شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳
يکشنبه ۲۹ شهریور ۱۳۹۴ 4026 0 2

کتاب در دو بخش به «تأثیر روانسنجی و ارزشیابی در کیفیت تدریس» و «تأثیر ساختار متون درسی بر درک مطلب» می‌پردازد.

تأثیر روانسنجی و ارزشیابی در کیفیت تدریس و تأثیر ساختار متون فارسی بر درک مطلب

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) نخستین چاپ کتاب «تأثیر روانسنجی و ارزشیابی در کیفیت تدریس و تأثیر ساختار متون فارسی بر درک مطلب» نوشته مشترک حمید‌ رادسپهر و طاهره محمد‌هاشمی از سوی انتشارات هوشمند تدبیر با همکاری مؤسسه پارسا مبتکر گام اول منتشر شده است.
 
کتاب در دو بخش به «تأثیر روانسنجی و ارزشیابی در کیفیت تدریس» و «تأثیر ساختار متون درسی بر درک مطلب» می‌پردازد. نخستین بخش کتاب در سه فصل شامل «مقدمه و کلیات»، «ارزش‌یابی» و «روایی، پایایی و سوابق پژوهش» تنظیم شده است.
 
در مقدمه این بخش درباره موضوع کتاب آمده است: «هدف از آموزش همانا تسهیل یادگیری دانشجویان است. براساس اعتقاد هنسون، مفهوم کیفیت به‌رغم معانی گسترده آن در متون مختلف همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. بنابراین تعریفی دقیق از آن به‌ آسانی ممکن نیست. با وجود این اشاره‌ آنچه «گو» درباره کیفیت مطرح کرده است، می‌تواند به فهم آن کمک کند. «گو» در فرهنگ بین‌المللی جدید «وبستر» در پژوهشی که درخصوص ابعاد مختلف واژه انجام داده است، مفاهیم و معانی را به نقل از پژوهشگران علوم‌ تربیتی آورده است. بنابر تعریف «ویدوویچ» کیفیت در حوزه تدریس چنان‌که در بسیاری از تعاریف تدریس آمده است، به درجه انطباق و سازگاری هر یک از شاخص‌ها و ویژگی‌های اصلی کیفیت تدریس با استاندارد‌‌ها و خصوصیات مطلوب و متعالی که در نظریه‌های گوناگون بدان اشاره شده است، تعریف می‌شود.»
 
نویسندگان در ادامه مباحث بخش نخست کتاب درباره «تاریخچه ارزشیابی» نوشته‌اند که سرآغاز ارزشیابی‌های دانش‌آموزان از معلمان را می‌توان از زمان سقراط ردیابی کرد. در آن زمان شاگردان به‌صورت رسمی اما نامنظم از معلمان خود ارزشیابی می‌کردند. از آن پس این ارزشیابی به‌صورت پراکنده انجام می‌شد، تا اینکه در سال 1924 ارزشیابی به‌وسیله دانشجو در دانشگاه‌ هاروارد آمریکا رسمیت پیدا کرد.
 
«مقدمه و کلیات»، «ساختار یک بخش» و «پیش‌سازمان‌دهنده، نظریه‌‌های آن و درک مطلب» سه فصل دومین بخش کتاب را تشکیل می‌دهند.
 
«رابطه هدف‌های آموزشی با متغیرهای وابسته» یکی از موضوعاتی است که در این بخش کتاب مورد بررسی قرار گرفته است. نویسندگان براساس مطالعات اسنادی آورده‌‌اند که در محیط‌های یادگیری،‌ اهداف آموزشی به‌صورت آگاهانه معین می‌شوند تا انتظارات موردنظر معلم را درباره یادگیری مشخص کنند؛ با وجود اینکه علاقه به تعریف هدف‌های آموزشی در میان معلمان روزبه‌روز بیشتر می‌شوند.
 
در ادامه این مطلب با تأکید بر تأثیر نوع هدف‌های آموزشی بر سطح پردازش اطلاعات از سوی یادگیرندگان آمده که طبق نظریه «سطوح پردازش» هرچه اطلاعات عمیق‌تر‌ پردازش شود، به همان نسبت معنی‌دارتر می‌شوند. اطلاعاتی که پردازش نمی‌شوند تنها یک تأثیر حسی موقتی از خود برجای می‌گذارند. اطلاعاتی که به‌‌طور سطحی پردازش می‌شوند وارد حافظه کوتاه‌مدت شده و اطلاعاتی که بیشتر پردازش می‌شوند به حافظه درازمدت راه می‌‌یابند. اگر معلم هدف‌های آموزشی خود را به سطح دانش اختصاص دهد، یادگیرندگان با دقت کمتری متن را مطالعه می‌کنند و صرفاً به جزئیات توجه می‌کنند. هدف‌های آموزشی سطح بالاتر ایجاب می‌کند که یادگیرندگان عمیق‌تر و با تأمل بیشتری مطالعه کنند.  ‌  
 
نخستین چاپ کتاب «تأثیر روانسنجی و ارزشیابی در کیفیت تدریس و تأثیر ساختار متون فارسی بر درک مطلب» با شمارگان یک‌هزار نسخه در 164 صفحه، به بهای هشت هزار و 500 تومان از سوی انتشارات هوشمند تدبیر با همکاری مؤسسه پارسا مبتکر گام اول منتشر شده است.
منبع
ایبنا
کلمات کلیدی

آی هوش: گنجینه دانستنی ها و معماهای هوش و ریاضی

نظراتی که درج می شود، صرفا نظرات شخصی افراد است و لزوماً منعکس کننده دیدگاه های آی هوش نمی باشد.
آی هوش: مرجع مفاهیم هوش و ریاضی و انواع تست هوش، معمای ریاضی و معمای شطرنج
 
در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان، رعایت برخی موارد ضروری است:
 
-- لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
-- آی هوش مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
-- آی هوش از انتشار نظراتی که در آنها رعایت ادب نشده باشد معذور است.
-- نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
 
 
 
 

نظر شما

پرطرفدارترین مطالب امروز

پالیندروم چیست؟
طنز ریاضی: اثبات 5=2+2
قواعد بخش پذیری بر اعداد  1 تا 20
زندگینامه ریاضیدانان: رویا بهشتی زواره
مغز و ساختار مخ
طنز ریاضی: لطیفه های ریاضی!
طنز ریاضی: اثبات 2=1
زندگینامه ریاضیدانان: سید عبادالله محمودیان
زندگینامه بزرگان ریاضی: اقلیدس، کلید هندسه