شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳
شنبه ۴ آبان ۱۳۹۲ 3648 0 3

معصومه سهراب، از بنیان‌گذاران شورای کتاب کودک ‌و از کارشناسان آموزش و پرورش کودکان و نوجوانان، بود. 

یادی از معصومه سهراب، معلم دلسوز کودکان

کودکان در کودکستان مهر در دوره زمانی 1332-1334 آموزش نقاشی روی بوم

معصومه (فرنگیس) سهراب، از بنیان‌گذاران شورای کتاب کودک ‌و از کارشناسان آموزش و پرورش کودکان و نوجوانان، بود. معصومه سهراب به همراه همسرش یحیی مافی در سال 1332 کودکستان مهر و در سال 1334 دبستان و در سال‌های بعد راهنمایی و دبیرستان مهران را راه‌اندازی کرد.
 
او چهارم آبان سال ۱۳۰۴ در تهران در یک خانواده‌ی دانش‌دوست و فرهنگی زاده شد. پدربزرگش، ابوتراب حکیم‌باشی که در اصفهان زندگی می‌کرد، نخستین بیمارستان را در تهران تأسیس کرد و مادرش، فخر‌التاج ‌ثقفی زنی بافرهنگ و از نخستین دانش‌آموختگان مدرسه تربیت بود.
 
سهراب پس از اخذ دیپلم متوسطه، در دبیرستان ادبیات فارسی تدریس کرد و در سال ۱۳۲۹ با یحیی مافی ازدواج کرد. پس از گشایش مدرسه مهران در سال ۱۳۳۲، معصومه سهراب به این نتیجه رسید که دیپلم برای اداره مدرسه کافی نیست. بنابراین، در دانشسرای عالی رشته تعلیم و تربیت خواند و پس از آن دوره کارشناسی ارشد جامعه‌شناسی را در دانشگاه تهران به پایان رساند. بعدها به همت سهراب و همسرش، دبستان، راهنمایی و دبیرستان مهران نیز تأسیس شد.
 
چون در آن زمان کتاب‌های مناسب برای کودکان بسیار کم‌شمار بود، سهراب برای ایجاد عادت به مطالعه در نوآموزان کودکستان مهر، کتاب‌های کودکان به زبان‌های انگلیسی و فرانسوی را تهیه و ترجمه می‌کرد، متن فارسی را زیر تصویرها می‌نوشت و کتاب‌ها را به بچه‌ها می‌داد. همچنین هفته‌ای یک بار در مدرسه نشست گفت‌وگو با دانش‌آموزان درباره بهترین کتابی که خوانده‌ بودند، برگزار می‌شد.
 
تبادل نظر و تجربه کارشناسان و پیشگامان مدرسه‌داری نو همچون توران میرهادی، معصومه سهراب، لیلی آهی (ایمن) و زهرا کیا (خانلری) درباره ضرورت کتاب و کتاب‌خوانی برای کودکان، به تشکیل شورای کتاب کودک در سال ۱۳۴۱ انجامید. شورای کتاب کودک به عضویت دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان در آمد که هر دو سال یک بار کنگره‌ای برگزار می‌کند. سهراب سه دوره، به عنوان نماینده شورای کتاب کودک در این کنگره شرکت کرد.
 
او عضو هیأت مدیره و مسؤول "خبرنامه" شورای کتاب کودک بود. پس از انقلاب، سرپرست گروه دست‌نوشته‌ها در این نهاد شد و بسیاری از نویسندگان امروز ادبیات کودکان وام‌دار راهنمایی‌های دلسوزانه او هستد. معصومه سهراب همچنین سرپرستی انتشارات شورای کتاب کودک را برعهده داشت. او در سال ۱۳۷۰ به همراه شماری از کوشندگان فرهنگی و خانواده خود گروه دوستداران "فرهنگنامه کودکان و نوجوانان" را تشکیل دادند و در همین سال نمایشگاهی از نقاشی‌های ۳۴ نقاش، که تابلوهای خود را برای فروش به سود فرهنگنامه در اختیار آن‌ها گذاشته بودند، در گالری کلاسیک تهران برپا کردند.
 
معصومه سهراب در مهرماه سال ۱۳۸۳ درگذشت. تلاش‌های بی‌وقفه این عضو شورای کتاب کودک باعث شکل‌گیری جایزه معصومه سهراب در سال 1387 با همت خانواده او شد. جایزه معصومه سهراب به منظور تشویق نویسندگانی که تاکنون کتاب چاپ‌شده نداشته‌اند و آثار ارزشمندی را در حوزه داستان واقع‌گرا برای کودکان و نوجوانان پدید آورده‌اند، از سوی یحیی مافی و فرزندان ایشان در اختیار هیأت مدیره شورای کتاب کودک قرار می‌گیرد تا طبق آیین‌نامه مصوب، هر سال در جلسه سالگرد شورا به دارنده شرایط اعطا شود.
منبع
ایسنا
کلمات کلیدی

آی هوش: گنجینه دانستنی ها و معماهای هوش و ریاضی

نظراتی که درج می شود، صرفا نظرات شخصی افراد است و لزوماً منعکس کننده دیدگاه های آی هوش نمی باشد.
آی هوش: مرجع مفاهیم هوش و ریاضی و انواع تست هوش، معمای ریاضی و معمای شطرنج
 
در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان، رعایت برخی موارد ضروری است:
 
-- لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
-- آی هوش مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
-- آی هوش از انتشار نظراتی که در آنها رعایت ادب نشده باشد معذور است.
-- نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
 
 
 
 

نظر شما

پرطرفدارترین مطالب امروز

پالیندروم چیست؟
طنز ریاضی: اثبات 5=2+2
قواعد بخش پذیری بر اعداد  1 تا 20
طنز ریاضی: لطیفه های ریاضی!
زندگینامه ریاضیدانان: رویا بهشتی زواره
طنز ریاضی: اثبات 2=1
زندگینامه بزرگان ریاضی: گوتفرید لایب نیتس
قضایای ناتمامیت گودل
زندگینامه بزرگان ریاضی: سرینیواسا رامانوجان