شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳
يکشنبه ۱ آذر ۱۳۹۴ 4140 0 2

یک فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان با اشاره به اینکه بازی‌های رایانه‌ای همیشه آسیب‌زا نیستند، اظهار کرد: کودک باید قبل از انجام هرگونه بازی تکالیف و وظایفش را در خانه انجام داده باشد و سپس به بازی بپردازد اما برخی از بازی‌های کامپیوتری می‌توانند حتی مهارت‌های کودکان را افزایش دهند.

یک فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان تأکید کرد

بازی‌های رایانه‌ای همیشه آسیب زا نیستند

یک فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان با اشاره به اینکه بازی‌های رایانه‌ای همیشه آسیب‌زا نیستند، اظهار کرد: کودک باید قبل از انجام هرگونه بازی تکالیف و وظایفش را در خانه انجام داده باشد و سپس به بازی بپردازد اما برخی از بازی‌های کامپیوتری می‌توانند حتی مهارت‌های کودکان را افزایش دهند.

دکتر الهام شیرازی فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان در گفت‌و‌گو با خبرنگار «ایران» با اشاره به اینکه کودکان هنگام بازی تعاملات بیشتری را با دیگران و دنیای پیرامون خود برقرار می‌کنند، گفت: انجام بازی به کودکان کمک می‌کند با بسیاری از امور زندگی آشنا شوند بنابراین انجام بازی برای کودکان بسیار مهم و ضروری است.
وی با تأکید بر اینکه کودکان می‌توانند با انجام برخی از بازی‌ها حتی به آرزو‌هایی که در دنیای واقعی دارند برسند، افزود: بازی‌ها انواع مختلفی دارند. برخی از بازی‌ها تک نفره هستند و برخی از آنها نیز نیاز به تعاملات گروهی دارند اما کودکان باید تلاش کنند تا از انواع بازی‌ها در اوقات فراغت خود استفاده کنند.

این استاد دانشگاه، خاطرنشان کرد: با پیشرفت تکنولوژی نگرانی در مورد اینکه تمام بازی‌های رایانه‌ای بدون حرکت هستند از بین رفت. موضوع مهمی که در انجام بازی‌های کودکان باید به آن توجه شود محتوای بازی‌های رایانه‌ای است. خانواده‌ها باید توجه کنند بازی‌هایی که برای کودکان‌شان خریداری می‌کنند تربیت صحیح آنها را دچار اختلال نکند و به اصطلاح بدآموزی نداشته باشد.

دکتر شیرازی با اشاره به اینکه برخی از بازی‌های کامپیوتری می‌تواند حتی مهارت‌های کودکان را افزایش دهد، بیان کرد: برخی از این بازی‌ها توانایی افزایش سرعت عمل، تمرکز و توانمندی‌های کودکان را دارند. تجربه بعضی از مسائل در دنیای واقعی مانند پریدن از صخره برای کودکان امکان پذیر نیست و ممکن است حتی منجر به آسیب آنها شود بنابراین کودک می‌تواند در این هنگام به انجام بازی‌های رایانه ای بپردازد.

این متخصص اعصاب و روان با اشاره به اینکه برخی از کودکان بسیار ماجراجو هستند، گفت: ماجراجو بودن کودکان مسأله نگران‌کننده‌ای نیست و انجام بازی‌های اینترنتی می‌تواند تا حدودی تجربه ماجراجویی‌های واقعی کودکان را کاهش دهد. در برخی از این بازی‌ها حتی امور زندگی مانند نحوه دعوت کردن میهمان و نحوه نگهداری از فرزند به کودکان آموزش داده می‌شود بنابراین کودکان می‌توانند انجام کارهای معمول زندگی را نیز در این بازی‌ها تمرین کنند. وی با تأکید بر اینکه خشن‌ترین بازی‌ها نیز همیشه آسیب زا نیستند، تصریح کرد: برخی از خانواده‌ها نگران علاقه فرزندان‌شان به بازی‌های جنگی هستند اما جای نگرانی درخصوص این مسأله وجود ندارد. کودکان می‌توانند علاقه خود را به مسائل جنگی از راه بازی کردن با وسایل اسباب بازی جنگی و بازی‌های رایانه‌ای تخلیه کنند.
 
عضو مرکز تحقیقات بهداشت و روان دانشگاه علوم پزشکی ایران، خاطرنشان کرد: مطالعاتی در خصوص اینکه آیا انجام بازی‌های خشونت زا می‌تواند موجب افزایش خشونت در کودکان شود انجام شده است. بر اساس این تحقیقات انجام بازی‌های اینترنتی در کودکانی که دارای استعداد‌های خشونت‌آمیز نبودند و خانواده‌های حمایت گری داشتند منجر به افزایش خشونت نشده است. بر اساس این تحقیقات انجام این بازی‌ها در برخی کودکان که دارای استعداد انجام رفتارهای خشن بودند و خانواده‌های حمایتگری نداشتند موجب افزایش رفتارهای خشن شده است.

این فوق تخصص روانپزشکی کودکان و نوجوانان در ادامه با تأکید بر اینکه نتایج این تحقیقات نشان می‌دهد اگر هنگام انجام بازی‌های رایانه‌ای خشونت‌آمیز محیط خانواده حمایت‌گر و مناسب باشد رفتار‌های خشونت‌آمیز در کودکان افزایش پیدا نمی‌کند، بیان کرد: خانواده‌ها باید در صورتی که فرزندانشان به بازی‌های خشن علاقه‌مند هستند به آنها تذکر دهند که نباید رفتارهایی که در بازی‌های خشن انجام می‌شود در دنیای واقعی نیز تکرار کنند. در صورتی که کودکان تمایل داشته باشند که رفتارهای خشن را در محیط بیرون انجام دهند خانواده‌ها می‌توانند به طور مثال به آنها بگویند که می‌توانند به کیسه بوکس مشت بزنند تا رفتارهای خشونت‌آمیز آنها تخلیه شود.

دکتر شیرازی اظهار کرد: در صورتی که کودکان رفتارهای خشونت‌آمیز را در محیط واقعی انجام دهند باید مدتی از انجام بازی‌های رایانه‌ای محروم شوند. این مدت باید کوتاه باشد تا کودک امکان انجام رفتار صحیح را داشته باشد و خودش را به خانواده ثابت کند. در صورتی که کودک رفتار خشن خود را مجدد انجام داد باید مدت زمان محرومیت او از انجام بازی‌های رایانه‌ای بیشتر شود.
 
به گفته این فوق تخصص کودک و نوجوان، کودک باید قبل از انجام هرگونه بازی تکالیف و وظایفش را در خانه انجام داده باشد و سپس به بازی بپردازد، گفت: کودکان باید به غیر از مرتب کردن اتاق خود و تکالیف مدرسه‌شان یک وظیفه بخصوص در خانه داشته باشند، به طور مثال گذاشتن سطل زباله در بیرون از خانه یا شستن ظرف‌ها در روز‌هایی به‌خصوص می‌تواند از وظایف آنها در خانه باشد.

این استاد دانشگاه در خاتمه تصریح کرد: کودک باید تمام تکالیف و وظایف خود را انجام داده باشد و سپس به آنها فرصت داده شود تا زمان قبل از خواب به بازی بپردازد. کودک باید در انتخاب بازی‌های خود استقلال داشته باشد و خانواده نباید در زمان اوقات فراغت کودک در انجام بازی‌های او دخالت کند. خانواده‌ها می‌توانند با انجام کارهایی که می‌تواند کودکان را ترغیب کند آنها را به انجام بازی‌های بیرون از خانه علاقه‌مند کنند تا تعادلی در بازی‌های‌شان ایجاد شود.

آی هوش: گنجینه دانستنی ها و معماهای هوش و ریاضی

نظراتی که درج می شود، صرفا نظرات شخصی افراد است و لزوماً منعکس کننده دیدگاه های آی هوش نمی باشد.
آی هوش: مرجع مفاهیم هوش و ریاضی و انواع تست هوش، معمای ریاضی و معمای شطرنج
 
در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان، رعایت برخی موارد ضروری است:
 
-- لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
-- آی هوش مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
-- آی هوش از انتشار نظراتی که در آنها رعایت ادب نشده باشد معذور است.
-- نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
 
 
 
 

نظر شما

پرطرفدارترین مطالب امروز

پالیندروم چیست؟
طنز ریاضی: اثبات 5=2+2
قواعد بخش پذیری بر اعداد  1 تا 20
زندگینامه ریاضیدانان: رویا بهشتی زواره
مغز و ساختار مخ
طنز ریاضی: لطیفه های ریاضی!
طنز ریاضی: اثبات 2=1
زندگینامه ریاضیدانان: سید عبادالله محمودیان
زندگینامه بزرگان ریاضی: اقلیدس، کلید هندسه