نویسندگان:
راضیه اهرمی، سالار فرامرزی، مِژگان شوشتری، احمد عابدی
عنوان کامل:
رابطه نیمرخ دانش آموزان در هوش آزمای وكسلر كودكان فرم 4 (WISC_IV) و هوش های چندگانه (MI) مبتنی بر نظریه گاردنر
چکیده:
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه ی نیمرخ دانش آموزان در هوش آزمای وكسلر كودكان فرم 4 (Wisc_IV) و هوش های چندگانه (MI) مبتنی بر نظریه گاردنر، در دانش آموزان پایه ی پنجم ابتدایی شهر اصفهان بود.
روش:
روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود. نمونه شامل 30 نفر از دانش آموزان بوده است، كه به روش نمونه گیری چند مرحله ای از بین جامعه ی مورد نظر انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری عبارت بود از: پرسش نامه هوش چندگانه ی گاردنر و آزمون هوش وكسلر فرم 4. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش آماری ضریب همبستگی استفاده شد.
یافته ها:
نتایج پژوهش نشان داد كه بین عملكرد دانش آموزان در خرده مقیاس های هوش كلامی- زبانی گاردنر و مفاهیم تصویری وكسلر و نیز بین هوش فضایی-دیداری گاردنر با خرده مقیاس های رمز نویسی و سرعت پردازش وكسلر و نیز بین هوش بین فردی گاردنر با خرده مقیاس های فراخنای ارقام و مفاهیم تصویری وكسلر و نیز بین هوش درون فردی گاردنر و فراخنای ارقام وكسلر رابطه معناداری وجود دارد (05/0P<)، ولی بین سایر خرده آزمون ها رابطه معناداری مشاهده نشده است.
نتیجه گیری:
می توان نتیجه گرفت كه در استفاده از پرسش نامه های هوش چندگانه مبتنی بر نظریه گاردنر، به عنوان یك آزمون تشخیصی هوش در مفهوم سنتی آن می بایست احتیاط نمود.
کلیدواژگان:
هوش، هوش چندگانه، گاردنر، وكسلر،عملكرد تحصیلی
:: متن کامل پژوهش، در بخش ضمیمه و نیز در لینک منبع، در دسترس می باشد.