شنبه ۱ دی ۱۴۰۳
جمعه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۴ 3825 0 3

شکل‏ گيری مفاهيم اوليۀ کلامی، غيرکلامی و رياضی در کودکان شنوا و کم ‏شنوای 4 تا 6 سال

پژوهش: شکل‏ گيری مفاهيم اوليۀ کلامی، غيرکلامی و رياضی در کودکان شنوا و کم ‏شنوای 4 تا 6 سال

نویسندگان: مرضيه کاظم طرقی، فرناز کشاورزی ارشدی، مهديه صالحی
گروه روان‏شناسی، دانشکده روان‏شناسی و علوم اجتماعی، دانشگاه آزاد، واحد تهران مرکز، تهران، ايران

چکيده مقاله:
زمينه و هدف: تأثير بي‏ چون‏ و چرای شنوايی بر فراگيری زبان به ‏ويژه در مراحل ابتدايی تکامل، بر هيچ‏کس پوشيده نيست؛ بنابراين هرگونه آسيب شنوايی مي ‏تواند بر توانايی زبانی و شناختی اثر بگذارد. اين پژوهش با هدف مقايسۀ شکل‏ گيری مفاهيم اوليۀ کلامی، غيرکلامی و رياضی بين کودکان هنجار و کم ‏شنوا انجام گرفت.

روش بررسی: در اين پژوهش 88 کودک شنوا و کم ‏شنوا، در گروه‏های سنی 4 تا 6 سال با آزمون محقق‏ ساخته شکل‏ گيری مفاهيم اوليه که براساس مقياس ‏های رشد زبان و شناخت تهيه شده بود مقايسه شدند. کودکان شنوا به ‏صورت تصادفی خوشه‏ ای و گروه کم ‏شنوا به‏ صورت نمونۀ قابل دسترس انتخاب شدند.

يافته‏ ها: تفاوت ميانگين نمرات کودکان شنوا و کم‏ شنوا در هر سه طبقه مفاهيم اوليۀ کلامی، غيرکلامی و رياضی، و بين تمامی گروه‏ های سنی، از نظر آماری معني‏دار بود (p<0/05). تأثير عامل جنسيت از لحاظ آماری معني‏دار نبود (p>0/05). عامل گروه در هر سه طبقه مفاهيم (p<0/001) و عامل سن تنها در مفاهيم رياضی تأثير معني‏دار داشت (p<0/001).

نتيجه ‏گيری: در فرايند آموزش رسمی کودکان کم‏ شنوا لازم است در ابتدا توانايی آنها در درک مفاهيم کلامی، غيرکلامی و رياضی، و مهارت‏ های شناختی کلامی مشخص شود؛ برنامۀ آموزشی مناسب، متناسب با توانايی اين کودکان تنظيم شود. چراکه در بيشتر مواقع برنامۀ آموزشی بدون اطلاع از چگونگی توانایی ‏های زبانی ‏شناختی کودک ارائه می ‏شود و به تبع پيشرفت کودک با شکل‏ ها روبه‏ رو خواهد شد.

واژه‌های کلیدی: آسیب شنوایی، مفاهیم اولیه کلامی، مفاهیم اولیه غیرکلامی، مفاهیم اولیه ریاضی، کودکان شنوا، کودکان کم ‏شنوا،
 
:: متن کامل پژوهش، در بخش ضمیمه و نیز در لینک منبع، در دسترس می باشد.
 
فایل های ضمیمه

شکل‏ گيری مفاهيم اوليۀ کلامی، غيرکلامی و رياضی در کودکان شنوا و کم‏شنوای 4 تا 6 سال

پژوهش: شکل‏ گيری مفاهيم اوليۀ کلامی، غيرکلامی و رياضی در کودکان شنوا و کم‏شنوای 4 تا 6 سال

3

کلمات کلیدی

آی هوش: گنجینه دانستنی ها و معماهای هوش و ریاضی

نظراتی که درج می شود، صرفا نظرات شخصی افراد است و لزوماً منعکس کننده دیدگاه های آی هوش نمی باشد.
آی هوش: مرجع مفاهیم هوش و ریاضی و انواع تست هوش، معمای ریاضی و معمای شطرنج
 
در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان، رعایت برخی موارد ضروری است:
 
-- لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
-- آی هوش مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
-- آی هوش از انتشار نظراتی که در آنها رعایت ادب نشده باشد معذور است.
-- نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
 
 
 
 

نظر شما

پرطرفدارترین مطالب امروز

قواعد بخش پذیری بر اعداد  1 تا 20
طنز ریاضی: اثبات 5=2+2
بررسی تعلیم و تربیت از دیدگاه جان دیوئی
زندگینامه ریاضیدانان: جان فوربز نش
طنز ریاضی: اثبات 2=1
تعاریف و مفاهیم: قضیه حمار
آموزش ریاضی: تدریس مفهوم کسر
همه چیز درباره هوش مصنوعی به زبان ساده
مریم میرزاخانی، نابغه ریاضی ایران و جهان