ایسنا در گفتگو با محسن طالبی شلیمکی، مشاوره نمونه ملی سرمایه گذاری و توسعه کسب و کار
محسن طالبی شلیمکی در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: هوش تجاری در کسب و کار، راهبرد جدید تولید است. وی استراتژی مدیریت در سال ۹۸ را بهره گیری از هوش تجاری در کسب و کار می داند: هوش تجاری، (Business Intelligence) یا به اختصار BI یک فرآیند بر پایه تکنولوژی برای تحلیل دادهها است.
هوش تجاری به مدیران، صاحبان کسب و کار و تمام تصمیم گیرندههای یک کسب و کار، اطلاعاتی عملی میدهد. در واقع هوش تجاری به یک مدیر کمک میکند، بفهمد که چه پارامترهایی در روند کسب و کارش مؤثر بوده از همین رو میتواند بفهمد چه عواملی به نفع کسب و کارش است.
ذهن هیچ مدیری توان به خاطر سپردن اطلاعات مربوط به حوزه کسب و کار خود را ندارد، بنابراین در روند پیاده سازی هوش تجاری طبق یک عملیات پیچیده همه دادههای سازمان در یک دیتابیس جمع میشود در حقیقت این دیتابیس، حاوی تمام اطلاعات شرکت و تک تک فروشها و خریدهای انجام شده توسط سازمان است.
چنانچه در یک جلسه مدیران و تصمیمگیرندگان نهایی بخواهند در مورد استراتژیهای یک سازمان تصمیم اساسی بگیرند، باید با هوش تجاری وارد عمل شود. وی با بیان اینکه مدیر یا گروه مدیریت به راحتی از روی اطلاعات خلاصه سازی شده میتواند بفهمد که چه کالاها یا گروه کالاهایی توسط کدام افرادی در چه شهرها و مناطقی بیشتر فروش میرود و یا در چه زمانی کدام کالا یا گروه کالایی بیشتر فروخته میشود، اظهار کرد: کارشناسان هوش تجاری دادههای گذشته و زمان حال شرکت یا سازمان را تحلیل میکنند، در حقیقت یک متخصص هوش تجاری قرار نیست به کسب و کار شما بگوید که چکار کنید، تنها چیزی که میگوید این است که اوضاع کسب و کار شما در گذشته چگونه بوده و الان چگونه است.
تهیه گزارشها و تصمیمات سریع و هوشمندانه، افزایش بهره وری و سرعت بخشیدن به بازگشت سرمایه از مزیتهای هوش تجاری برای کسب و کار است و با استفاده از ابزارهای پیشرفته هوش تجاری در کمترین زمان ممکن میتوانید یک گزارش کامل و خوانا از هرکدام از بخشهای شرکت داشته باشید.
به عنوان یک مدیر یا صاحب کسب و کار، این برای شما کاملاً حیاتی است که بدانید دیتاهای شرکت شما چه میگویند. این مهم مخصوص به زمانی است که شرکت بخشهای مختلف دارد و اطلاعات بخشهای مختلف چندان به هم مرتبط نیستند و شما برای تصمیمگیری به این اطلاعات نیاز دارید. یک کارشناس واقعی هوش تجاری میتواند به تصمیمات استراتژیک و سریع شرکت کمک کند. هوش تجاری با اطلاعات به روزی که در اختیار مدیران قرار میدهد کمک میکند که وضعیت مالی شرکت به سمت مثبت حرکت کند و تصمیمات درست گرفته شود.
هوش تجاری این قابلیت را دارد که راهکارهای نادرست را مشخص کند. هوش تجاری وضع کنونی شرکت را به دقت مشخص و در ادامه نیز مشخص میکند که روزانه چه کارهایی باید انجام شود، اولویتهای شرکت چیست و هرکس چه کاری باید انجام دهد.
مشاور نمونه ملی کسب و کار با اشاره به این نکته که نهایت آرزوهای یک شرکت میتواند در "بازگشت به موقع سرمایه" خلاصه شود، اظهار کرد: بدون بینش درست و نظم مشخص، یا در دام روشهای قدیمی میافتید یا به حدس و گمانهزنی در مورد رفتارهای کاربران و مواردی از این قبیل میافتید، این موارد مهمترین آفتهای کسب و کار شما هستند و دقیقاً همان علتهایی هستند که باعث شکست کسب و کار شما میشوند.
هوش تجاری اطلاعاتی ارائه میدهد که برای هر بخش به طور جداگانه موجود است. این اطلاعات میتواند یک تحلیل کلی بدهد که بر مبنای آن تصمیمگیری کرد، استراتژی چید و برنامه عملی ریخت.
هوش تجاری مدیران یک شرکت موجب کاهش هزینههای نیروی انسانی است؛ چنانچه از نیروی انسانی بخواهید گزارشهای کسب و کاری را ارائه دهند مستلزم زمان زیاد در خصوص جمع آوری دادهها و تحلیل آن هستند در صورتیکه خطایی نداشته باشد. هوش تجاری تمام این موارد را انجام میدهد و در سریعترین زمان ممکن گزارشهای مورد نیاز شما را تهیه میکند. به عبارتی دیگر در وقت، زمان و هزینه شما به شدت صرفهجویی میکند.
محسن طالبی به فعالان اقتصادی توصیه کرد در استراتژیهای پیش رو هوش تجاری را در نظر داشته باشند و اظهار کرد: ضرورتهای آینده پژوهی ایجاب میکند همگام با تکنولوژی، کسب و کار خود را مطابقت دهید تا از آسیبهای جدی که آینده کسب و کارها و سازمانها را دچار مخاطره خواهد کرد دوری گزینید و با تکیه بر تحلیلهای درست دادههای خود با تصمیماتی بهتر آینده کسب و کارتان را تضمین کنید.