شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳
شنبه ۱ آذر ۱۳۹۳ 6247 0 17

اگر فکر می کنید حافظه ی قوی ندارید ناامید نباشید می توانید توان ذهنتان را افزایش دهید.

چند راه ساده برای تقویت حافظه

بازی و ریاضی برای تقویت حافظه

شاید فکر کنید تقویت حافظه کاری پیچیده و دشوار است اما این طور نیست. شما با چند راه ساده می توانید حافظه خود را تا حد زیادی بهبود ببخشید. مغز انسان قابلیت انعطاف خود را تا پایان عمر حفظ می کند و می تواند با تمرین و مداومت، سیناپس های جدیدی ایجاد کرده و توان مغز و حافظه را افزایش دهد. بنابراین حتی اگر فکر می کنید حافظه ای قوی ندارید ناامید نباشید می توانید توان ذهنتان را افزایش دهید.
 
1.    ورزش کنید
شاید باور نکنید ولی ورزش فقط ماهیچه های شما را تقویت نمی کند بلکه کمک می کند مغز شما نیز خود را تقویت کند. ورزش باعث جذب اکسیژن بیشتری شده و تمام اندام های بدن و از جمله مغز را در انجام وظایف خود یاری می دهد. اکسیژن بیشتر، سوخت و ساز بدن را تنظیم کرده و به مغز در پردازش، به یاد سپاری و یادآوری اطلاعات کمک می کند. همچنین ورزش به مغز در تنظیم ترشح هورمون ها و مواد شیمیایی بین سلولی کمک می کند. بنابراین برای تقویت حافظه، ورزش را از یاد نبرید.
 
2.    تغذیه سالم
داشتن یک برنامه غذایی سالم و مقوی نه تنها به سلامت جسم شما کمک می کند بلکه ذهن و حافظه شما را نیز تقویت می نماید. یک رژیم غذایی سالم سرشار از ویتامین و مواد معدنی لازم برای رشد سلول های عصبی، کمک می کند که ذهن شما به دور از مسمومیت غذایی و اشباع شدن از چربی و قند، عملکرد بهینه خود را نشان دهد و در فرایند پردازش و بازخوانی اطلاعات به سرعت عمل کند. امگا 3، چای سبز، میوه و سبزی و آب انگور به همراه مغزیجات و آجیل از بهترین غذاها برای تقویت حافظه هستند.
 
3.    خوب بخوابید
این تصور عمومی که دانش آموزان شب های امتحان را با شب زنده داری و درس خواندن طی می کنند به این امید که فردا عملکرد بهتری در جلسه امتحان داشته باشند، تصوری باطل است. بر خلاف این باور عمومی، مغز انسان با خواب، رابطه خوبی دارد. خواب کمک می کند مغز ارتباطات عصبی خود را تقویت کرده و اطلاعات بی معنا و غیر لازمی که ممکن است در جریان حفظ و بایگانی اطلاعات مفید، تداخل ایجاد کند را حذف کند. بنابراین یکی از راهکارهای تقویت حافظه، خواب کافی به خصوص در شب است.
 
4.    روابط اجتماعی خود را گسترش دهید
شاید باور کردنش سخت باشد اما روابط اجتماعی به تقویت حافظه کمک می کند. انسان به طور ذاتی موجودی اجتماعی است و انزوا و تنهایی سبب می شود ذهن انسان نیز پویایی خود را از دست بدهد. بنابراین برای حفظ قدرت حافظه، مغز به تحریکات ذهنی بسیاری نیاز دارد و از جمله آنها گسترش روابط اجتماعی و حفظ رابطه دوستی با دیگران سبب می شود که حافظه قدرت و سرعت عمل خود را حفظ نماید. حتی نگه داری از حیوانات خانگی نیز می تواند به تقویت حافظه کمک کند. بسیاری از کارشناسان وجود یک حیوان خانگی مثل سگ، گربه یا انواع پرندگان را برای حفظ قدرت حافظه به خصوص برای سالمندان توصیه می کنند.

5.    بخندید
شنیده اید که خنده بر هر درد بی درمان دواست اما شاید نشنیده باشید که خنده بر حافظه نیز اثر مثبتی دارد. خنده و تفریح، ذهن را از درگیری در مسائل پیچیده، غم انگیز و افسرده کننده دور می کند و قوای ذهنی را تقویت می نماید. بر خلاف سایر احساسات و هیجانات که تنها قسمت های مخصوصی از مغز را درگیر می کنند، خنده و شادی قسمت های متنوع مغز را به طور همزمان درگیر می کند و سبب تحریک بخش های مختلف می شود. خواندن و شنیدن لطیفه ها، انجام فعالیت های سرگرمی و تفریحی ترشح دوپامین در مغز را افزایش می دهد. دوپامین نیز احساس لذتی ایجاد می کند که سبب می شود اطلاعات با سرعت و وضوح بیشتری در ذهن حک شوند و روند به خاطر آوردن آنها نیز ساده تر شود.

6.    از استرس دوری کنید
استرس از جمله بدترین دشمنان مغز است. اگر استرس تبدیل به مشکلی مزمن شود می تواند حتی منجر به تخریب و نابودی سلول های عصبی شده و به هیپوکمپ - مسئول تفکر و حافظه در مغز- آسیب برساند. مطالعات نشان میدهد که تمرینات آرامش بخشی نظیر مراقبه و مدیتیشن، نه تنها کمک زیادی به از بین بردن استرس می کنند بلکه در کنترل سایر عوامل استرس زا از قبیل افسردگی، دردهای مزمن، دیابت و فشار خون نیز موثر است. مراقبه همچنین می تواند قدرت تمرکز، خلاقیت، حافظه، یادگیری و استدلال را نیز بالا ببرد. جالب است بدانید که مراقبه همانند معجزه ای در مغز عمل می کند. اسکن مغزی نشان می دهد در هنگام مراقبه، لوب  چپ پیشانی قشر مخ درگیر می شود دقیقا قسمتی که با احساسات لذت و رضایت در مغز همراه است. همچنین مراقبه و سایر تکنیک های آرامش بخشی به سرعت عمل و حضور ذهن نیز کمک کرده و با تقویت سیناپس های عصبی بین سلول های مغز، به قدرت فکر و حافظه کمک می کنند.
منبع
سلامت 118
کلمات کلیدی

آی هوش: گنجینه دانستنی ها و معماهای هوش و ریاضی

نظراتی که درج می شود، صرفا نظرات شخصی افراد است و لزوماً منعکس کننده دیدگاه های آی هوش نمی باشد.
آی هوش: مرجع مفاهیم هوش و ریاضی و انواع تست هوش، معمای ریاضی و معمای شطرنج
 
در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان، رعایت برخی موارد ضروری است:
 
-- لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
-- آی هوش مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
-- آی هوش از انتشار نظراتی که در آنها رعایت ادب نشده باشد معذور است.
-- نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
 
 
 
 

نظر شما

پرطرفدارترین مطالب امروز

پالیندروم چیست؟
طنز ریاضی: اثبات 5=2+2
قواعد بخش پذیری بر اعداد  1 تا 20
زندگینامه ریاضیدانان: رویا بهشتی زواره
مغز و ساختار مخ
طنز ریاضی: لطیفه های ریاضی!
طنز ریاضی: اثبات 2=1
زندگینامه بزرگان ریاضی: گوتفرید لایب نیتس
زندگینامه ریاضیدانان: سید عبادالله محمودیان