرید لایب نیتس
قضایای ناتمامیت گودل