شنبه ۱ دی ۱۴۰۳
سه شنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ 4782 0 1

هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر یادگیری «مغزـ محور» بر نگرش و پیشرفت تحصیلی درس ریاضی دانش‌آموزان پنجم ابتدایی است.

پژوهش: تأثیر یادگیری مغز - محور (B.B.L) بر نگرش و پیشرفت تحصیلی درس ریاضی

نویسندگان: مهدی حسنی، رضا دستجردی، مجید پاکدامن
 
هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر یادگیری «مغزـ محور» ( Brain-Based Learning) بر نگرش و پیشرفت تحصیلی درس ریاضی دانش‌آموزان پنجم ابتدایی است.

چکیده:  
هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر یادگیری «مغزـ محور» (Brain-Based  Learning) بر نگرش و پیشرفت تحصیلی درس ریاضی دانش‌آموزان پنجم ابتدایی است. در این پژوهش از روش نیمه آزمایشی و طرح گروه کنترل نابرابر استفاده شده است.
 
آزمودنی‌ها تعداد 52 دانش‌آموز پسر کلاس پنجم شهر بیرجند که به انتخاب پژوهش گر در دو گروه آزمایش وکنترل جای داده، سپس به آموزگار کلاس آزمایش طی 5 جلسه آموزش‌های لازم داده شد. همچنین به اولیا و سایر عوامل مدرسه طی 3 جلسه آموزش مرتبط با یادگیری مغز محور داده شد. محیط یادگیری نیز براساس مؤلّفه‌های تأثیر گذار (رنگ کلاس، تغذیه، آب، رایحه طبیعی و موسیقی) تغییراتی اعمال شد. سپس معلم گروه آزمایش آموزش‌های ریاضی خود را براساس اصول یادگیری مغز محور در مدت سه ماه آموزش داد.
 
برای هر دوگروه (آزمایش وکنترل) پیش آزمون و پس آزمون نگرش براساس مقیاس لیکرت و پیشرفت تحصیلی را براساس جدول دو بعدی هدف/ محتوا و سؤالات تیمز تدوین و اجرا شد. یافته‌ها حاکی از آن بود که یادگیری مغز محور بر نگرش و پیشرفت تحصیلی ریاضی دانش‌آموزان تأثیر قابل توجه و معناداری داشته است.
 
واژه‌های کلیدی: پیشرفت تحصیلی ریاضی، نگرش، یادگیری مغز ـ محور
 
:: متن کامل پژوهش، بخش ضمیمه و نیز در لینک منبع، در دسترس می باشد.
فایل های ضمیمه

پژوهش: تأثیر یادگیری مغز - محور (B.B.L) بر نگرش و پیشرفت تحصیلی درس ریاضی

پژوهش: تأثیر یادگیری مغز - محور (B.B.L) بر نگرش و پیشرفت تحصیلی درس ریاضی

0

آی هوش: گنجینه دانستنی ها و معماهای هوش و ریاضی

نظراتی که درج می شود، صرفا نظرات شخصی افراد است و لزوماً منعکس کننده دیدگاه های آی هوش نمی باشد.
آی هوش: مرجع مفاهیم هوش و ریاضی و انواع تست هوش، معمای ریاضی و معمای شطرنج
 
در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان، رعایت برخی موارد ضروری است:
 
-- لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
-- آی هوش مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
-- آی هوش از انتشار نظراتی که در آنها رعایت ادب نشده باشد معذور است.
-- نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
 
 
 
 

نظر شما

پرطرفدارترین مطالب امروز

قواعد بخش پذیری بر اعداد  1 تا 20
طنز ریاضی: اثبات 5=2+2
آموزش ریاضی: تدریس مفهوم کسر
طنز ریاضی: اثبات 2=1
زندگینامه ریاضیدانان: جان فوربز نش
تعاریف و مفاهیم: قضیه حمار
بررسی تعلیم و تربیت از دیدگاه جان دیوئی
گفتگویی با مهندس احمد میرزاخانی، پدر مریم میرزاخانی
سیستم عدد نویسی رومی