شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳
پنجشنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۴ 4016 1 4

میزان کمتر یا بیشتر از معمول همورمون استرس، کورتیزول در سنین، 2، 3 و 4 سالگی منجر به کاهش توان یادگیری در کودکان می شود

استرس عامل کاهش توان ذهنی در کودکان فقیر

مطالعات روی 201 کودک از خانواده های فقیر نشان داد که میزان کمتر یا بیشتر از معمول هورمون استرس، کورتیزول در سنین، 2، 3 و 4 سالگی منجر به کاهش توان یادگیری در این کودکان می شود. محققان به دنبال کشف رابطه بین سطح کورتیزول ترشح شده در خون این کودکان و عملکرد ذهنی آنها بودند. نتایج این تحقیق که در مجله رشد کودک منتشر شده است نشان می دهد که کودکانی که از خانواده های با سطح درآمد پائین می آیند و از محیط زندگی استرس زا و سختی برخوردار هستند – اختلافات خانوادگی- میزان غیر طبیعی از هورمون کورتیزول را در خون خود داشته اند که می تواند اثر نامطلوب بر عملکرد مغز کودکان داشته باشد.
 
درک اینکه چگونه هورمون کورتیزول بر عملکرد مغز اثر می گذارد با این نکته آشکار می شود که میزان بالاتر از حد معمول این هورمون در خون سبب اثرات سمی بر مغز دارد و عملکرد آن را با دشواری رو به رو می کند همچنین بسیار کم این هورمون، نیز تحریک پذیری ذهن را برای کارکرد بهینه و مطلوب با اختلال مواجه می کند. به عقیده محققان، میزان متعادلی از این هورمون برای فعالیت ذهنی ضوری است و مشکل از آنجا شروع می شود که میزان بالاتر یا پائین تر از حد معمول هورمون کورتیزول، فعالیت مغز را مختل می کند و بر یادگیری و قوای ذهنی تاثیر منفی می گذارد.
 
در این آزمایش مشخص شد کودکانی که از محیط خانوادگی ناامن و متزلزل برخوردارند و مراقبین (والدین) بی توجه یا از نظر روانی نامتعادلی دارند، سطح کورتیزول به مراتب بالاتری را در سن 2 سالگی نشان می دهند. اما کودکان 2 ساله ای که تنها از ثبات خانوادگی برخوردار نیستند، سطح کورتیزول پائین تری از حد معمول دارند. جای تاسف داشت که حتی زمانی که کودکان از محیط خانوادگی با ثبات تری نیز بهره مند می شدند –حتی پس از یک سال - همچنان میزان ترشح کورتیزول در بدنشان بالاتر از حد معمول باقی می ماند. درست است که بی ثباتی در روابط و محیط خانوادگی می تواند با سایر مولفه های زیستی و روانی دیگر مرتبط باشد که همگی بر کاهش عملکرد ذهنی اثرگذار باشند اما این تحقیق که روی میزان هورمون کورتیزول تمرکز کرده بود به خوبی نشان می دهد که این هورمون چه نقش مهمی در این میان بازی می کند.
 
محققان نتیجه می گیرند که برنامه های پیشگیری و مداخله به موقع در شرایط و محیط زندگی کودکان در سنین پیش از دبستان نقش مهمی بر جلوگیری از عقب ماندن کودکان از برنامه درسی مدارس و بروز اختلالات یادگیری ایفا می کند.
:: اختصاصی گروه تدوین محتوای  آی هوش
استفاده از این مطلب و انتشار آن، با ذکر نام آی هوش و درج لینک www.ihoosh.ir بلامانع می باشد.
کلمات کلیدی

آی هوش: گنجینه دانستنی ها و معماهای هوش و ریاضی

نظراتی که درج می شود، صرفا نظرات شخصی افراد است و لزوماً منعکس کننده دیدگاه های آی هوش نمی باشد.
آی هوش: مرجع مفاهیم هوش و ریاضی و انواع تست هوش، معمای ریاضی و معمای شطرنج
 
در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان، رعایت برخی موارد ضروری است:
 
-- لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
-- آی هوش مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
-- آی هوش از انتشار نظراتی که در آنها رعایت ادب نشده باشد معذور است.
-- نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
 
 
 
 
  1. بهروز پنجشنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۴ --- ۱۹:۵۸:۳۶

    مقالاتتون واقعا عالیه. یه خسته نباشید می خوام بگم به همه دست اندرکاران این مجموعه بی نظیر و مفید. همیشه مستدام باشید.

نظر شما

پرطرفدارترین مطالب امروز

پالیندروم چیست؟
طنز ریاضی: اثبات 5=2+2
قواعد بخش پذیری بر اعداد  1 تا 20
طنز ریاضی: لطیفه های ریاضی!
طنز ریاضی: اثبات 2=1
زندگینامه بزرگان ریاضی: گوتفرید لایب نیتس
زندگینامه بزرگان ریاضی: سرینیواسا رامانوجان
قضایای ناتمامیت گودل
زندگینامه ریاضیدانان: جان فوربز نش