پایین بودن نمرات و مشکلات در انجام تکالیف روی روابط کودک با هم سالان، معلمان و هم چنین واکنش های والدین تأثیر می گذارد و نیز باعث افت اعتماد به نفس و مشکلات هیجانی و رفتاری درکودک می شود.
بر این اساس استفاده از راه کارهای مناسب برای بهبود عملکرد تحصیلی درکودکان ونوجوانان مبتلا به اختلال بیش فعالی- کمبود توجه نقش مهمی در درمان آن ها دارد. مربیان و مشاوران مدارس لازم است درجریان مشکلات کودک یا نوجوان قرار گیرند تا اولاً مشکلات او را به کم هوشی، بی علاقگی یا مخالفت جویی عمدی وی ربط ندهند و بدانند که این مشکلات ناشی از علایم اختلال است و ثانیاً از راه کارهای مناسب برای مدیریت کودک درکلاس استفاده کنند و در نهایت با درمانگر و خانواده ی وی برای درمان همکاری داشته باشند.
رعایت نکات زیر توسط والدین و معلمان در بهبود عملکرد تحصیلی کودک بسیار مؤثر است:
۱- مطمئن شوید که کودک یا نوجوان قبل از شروع عملکرد تحصیلی (حداقل نیم ساعت قبل) دارو مصرف کرده است. عملکرد تحصیلی شامل حضور درکلاس درس و انجام تکالیف نوشتنی یا خواندنی است.
۲- زمان معین برای انجام تکالیف با توافق خود کودک یا نوجوان و والدین تعیین شود.
۳- استفاده از یک علامت مشخص مثل صدای زنگ یا وجود علامتی روی دیوار، برای یادآوری زمان شروع انجام تکالیف بهتر از تذکر والدین است.
۴- بهتر است تکالیف به بخش های کوچک تقسیم شوند و بین بخش ها زمان کوتاهی برای تنفس در نظر گرفته شود.
۵- استفاده از ابزارهای کمک آموزشی برای عینی شدن تکالیف و وجود تنوع درکاربرد این ابزارها به حفظ انگیزه برای تداوم و اتمام تکالیف کمک می کند.
۶- استفاده از دفترچه ی یادداشت یا ارتباط با هم کلاسی ها برای جلوگیری از فراموش کردن تکالیف مفید است.
۷- والدین از دخالت مستقیم در انجام تکالیف بپرهیزند، حمایت ازکودک و نظارت بر انجام تکالیف کافی است.
۸- کمک به حفظ تمرکز کودک یا نوجوان از طریق به حداقل رساندن محرک های محیطی که می توانند موجب حواس پرتی شوند. مثلاً انتخاب محل مناسب و آرام درمنزل و کنترل هم شیرهای کوچک تر یا خاموش کردن تلویزیون.
برای کمک به حفظ تمرکز بهتر است این افراد در نقطه ی آرامی ازکلاس، دور از پنجره، کنار بچه های آرام تر و ترجیحاً نزدیک به معلم بنشینند.
۹- بهتر است معلم در فواصل کوتاه تری از آن ها بازخورد بگیرد یا به آنان توجه نشان بدهد.
۱۰- در صورت امکان بهتر است وقت بیش تری برای انجام تکالیف داشته باشند یا تکالیف کم تری از آن ها خواسته شود.
۱۱- دستورات درسی باید روشن، صریح، کوتاه و یک مرحله ای باشند.
۱۲- هرچه رابطه ی معلم با این کودکان قوی تر باشد، عملکرد آنان بهتر خواهد شد و تشویق کودک بر اساس انتقال نظرات معلم بسیار مؤثر است.
در نهایت این که با استفاده از راه کارهای فوق هم زمان با کمک به بهبود عملکرد تحصیلی این کودکان، لازم است توجه داشته. باشیم که حذف مسئولیت ها یا قوانین کلاس کمکی به آن ها نخواهد کرد.