شنبه ۱ دی ۱۴۰۳
دوشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۴ 5888 0 1

علوم اعصاب شناختی در زمینه‌های مختلف بویژه در حوزه آموزش و پرورش نوجوانان می‌تواند نقش بسزایی ایفا کند

تأثیر علوم اعصاب شناختی در آموزش و پرورش

تأثیر علوم اعصاب شناختی در آموزش و پرورش

علوم اعصاب شناختی در زمینه‌های مختلف بویژه در حوزه آموزش و پرورش نوجوانان می‌تواند نقش بسزایی ایفا کند. رئیس هیأت مدیره پژوهشکده علوم شناختی با بیان این خبر می‌گوید: دانشمندان توانسته‌اند از مغز کرم الگانس که دارای 302 نورون است، نقشه‌برداری کنند و تاکنون دو دانشمند در همین زمینه جایزه نوبل دریافت کرده‌اند. این درحالی است که مغز انسان دارای 100 میلیارد نورون است و اگر زمانی برسد که بتوان از مغز انسان نقشه‌برداری کرد، می‌توان از بسیاری از بیماری‌های مرتبط با مغز پیشگیری یا آنها را درمان کرد و همچنین می‌توان از آن در بهبود آموزش و پرورش کودکان و نوجوانان بهره برد.

دکتر کمال خرازی در چهارمین کنگره علوم اعصاب پایه و بالینی عنوان می‌کند: در دوران جنینی تعداد نورون‌های ساخته شده در مغز به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد به طوری که مغز جنین در هفته چهارم در هر دقیقه نیم میلیون نورون می‌سازد و اتصالات بین آنها به 2 میلیون در ثانیه می‌رسد.  دکتر خرازی خاطرنشان می‌کند: در دوره نوجوانی این اتصالات کامل نیست به همین دلیل نوجوانان دارای نیروی بسیار زیاد اما سیستم فرمان و کنترل بسیار ضعیف هستند که می‌توان با آموزش، این کنترل و فرمان را در آنها تقویت کرد. وی ابراز امیدواری می‌کند که روزی بشر بتواند نقشه‌برداری از مغز انسان را انجام دهد تا بتوان از مغز در حوزه آموزش و پرورش و علوم اعصاب شناختی استفاده بهتری داشت.
 
 رئیس هیأت مدیره پژوهشکده علوم شناختی در خصوص توانایی یادگیری انسان در دوره‌های مختلف زندگی تصریح می‌کند: در یک دوره حساس انسان حداکثر توانایی را برای یادگیری دارد که اگر در این دوره انسان از مغز خود حداکثر استفاده را داشته باشد، اتصالات نورون‌های مغزی افزایش می‌یابد و توانایی برای یادگیری بیشتر می‌شود. دکتر خرازی با بیان اینکه هرچه روش یادگیری متنوع‌تر باشد، اتصالات قوی تری در مغز شکل می‌گیرد و آموزش در حافظه ماندگارتر می‌شود، می‌افزاید: به عنوان نمونه اگر در یادگیری کلمات به جای ظاهر کلمه روی معنای آن تمرکز شود، در اثر توجه به ارتباط بین کلمات جدید و کلمات قبلی، یادگیری ماندگارتر می‌شود.  
 
دبیر ستاد علوم و فناوری شناختی به کودکان استثنایی اشاره کرد و گفت: در آموزش و پرورش با کودکان استثنایی روبه‌رو هستیم که دچار اختلال شناختی هستند که در صورت نقشه‌برداری مغزی، می‌توانیم این کودکان را در مراحل اولیه بیماری شناسایی و در راستای درمان آنها اقدام کنیم.
 

آی هوش: گنجینه دانستنی ها و معماهای هوش و ریاضی

نظراتی که درج می شود، صرفا نظرات شخصی افراد است و لزوماً منعکس کننده دیدگاه های آی هوش نمی باشد.
آی هوش: مرجع مفاهیم هوش و ریاضی و انواع تست هوش، معمای ریاضی و معمای شطرنج
 
در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان، رعایت برخی موارد ضروری است:
 
-- لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
-- آی هوش مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
-- آی هوش از انتشار نظراتی که در آنها رعایت ادب نشده باشد معذور است.
-- نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
 
 
 
 

نظر شما

پرطرفدارترین مطالب امروز

قواعد بخش پذیری بر اعداد  1 تا 20
طنز ریاضی: اثبات 5=2+2
زندگی بدون حضور پدر یا مادر
بررسی تعلیم و تربیت از دیدگاه جان دیوئی
زندگینامه ریاضیدانان: جان فوربز نش
طنز ریاضی: اثبات 2=1
تعاریف و مفاهیم: قضیه حمار
همه چیز درباره هوش مصنوعی به زبان ساده
آموزش ریاضی: تدریس مفهوم کسر