سه شنبه ۲۵ شهریور ۱۴۰۴
دوشنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۴ 5149 0 2

نویسنده از پدران و مادران می خواهد که به نیازهایی فراتر از"نمره"ی کودک بیندیشند

معرفی کتاب: چگونه معلم کودکان خود باشیم: برای اولیا و مربیان

پدیدآورندگان:  نانسی لاریک و مهین مهتاج
نویسنده:  Nancy G. Larric  نانسی لاریک
برگردان:  مهین مهتاج
ناشر:  کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
سال نشر:  ۱۳۸۸
گروه‌بندی سنی:  بزرگ‌سالان

این کتاب به سفارش امور پژوهش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ترجمه شده است و پیشنهادها و رهنمودهای ساده ای برای پدران و مادران و مربیان و آموزشگران، برای افزایش و گسترش فراگیری کودکان دارد. این پیشنهادها و رهنمودها برپایه ی روش آموزش خلاق تنظیم شده اند. به باور نویسنده، در روش آموزش خلاق نه خشونت برای آموزش در کار است و نه "لوس کردن". بنیاد این روش بر پایه ی ایجاد پرسش در ذهن مخاطب و راهنمایی او برای رسیدن به پاسخ  است.
 
نویسنده، پدر و مادر و خانه را نخستین آموزشگران و اولین مدرسه ی کودک می نامد و از آن ها می خواهد در اولین گام تصمیم بگیرند برای کودک خود "چه می خواهند". سپس درباره ی چگونگی فراگیری کودکان، برانگیختن آن ها به مشاهده و ارزیابی دنیای پیرامون خود، رهنمود های ساده و سودمندی ارائه می کند.
 
نویسنده از پدران و مادران می خواهد که به نیازهایی فراتر از"نمره"ی کودک بیندیشند و برای آن ها چهار هدف دراز مدت تعیین می کند: پایه ریزی شخصیت سالم، آموختن همراهی سودبخش و تاثیر گذار با گروه، پرورش تفکر انتقادی، تقویت خلاقیت. او انواع گوناگون هوش را نیز برمی شمارد و اشاره می کند که هوش و خلاقیت ارتباط چندانی باهم ندارند و ممکن است بهره ی هوشی کودکان در طول سالیان تغییر یابد. آن گاه به شیوه هایی که نزدیکان و آموزشگران کودک کندخوان یا کودک تیزهوش می توانند به او برای بیشترین میزان بهره گیری از هوش و خلاقیت خود کمک کنند، اشاره می کند.
 
در این کتاب، همچنین به اهمیت بازی خلاق، مهارت های زبان، ریاضی، نوشتن، درس علوم اجتماعی و خواندن کتاب در رشد ذهنی کودکان و چگونگی کمک به آن ها برای یادگیری و درک بهتر این مقوله ها، به تفصیل پرداخته شده است.
 
پدران و مادران و مربیان پیش دبستان و آموزشگران دبستان با خواندن این کتاب پاسخ بسیاری از پرسش های خود را در زمینه ی چگونگی ارتباط والدین و آموزشگران مدرسه، روش های مناسب آموزش برای دستیابی به نتیجه ی بهتر، ارزیابی دانش آموزان و کارنامه، مشق شب، چگونگی گروه بندی و کار گروهی در کلاس و مفهوم "مدرسه ی بهتر" در آن خواهند یافت.
کلمات کلیدی

آی هوش: گنجینه دانستنی ها و معماهای هوش و ریاضی

نظراتی که درج می شود، صرفا نظرات شخصی افراد است و لزوماً منعکس کننده دیدگاه های آی هوش نمی باشد.
آی هوش: مرجع مفاهیم هوش و ریاضی و انواع تست هوش، معمای ریاضی و معمای شطرنج
 
در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان، رعایت برخی موارد ضروری است:
 
-- لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
-- آی هوش مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
-- آی هوش از انتشار نظراتی که در آنها رعایت ادب نشده باشد معذور است.
-- نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
 
 
 
 

نظر شما

پرطرفدارترین مطالب امروز

قواعد بخش پذیری بر اعداد  1 تا 20
زندگینامه ریاضیدانان: جان فوربز نش
زندگینامه ریاضیدانان: رویا بهشتی زواره
ابوریحان بیرونی، دانشمند ایرانی که همه چیزدان بود
گفتگویی با مهندس احمد میرزاخانی، پدر مریم میرزاخانی
بازیهای آسان برای تقویت هوش نوزادان ۱۲ تا ۱۵ ماهه
رتبه هفتم کنکور سراسری ریاضی 93: بعد از آزمون فکرش را نمی‌کردم برتر شوم
طنز ریاضی: اثبات 2=1
سیستم عدد نویسی رومی