شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳
شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۶ 5484 0 1

اختلال و ناتوانی یادگیری به معنی مشکل در انگیزه و هوش نیست.

آیا اختلال یادگیری به معنای مشکل در هوش دانش‌آموزان است؟

اصغر بیات، معاون آموزش ابتدایی اداره‌کل آموزش و پرورش استان زنجان در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا:
 
 اختلال و ناتوانی یادگیری به معنی مشکل در انگیزه و هوش نیست.
«اصغر بیات» در رابطه با مشکلات ویژه یادگیری دانش‌آموزان، چنین اظهار کرد:
اختلالات یادگیری، یک اصطلاح جمعی برای طیف گسترده‌ای از مشکلات یادگیری است. ناتوانی یادگیری به معنی مشکل در انگیزه و هوش نیست و کودکان و دانش‌آموزانی که به ناتوان یادگیری مبتلا هستند تنبل یا گنگ نیستند، بلکه در واقع دریافت و پردازش اطلاعات بچه‌ها با یکدیگر فرق می‌کند.
تعاریف متعددی برای اختلالات یادگیری وجود دارد. مهم‌ترین این تعارف عبارت است از اختلال در یک یا چند فرآیند روانی پایه به درک یا استفاده از زبان شفاهی یا کتبی مربوط می‌شود و می‌تواند به شکل عدم توانایی کامل در گوش کردن، فکر کردن، صحبت کردن، خواندن، نوشتن، حجمی کردن یا انجام محاسبه‌های ریاضی ظاهر شود.
 
اختلالات یادگیری که هم‌اکنون از آن به‌عنوان مشکلات ویژه یادگیری نیز یاد می‌شود آن عده را که اصولاً به‌واسطه معلولیت‌های دیداری، شنیداری یا حرکتی هم‌چنین عقب‌ماندگی ذهنی یا محرومیت‌های محیطی، فرهنگی یا اقتصادی به مشکلات یادگیری دچار شده‌اند، را شامل نمی‌شود. هم‌چنین اختلال یادگیری دانش‌آموزان دارای ناتوانی یادگیری معمولاً از لحاظ هوشی مشکلی ندارند و اغلب در رده دانش‌آموزان با بهره هوشی نرمال هستند، اما به‌علت نقص در راه‌های پردازش اطلاعات مغزشان، عملکرد ذهنی پایینی را نشان می‌دهند.
 
این مشکلات باعث می‌شود یک دانش‌آموز بسیار کندتر از فردی که این مشکل را ندارد، مطالب را یاد بگیرد و  این دانش‌آموزان با حمایت صحیح و درمان به موقع می‌توانند در مدرسه و در زندگی، افراد موفقی باشند.
 
بیات با بیان این‌که در سطح استان ۱۲ مرکز مشکلات ویژه یادگیری وجود دارد، تصریح کرد: عدم توانایی یادگیری دانش‌آموزان در مدرسه و خانه باید به‌صورت نگاه و درک تخصصی باشد و پس از این‌که اختلال این دانش‌آموزان به‌درستی شناسایی شد آنان از طرف مدرسه محل تحصیل خود به یکی از ۱۲ مرکز مشکلات ویژه یادگیری استان ارجاع داده می‌شود تا این اختلال توسط کارشناسان متخصص و مجربی که در این مراکز فعالیت می‌کنند، درمان شود و در طول در مان نیز خانواده‌ها باید بر حمایت روانی از فرزندان خود بیافزایند.
 
توجه به این اختلالات و درمان آن‌ها اهمیت زیادی در یادگیری دانش‌آموزان در سال‌های آتی دارد که گاهاً این اختلالات سبب ترک تحصیل دانش‌آموز در مقاطع بالاتر شده است.
منبع
ایسنا
کلمات کلیدی

آی هوش: گنجینه دانستنی ها و معماهای هوش و ریاضی

نظراتی که درج می شود، صرفا نظرات شخصی افراد است و لزوماً منعکس کننده دیدگاه های آی هوش نمی باشد.
آی هوش: مرجع مفاهیم هوش و ریاضی و انواع تست هوش، معمای ریاضی و معمای شطرنج
 
در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان، رعایت برخی موارد ضروری است:
 
-- لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
-- آی هوش مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
-- آی هوش از انتشار نظراتی که در آنها رعایت ادب نشده باشد معذور است.
-- نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
 
 
 
 

نظر شما

پرطرفدارترین مطالب امروز

پالیندروم چیست؟
قواعد بخش پذیری بر اعداد  1 تا 20
طنز ریاضی: اثبات 5=2+2
زندگینامه ریاضیدانان: رویا بهشتی زواره
طنز ریاضی: لطیفه های ریاضی!
طنز ریاضی: اثبات 2=1
مغز و ساختار مخ
زندگینامه بزرگان ریاضی: گوتفرید لایب نیتس
قضایای ناتمامیت گودل