نبی رحمانی، مشاور تحصیلی، در گفتگو با ایسنا:
دانشآموز کُندنویس دانشآموزی است که نمیتواند با سرعت مناسبی تکالیف درسی خود را انجام دهد. زمانی کندنویس بودن یک دانشآموز مشخص میشود که او نمیتواند به آسانی از عهده انجام تکالیف خود برآید و مدت زمانی که صرف انجام تکالیف خود میکند خیلی بیشتر از مدت زمان معمول است.
کندنویسی دانشآموزان ارتباطی با هوش آنها ندارد و این دانشآموزان عموماً بهرههوشی عادی دارند. خانوادهها نباید کندنویسی دانشآموزان را به حساب تنبلی آنها بگذارند.
ممکن است کندنویسی یک دانشآموز به دلیل ضعف عضلات دست او و یا در دست گرفتن نامناسب مداد، ضعف بینایی، توقع زیاد والدین، سرزنش کردن و یا حتی تشویق و تنبیههای نادرست و ... باشد. همچنین ممکن است کندنویسی دانشآموز به دلایل دیگری مثل کوتاه یا بلند بودن مداد او، نامناسب بودن میز تحریر، نامناسب بودن کاغذ و... نیز باشد.
راهکارهایی برای تقویت ماهیچههای دست دانشآموزان کندنویس نیز وجود دارد. برای تقویت ماهیچههای دست دانشآموزان کندنویس میتوانیم دانههای عدس یا نخود را روی میز ریخته و از آنها بخواهیم این دانهها را تکتک داخل لیوان بیندازند. کارهای دیگری مثل هوانویسی (نوشتن با قلم روی هوا و فضای اطراف)، غلطاندن گویهای کوچک در ماسه یا آرد، ریشریش کردن کاموا، باز و بسته کردن درب بطری، شمارش اسکناس، باز و بسته کردن دستها، خمیر بازی و ... هم منجر به تقویت ماهیچههای دست دانشآموزان کندنویس می شود.
هرگونه پرخاشگری، سختگیری و یا عمل شتابزده دیگری در برخورد با دانشآموزان کندنویس نتیجه عکس میدهد. بهترین راهکار برای برخورد با دانشآموزان کندنویس این است که خانواده در پی شناسایی دلیل کندنویسی فرزندشان و درمان او باشند.
توصیه میشود خانوادههایی که مشکوک به کندنویسی فرزندانشان میشوند، با مشاور مدرسه مشورت کرده و حتیالمقدور نزد روانشناس بروند و به دنبال حل مشکل فرزندشان باشند.
توصیه میشود خانوادهها برای درمان کندنویسی دانشآموزان به هیچ عنوان به فکر خوددرمانی نباشند و برای حل مشکل حتما با افراد صاحب صلاحیت مشورت کنند.
برخورد نامناسب با دانشآموز کندنویس میتواند انگیزه و شور و شوق تحصیل را از او بگیرد. تداوم برخورد نامناسب میتواند باعث حس بیعلاقگی و حتی بیزاری دانشآموز از درس و مدرسه شود.
قطعاً برای درمان کندنویسی راهحلهای متعددی وجود دارد، این راهحلها بسته به نوع مشکل دانشآموز و در ارتباط بودن یا نبودن آن مشکل با ساختار ذهنی او متفاوت بوده و بنا به تشخیص روانشناسان راه حل مورد نظر پیشنهاد میشود.