جمعه ۲ آذر ۱۴۰۳
دوشنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۴ 4642 0 2

نویسنده از پدران و مادران می خواهد که به نیازهایی فراتر از"نمره"ی کودک بیندیشند

معرفی کتاب: چگونه معلم کودکان خود باشیم: برای اولیا و مربیان

پدیدآورندگان:  نانسی لاریک و مهین مهتاج
نویسنده:  Nancy G. Larric  نانسی لاریک
برگردان:  مهین مهتاج
ناشر:  کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
سال نشر:  ۱۳۸۸
گروه‌بندی سنی:  بزرگ‌سالان

این کتاب به سفارش امور پژوهش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ترجمه شده است و پیشنهادها و رهنمودهای ساده ای برای پدران و مادران و مربیان و آموزشگران، برای افزایش و گسترش فراگیری کودکان دارد. این پیشنهادها و رهنمودها برپایه ی روش آموزش خلاق تنظیم شده اند. به باور نویسنده، در روش آموزش خلاق نه خشونت برای آموزش در کار است و نه "لوس کردن". بنیاد این روش بر پایه ی ایجاد پرسش در ذهن مخاطب و راهنمایی او برای رسیدن به پاسخ  است.
 
نویسنده، پدر و مادر و خانه را نخستین آموزشگران و اولین مدرسه ی کودک می نامد و از آن ها می خواهد در اولین گام تصمیم بگیرند برای کودک خود "چه می خواهند". سپس درباره ی چگونگی فراگیری کودکان، برانگیختن آن ها به مشاهده و ارزیابی دنیای پیرامون خود، رهنمود های ساده و سودمندی ارائه می کند.
 
نویسنده از پدران و مادران می خواهد که به نیازهایی فراتر از"نمره"ی کودک بیندیشند و برای آن ها چهار هدف دراز مدت تعیین می کند: پایه ریزی شخصیت سالم، آموختن همراهی سودبخش و تاثیر گذار با گروه، پرورش تفکر انتقادی، تقویت خلاقیت. او انواع گوناگون هوش را نیز برمی شمارد و اشاره می کند که هوش و خلاقیت ارتباط چندانی باهم ندارند و ممکن است بهره ی هوشی کودکان در طول سالیان تغییر یابد. آن گاه به شیوه هایی که نزدیکان و آموزشگران کودک کندخوان یا کودک تیزهوش می توانند به او برای بیشترین میزان بهره گیری از هوش و خلاقیت خود کمک کنند، اشاره می کند.
 
در این کتاب، همچنین به اهمیت بازی خلاق، مهارت های زبان، ریاضی، نوشتن، درس علوم اجتماعی و خواندن کتاب در رشد ذهنی کودکان و چگونگی کمک به آن ها برای یادگیری و درک بهتر این مقوله ها، به تفصیل پرداخته شده است.
 
پدران و مادران و مربیان پیش دبستان و آموزشگران دبستان با خواندن این کتاب پاسخ بسیاری از پرسش های خود را در زمینه ی چگونگی ارتباط والدین و آموزشگران مدرسه، روش های مناسب آموزش برای دستیابی به نتیجه ی بهتر، ارزیابی دانش آموزان و کارنامه، مشق شب، چگونگی گروه بندی و کار گروهی در کلاس و مفهوم "مدرسه ی بهتر" در آن خواهند یافت.
کلمات کلیدی

آی هوش: گنجینه دانستنی ها و معماهای هوش و ریاضی

نظراتی که درج می شود، صرفا نظرات شخصی افراد است و لزوماً منعکس کننده دیدگاه های آی هوش نمی باشد.
آی هوش: مرجع مفاهیم هوش و ریاضی و انواع تست هوش، معمای ریاضی و معمای شطرنج
 
در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان، رعایت برخی موارد ضروری است:
 
-- لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
-- آی هوش مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
-- آی هوش از انتشار نظراتی که در آنها رعایت ادب نشده باشد معذور است.
-- نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
 
 
 
 

نظر شما

پرطرفدارترین مطالب امروز

زندگینامه ریاضیدانان: رویا بهشتی زواره
قواعد بخش پذیری بر اعداد  1 تا 20
طنز ریاضی: اثبات 5=2+2
زندگینامه ریاضیدانان: جان فوربز نش
خلاقانه: مداد و مدادتراش!
زندگینامه بزرگان ریاضی: غياث‌الدين جمشيد کاشانی
کودکان کالیو یا سبک مغز چه صفاتی دارند؟
ظرفیت حافظه کوتاه مدت چقدر است؟
زندگینامه بزرگان ریاضی: سیاوش شهشهانی، چهره ماندگار ریاضیات و پدر اینترنت ایران