شنبه ۱ دی ۱۴۰۳
جمعه ۲۶ بهمن ۱۳۹۷ 3500 0 1

استفاده از ابزارهای لازم تقویت جایگاه ریاضی با تغییر فضای آموزشی

تقویت جایگاه ریاضی با تغییر فضای آموزشی

«داوود مولوی» دبیر انجمن ریاضی دانان جوان در این رابطه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا
 
آمار مسوولان آموزش و پرورش از تعداد دانش آموزان رشته ریاضی، حکایت از کم رنگ شدن گرایش به این رشته دارد، موضوعی که ضرورت تقویت فعالیت انجمن های ریاضی و عمقی کردن فضای آموزش به وسیله روش های متنوع و نوآورانه دیجیتالی را دوچندان کرده است.

تقویت جایگاه ریاضی با تغییر فضای آموزشی
ریاضیات مادر همه علوم و زیربنای فناوری و توسعه نامیده می شود که این روزها از رونق افتاده است و نیاز به تقویت و توجه بیشتر دارد. بر اساس آمار تازه مسوولان آموزش و پرورش، از میان یک میلیون و 713 هزار و 872 دانش آموز شاخه نظری، 15.49 درصد در رشته ریاضی تحصیل می کنند.

بر همین اساس انجمن ریاضی دانان جوان به منظور بازگشت دوباره رونق به بازار ریاضی، از اواخر دهه 70 با همکاری جمعی از برترین و برگزیدگان المپیادهای علمی کشور تشکیل شد تا به عنوان فعال ترین نهاد تخصصی در آموزش ریاضی، گام های متنوع و نوآورانه ای در این مسیر بردارد.

برگزاری دوره‎های آموزش ریاضی به شکل دیجیتال و آزمون های بین المللی با هدف محک زدن دانش‌آموزان از مهم‌ترین فعالیت‌های انجمن ریاضی‌دانان جوان است. وی هدف این مجموعه را همگانی کردن آموزش ریاضی برای تمام افراد علاقه‌مند و مستعد و ایجاد فضایی برای درک و فهم عمیق ریاضی در سراسر نقاط ایران و جهان دانست و افزود: برای رسیدن به این هدف، با تلاش و پیگیری فراوان به کشف و پرورش استعدادهای برگزیده پرداخته می شود و با ارائه طیف گسترده‌ای از خدمات، مسیر رشد و شکوفایی افراد در هر سطح و مقطعی که به انجمن بپیوندند، فراهم می‌شود. از جمله فعالیت‌های انجمن برگزاری مسابقات بین المللی ریاضی واترلو کانادا در ایران است که از سال 2001 میلادی به آن مشغول است. 
 
بهره وری از فضای مجازی و ابزار دیجیتالی برای درک بهتر ریاضی
مولوی، شرط شکوفایی مجدد ریاضی در میان دانش آموزان و به تناسب آن گام برداشتن در جهت رونق اقتصادی و توسعه را تغییر ساختار آموزش از سطحی به عمقی عنوان کرد و گفت: در کشورهای پیشرفته آموزش مجازی اهمیت بسیاری دارد و از این طریق شرایط آموزش اختصاصی برای هر فرد ایجاد شده است. 
 
در این کشورها سعی شده با استفاده از عناصر متعددی مانند بازی‌های چالش‌برانگیر و آموزش با چاشنی امتیاز و ... دانش آموز را به سبقت گرفتن سوق دهند و در دانش آموز ایجاد انگیزه کنند. به عبارتی دیگر آموزش در کشورهای پیشرفته دارای مسیر و روند مشخص برای هر فرد است و برنامه های آموزشی، بازخورد همزمان دارد و از همین حیث است می توان گفت آموزش در این کشورها، آموزش عمقی است.

دبیر انجمن ریاضی دانان جوان از وضعیت تدریس در مدارس ایران گلایه کرد و گفت: در ایران با وجود گستردگی مباحث آموزشی، این آموزش ها سطحی است و متاسفانه روی این موارد کار نشده است. در حالی که آموزش و پرورش می تواند با کمک روش های متنوع و نوآورانه دیجیتالی و فناوری های نوین، آموزش را به سمت عمقی بودن پیش ببرد. 

وی همچنین ایجاد فضای بازی برای درس ریاضی را یکی دیگر از راهکارهای عمقی شدن آموزش عنوان کرد و گفت: آموزش به 2 شکل مستقیم و غیر مستقیم انجام می شود که در آموزش مستقیم مفاهیم، شفاف و جدی عنوان می شوند اما آموزش غیر مستقیم می تواند با بازی همراه باشد و به یقین استفاده از عناصر بازی در آموزش مفاهیم انگیزه یادگیری را بالاتر می برد و یادگیری را در بلند مدت تضمین می کند. تلاش می کنیم در انجمن ریاضی دانان جوان، استفاده از هر 2 شیوه آموزشی را بکار ببندیم.
 
چشم یاری انجمن به نهادهای همتا و همپا
مولوی با اشاره به اینکه افزایش توانمندی ریاضی در میان دانش آموزان نیازمند همراهی سایر نهادها است، گفت: برگزاری سمینارها و همایش های متعدد و در کنار آنها چاپ صدها کتاب‌های تخصصی و نشریات ویژه دانش آموزی از فعالیت‌های انجمن است تا راه رسیدن به اهداف عالی را برای دانش آموزان هموار کند. 

برای تحقق این هدف انجمن بر آن است تا نحوه صحیح تفکر و مطالعه ریاضی را به دانش آموزان آموزش دهد و راهکارهایی مانند برگزاری دوره‌های راهبرد حل مساله و چالش هوش و مسابقات بین المللی را ارایه کرده است.
 
با وجود فعالیت های علمی انجمن که به شکل دیجیتال ارایه می‌شود، نبود همکاری نهادهای ذیربط برای حرکت به سمت دیجیتالی شدن و کاهش هزینه‌های تمام شده در ارائه خدمات دیجیتال، از مهمترین چالش های این انجمن است. 

وی ضمن ابراز امیدواری فراگیر شدن آموزش و خدمات انجمن درآینده نزدیک و بازگشت جایگاه ریاضی در جنبه های مختلف زندگی افراد، خاطرنشان کرد: امیدواریم بتوانیم در سطوح غیر دانش‌آموزی، ریاضیات و هوش مالی را و در مقاطع دانش‌آموزی پایه و اساس دانش ریاضی را تقویت کنیم و بیشتر به سمت دیجیتالی شدن برویم تا از این طریق فاصله بین دانش آموزان را کمتر کنیم و شرایط را برای استفاده یکسان از امکانات آموزشی بیشتر، فراهم آوریم.
منبع
ایرنا
کلمات کلیدی

آی هوش: گنجینه دانستنی ها و معماهای هوش و ریاضی

نظراتی که درج می شود، صرفا نظرات شخصی افراد است و لزوماً منعکس کننده دیدگاه های آی هوش نمی باشد.
آی هوش: مرجع مفاهیم هوش و ریاضی و انواع تست هوش، معمای ریاضی و معمای شطرنج
 
در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان، رعایت برخی موارد ضروری است:
 
-- لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
-- آی هوش مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
-- آی هوش از انتشار نظراتی که در آنها رعایت ادب نشده باشد معذور است.
-- نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
 
 
 
 

نظر شما

پرطرفدارترین مطالب امروز

قواعد بخش پذیری بر اعداد  1 تا 20
طنز ریاضی: اثبات 5=2+2
آموزش ریاضی: تدریس مفهوم کسر
طنز ریاضی: اثبات 2=1
تعاریف و مفاهیم: قضیه حمار
زندگینامه ریاضیدانان: جان فوربز نش
بررسی تعلیم و تربیت از دیدگاه جان دیوئی
گفتگویی با مهندس احمد میرزاخانی، پدر مریم میرزاخانی
سیستم عدد نویسی رومی