شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳
سه شنبه ۱۱ فروردین ۱۳۹۴ 6156 0 5

یک رژیم غذایی سالم و مفید، نه تنها سلامت جسم شما را تضمین می کند بلکه یکی از مهم ترین دشمنان مغز شما را به عقب می راند: آلزایمر.

غذای سالم مغز: رژیم ذهن

یک تحقیق جدید نشان می دهد، یک رژیم غذایی سالم و مفید، نه تنها سلامت جسم شما را تضمین می کند بلکه یکی از مهم ترین دشمنان مغز شما را به عقب می راند: آلزایمر. این برنامه غذایی که به عنوان رژیم ذهن، معروف شده است، امکان ابتلای مصرف کنندگان آن به بیماری آلزایمر را تا 53 درصد کاهش می دهد. البته شنیدن خبر موثر بودن رژیم غذایی بر سلامت جسم و ذهن خبر تازه ای نیست اما آنچه بیشتر موجب شگفتی است آنکه، این رژیم غذایی حتی برای کسانی که گاهی تقلب می کنند و از این برنامه غذایی تخطی می نمایند و به سراغ غذاهای پر کالری و ناسالم می روند، نیز موثر است! پژوهش مورد نظر نشان می دهد این رژیم غذایی حتی اگر صد در صد مورد پیروی قرار نگیرد و افراد گاهی از آن تخطی کنند، باز هم می تواند تا 35 درصد امکان ابتلا به آلزایمر و زوال عقل را کاهش دهد.
 
رژیم غذایی ذهن از 15 عنصر تشکیل شده است که 9 عنصر آن مفید و 6 عنصر به عنوان عناصر غیرمفید و مضر به حال مغز معرفی می شوند.
 

خوراکی های مفید برای مغز

- سبزیجات با برگ پهن سبز رنگ
- تمام انواع دیگر سبزیجات
- آجیل و مغزیجات
- انواع میوه توت (توت سفید، شاهتوت، توت فرنگی، تمشک ...)
- نخود و لوبیا
- غلات کامل (سبوس دار)
- ماهی
- مرغ
- روغن زیتون

گروههای غذایی مضر برای مغز:
- گوشت قرمز
- کره و مارگارین
- پنیر
- شیرینی جات
- غذاهای سرخ شده
- فست فود (غذاهای آماده و پرکالری)

افرادی که می خواهند به طور کامل از این رژیم غذایی پیروی کنند باید روزانه در سه وعده، از غلات سبوس دار، سالاد و سبزیجات میل کنند. گوشت مرغ و انواع توت دست کم دو بار در هفته، ماهی یک بار در هفته و نخود و لوبیا هر روز یا یک روز در میان باید مصرف شوند. اگر به دنبال میان وعده هستید، بهترین انتخاب شما مغزیجات و آجیل است.

بدترین انتخاب شما برای برنامه غذایی غیرمفید، کره، پنیر و غذاهای سرخ شده یا فست فود است. در یک رژیم غذایی سالم، هر یک از این خوراکی ها حداکثر یک بار در هفته باید مصرف شوند. در مورد کره، در صورتی که از عاشقان کره باشید، حداکثر میزان مصرف روزانه شما نباید بیش از یک قاشق غذا خوری باشد.

در مورد غلات کامل (سبوس دار) می توانید لیستی از غلات کامل را جستجو کنید که در این میان، ذرت، برنج قهوه ای، گندم و جو در فهرست شما قرار می گیرند.

این رژیم غذایی توسط دکتر مارتا کلر موریس1 متخصص تغذیه و استاد دانشگاه راش2 و همکارانش پیشنهاد شده است. در این آزمایش تیم تحقیق رژیم غذایی مدیترانه ای را با رژیم غذایی مناسب برای افرادی با فشار خون بالا ترکیب کردند تا به برنامه غذایی تازه ای دست یابند. این دو رژیم غذایی از آنجایی انتخاب شدند که نه تنها احتمال ابتلا به بیماران قلبی عروقی و فشار خون بالا و حمله قلبی را کاهش می دهند بلکه تاثیر زیادی بر کاهش احتمال ابتلا به  زوال عقلی دارند.
 
حال جوان باشید یا سالمند فرقی نمی کند برای سلامت جسم و ذهن خود دستور پخت غذاهای پرکالری و مضر را کنار بگذارید و به برنامه غذایی مفید و مغذی که از مغز و قلب و تمام اندام های شما مراقبت می کند را در دستور کار قرار دهید.
پی نوشت...

1. Martha Clare Morris 
2. Rush University
:: اختصاصی گروه تدوین محتوای  آی هوش
استفاده از این مطلب و انتشار آن، با ذکر نام آی هوش و درج لینک www.ihoosh.ir بلامانع می باشد.

آی هوش: گنجینه دانستنی ها و معماهای هوش و ریاضی

نظراتی که درج می شود، صرفا نظرات شخصی افراد است و لزوماً منعکس کننده دیدگاه های آی هوش نمی باشد.
آی هوش: مرجع مفاهیم هوش و ریاضی و انواع تست هوش، معمای ریاضی و معمای شطرنج
 
در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان، رعایت برخی موارد ضروری است:
 
-- لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
-- آی هوش مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
-- آی هوش از انتشار نظراتی که در آنها رعایت ادب نشده باشد معذور است.
-- نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
 
 
 
 

نظر شما

پرطرفدارترین مطالب امروز

پالیندروم چیست؟
طنز ریاضی: لطیفه های ریاضی!
قواعد بخش پذیری بر اعداد  1 تا 20
طنز ریاضی: اثبات 2=1
طنز ریاضی: اثبات 5=2+2
زندگینامه بزرگان ریاضی: سرینیواسا رامانوجان
زندگینامه بزرگان ریاضی: گوتفرید لایب نیتس
قضایای ناتمامیت گودل
زندگینامه ریاضیدانان: رویا بهشتی زواره