شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳
يکشنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۴ 5101 0 3

دانشمندان در تحقیقات خود به این نتیجه رسیده اند، سفر کردن سبب افزایش میزان خلاقیت ذهن انسان می شود

بسیار سفر باید تا خلاق شود مغز!

سفر خاصیت های زیادی دارد: دوستان جدید، تجربه های جدید و داستان های جدید. اما سفر کردن یک منفعت کمتر شناخته شده نیز دارد و آن خلاقیت است. دانشمندان در تحقیقات خود به این نتیجه رسیده اند، سفر کردن سبب افزایش میزان خلاقیت ذهن انسان می شود. البته شاید این کشف جدید چندان هم تعجب آور نباشد زیرا می دانیم که بسیاری از نویسندگان، هنرمندان و متفکرین بیشتر عمر خود را در سفر بوده اند و بسیاری از آثار با ارزش خود را در نتیجه مسافرت های دور و نزدیک خود به نقاط مختلف جهان خلق کرده اند. از جمله ارنست همینگوی، مارک تواین و حتی سعدی از جمله افرادی هستند که بسیار سفر کرده اند و آثار خود را در نتیجه تجارب جدیدی که به دست آورده اند خلق نموده اند.
 
در سالهای اخیر روان شناسان و عصب شناسان شروع به انجام آزمایشات و مطالعاتی در مورد اثرات عصب شناختی و روانی سفر کردن بر ذهن انسان ها کردند. از جمله مواردی که مورد تحقیق قرار دادند خلاقیت بود. می دانیم که خلاقیت تا حد زیادی به انعطاف پذیری عصبی مغز مرتبط است یعنی هر چه سیالی و انعطاف ذهنی انسان بیشتر باشد، خلاقیت مجال بروز بیشتری می یابد. آدام گالینسکی1، استاد دانشکده بازرگانی دانشگاه کلمبیا که آثار متعددی را در زمینه ارتباط بین خلاقیت و مسافرت های بین المللی منتشر نموده است در این باره می گوید که سفر و به خصوص سفر به خارج از کشور نه تنها بر انعطاف پذیری فکر موثر است بلکه بر آموخته های ما نیز عمق می بخشد به عبارت دیگر سفر کردن و تجربه کردن موقعیت های جدید، نه تنها بر قابلیت های مغز می افزاید بلکه بر نحوه تفکر ما نیز عمق می بخشد به طوریکه فرد قادر می شود ارتباطات عمیق تری را بین آموخته های سابق و جدید خود ایجاد نماید و درک و دریافتش از خود و جهان را عمق بخشد.
 
بازدید از مکان های جدید، مراوده با انسان های جدید که دارای زبان و فرهنگ متفاوتی هستند، تجربه ی بو، مزه و رنگ های جدید همگی می توانند سیناپس های عصبی بیشتری را در مغز ایجاد نموده و ارتباطات اعصاب را گسترده تر سازند و بر غنای دانش و بینش ما بیفزایند. علاوه بر اینها به عقیده این محقق در آخرین پژوهش منتشر شده در مجله آکادمی مدیریت2، تنها بازدید از مکان های جدید و ملاقات افراد دیگر نیست که موجب افزایش خلاقیت می شود، نکته دیگری که به همان اندازه اهمیت دارد عمق و نحوه ارتباط ما با مکان جدید است. به عقیده گالینسکی، اگر افرادی که سفر می کنند در یک محیط آشنا و بی ارتباط به فرهنگ و محیط اطراف اقامت کنند، این سفر ابداً باعث افزایش خلاقیت آنها نمی شود. برای مثال افرادی که برای سفرهای کاری به مسافرت هایی می روند که در طی آن تنها از هتل های محل اقامت خود تا محل قرارهای کاری در آمد و شد هستند و فرصتی برای آشنایی با محیط خارج و تعامل با فرهنگ و مردم سرزمین جدید ندارند، لزوما خلاق تر از کسانی که به سفرهای خارجی نمی روند نخواهند بود.
 
در واقع مهم این است که فردی که به سفر می رود فرصت درگیر شدن با محیط جدید را بیابد از طبیعت، فرهنگ و تعامل به مردم محلی استفاده ببرد و بر اندوخته های خود بیافزاید این تعامل لزوما نباید به سفرهای خارجی محدود شود اگر فرد در کشوری چند قومی یا چند ملیتی زندگی می کند که می تواند با سفر به مناطق محلی بکر با طبیعت، فرهنگ و آداب و رسوم مردم محلی آشنا شود، همین نیز فرصت و امکان بروز خلاقیت را در او افزایش می دهد.
 
گالینسکی و همکارانش همچنین به مدت 11 سال حدود 270 مارک مد و لباس  و خانه مد مشهور را مورد مطالعه قرار دادند نتایج این مطالعات نشان داد که در خطوط تولید مدی که طراحان و کارگردانان آن، سابقه سفرهای بین المللی و آَنایی با فرهنگ های مختلف را داشتند، محصولات تولید شده از خلاقیت و نوآوری بیشتری برخوردار بودند و مخاطبین و مشتریان خارجی بیشتری را جلب کرده بودند، نسبت به خطوط تولید مدی که طراحان آن سابقه سفرهای خارجی و تعامل با فرهنگ های دیگر را نداشتند.
پاورقی

1. Adam Galinski
Academic Management Journal
:: اختصاصی گروه تدوین محتوای  آی هوش
استفاده از این مطلب و انتشار آن، با ذکر نام آی هوش و درج لینک www.ihoosh.ir بلامانع می باشد.
کلمات کلیدی

آی هوش: گنجینه دانستنی ها و معماهای هوش و ریاضی

نظراتی که درج می شود، صرفا نظرات شخصی افراد است و لزوماً منعکس کننده دیدگاه های آی هوش نمی باشد.
آی هوش: مرجع مفاهیم هوش و ریاضی و انواع تست هوش، معمای ریاضی و معمای شطرنج
 
در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان، رعایت برخی موارد ضروری است:
 
-- لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
-- آی هوش مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
-- آی هوش از انتشار نظراتی که در آنها رعایت ادب نشده باشد معذور است.
-- نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
 
 
 
 

نظر شما

پرطرفدارترین مطالب امروز

پالیندروم چیست؟
طنز ریاضی: لطیفه های ریاضی!
قواعد بخش پذیری بر اعداد  1 تا 20
طنز ریاضی: اثبات 5=2+2
زندگینامه بزرگان ریاضی: سرینیواسا رامانوجان
طنز ریاضی: اثبات 2=1
زندگینامه بزرگان ریاضی: گوتفرید لایب نیتس
قضایای ناتمامیت گودل
زندگینامه ریاضیدانان: جان فوربز نش