دوشنبه ۲۸ آبان ۱۴۰۳
سه شنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۲ 5124 0 3

اگرچه تمدن و فرهنگ بشری نتیجه تلاش همه آدمیان در تمام دوران هاست اما غنا و عظمت آن رامدیون گروه کوچکی از انسانهایی هستیم که کاشف ، مخترع  ،هنرمند یا متفکر نامیده می شوند

چرا خلاقیت؟

اگرچه تمدن و فرهنگ بشری نتیجه تلاش همه آدمیان در تمام دوران هاست اما غنا و عظمت آن رامدیون گروه کوچکی از انسانهایی هستیم که کاشف ، مخترع  ،هنرمند یا متفکر نامیده می شوند. از کشف آتش تا اختراع رادیو و سفینه های فضایی ، از نقاشیهای دیواری در غارها تا آثار هنرمندانی نظیرکمال الملک و پیکاسو، و ازاولین آثار مکتوب تا نوشته ها وسروده های فردوسی و شکسپیر همه محصول کار و اندیشه جمع کوچکی ازبشریت است.تمدن بشر مرهون اندیشه خلاق آدمی بوده و دوام آن بدون بهره گیری از خلاقیت که عالیترین عملکرد ذهن انسان محسوب می شود غیر ممکن خواهد بود.عصاره ی خلاقیت غیر قابل پیشگویی بودن است.
 
اکنون به این نتیجه رسیدیم که برای داشتن چنین جامعه ای با افراد خلاق و متفکر نیازمند آن هستیم که پایه های چنین جامعه ای را محکم بنا نهیم، بنابراین بر آن شدیم تا با سرمایه گذاری بر روی کودکان امروز و رشد خلاقیت در آنها شاهد پدیدار شدن کارمندان و کارشناسانی خلاق ،کارآفرین وتوانمند در آینده باشیم. زیرا بسیاری از بچه های امروزی  در حال بهره گیری از مزایا و امتیازاتی هستند که در اختیار آنها قرار داده شده تا از آن لذت ببرند.نسل امروز وآینده ما همچون نسل گذشته دیگر نمی تواند از رودخانه ی زمانه خویش  که جریان آرامی داشت به آسانی عبور کند واو باید از یک رودخانه بسیار خروشان گذر کند واین خود نیازمند کسب توانمندیهای فراوان است.
 
در این میان سیستم های آموزشی به عنوان یکی از اساسی ترین نظامهای اجتماعی برای پاسخگویی به نیازهاوالزامات جامعه ی در حال حرکت وزمینه سازی تغییر و تحول در آن، نقش حیاتی تر و حساستر را ایفا می کند.خلاقیت همواره در زندگی کودکان حضور دارد و خود در بازیها ، نقاشیها و افسانه ها متجلی میشود.
 
خلاقیت به عنوان جوهره كارآفرینی و یكی از عوامل كلیدی و رمز پیشرفت و حتی بقای سازمانهای نوین است. اگرچه این روزها موضوع خلاقیت در محافل و نشست های علمی و صنعتـــــــی كشور بسیار به گوش می خورد، اما عملاً هنوز به عنوان یك دیدگاه وارد دانشگاهها، كارخانجات، مقررات، مدارس، فرهنگ و خلاصه رگ و خون جامعه نشده است. هنوز در هیچ یك از مقاطع تحصیلی و رشته های تحصیلی مدارس و دانشگاههای كشور رسماً، درسی تحت عنوان «خلاقیت» تدریس نمی شود. در چنین شرایطی كه هنوز موج و حركت كوبنده خلاقیت، فراگیر نشده است و هنوز مباحث خلاقیت در جامعه كاربردی نشده است، طرح مباحث كلان خلاقیت می تواند راهگشای فكری کودکان ونوجوانان گردد تا قبل از آنكه ترمینولوژی (TERMINOLOGY) غربی خلاقیت در جامعه نهادینه شود، امكان حركتهای تازه و خلق پارادایم های نوین در حوزه خلاقیت بیشتر و سهل تر گردد.
 
بدون تردید "خلاقیت و نوآوری" یکی از مهم ترین و اساسی ترین ویژگی های انسان است که تقریبا همه ابعاد و جنبه های زندگی و تمدن وی را تحت تاثیر کامل خود قرارمی دهد. خلاقیت و نوآوری همیشه برای انسان با اهمیت بوده است ، از اولین خلاقیت ها و نوآوری ها در عصر حجر تا انبوه خلاقیت ها و نوآوری های علمی ، فنی ، صنعتی و هنری پیشرفته امروزی در عصر فراصنعتی امروز.
 
بنابراین در واقع تمام علوم و فنون و هنرها و بطور کلی همه تمدن انسان محصول خلاقیت است و در این خصوص نقش تکوینی و تکاملی دارد.انسان با خلاقیت می تواند خود را توانا تر کند، بر طبیعت با عظمت غالب شود، جهان اسرار آمیز را بشناسد و مسائل و مشکلات عدیده حیات خودرا حل نماید. از این رو خلاقیت را محور حرکت جهانی قرن حاضر می دانند.
 
خلاقیت، زندگی انسان ها را زیبا نموده و طراوت و شادابی دلنشینی را به وجود می آورد. انسانهای خلاق هر روز با فکرهای نو و اندیشه های تازه ، تجربه ای جدید کسب می کنند و با هیجان بسیار زیبایی از زندگی خود لذت می برند.آنان راه های قدیمی و کهنه را نمی پسندند و همیشه بدنبال مسیرهای ناشناخته ای می گردند. این افراد با فکرهای خلاقانه ، میان برهای کم هزینه ای را کشف کرده و با سرعت ، مسیری را که دیگران طی سال ها رفته اند، در زمان کوتاه تری می پیمایند. ذهن انسان های خلاق ، همواره به دنبال کشف راه کارهایی است که دیگران به آن ها نمی اندیشند.افراد خلاق خود را مقید به یک کار خاص نمی کنند و سعی می کنند از فرصت ها و زمان هایی که در اختیار دارند ؛ نهایت استفاده را ببرند و پویا و پرتحرک هستند و فعالیت های متنوعی را در زندگی خود انجام می دهند. باانگیزه هستند ، پر نیرو و انرژی به نظر می رسند و دائما در پی فرصت هایی هستند که تجارب جدیدی را برای آنها به ارمغان می آورند. ا ز کار و فعالیت ترس ندارند و کمتر احساس خستگی می کنند. از فعالیت هایی که انجام می دهند ، لذت می برند و در مقابل بیکاری و داشتن اوقات فراغت زیاد برای آنها کسل کننده و خسته کننده است. مسئولیت های بیشتر و بزرگ تری را می پذیرند و تلاش می کنند به بهترین وجه کار خود را به انجام برسانند.
 
افراد خلاق پذیرای افکار نو هستند و سعی می کنند از افکار نو و جدید برای رسیدن به اهداف خود و سروسامان دادن به آنها بهره ببرند. مستقل هستند، اعتماد به نفس و شوخ طبع هستند. روابط اجتماعی خوبی دارند و بطور کلی در تمام وقایع زندگی بدنبال تجارب جدید هستند. و این امر به آنها انرژی و امید فزاینده ای می دهد. خود را به خاطر موفقیت هایشان تشویق می کنندوراهکارهای خوبی ارائه می دهند.   
کلمات کلیدی

آی هوش: گنجینه دانستنی ها و معماهای هوش و ریاضی

نظراتی که درج می شود، صرفا نظرات شخصی افراد است و لزوماً منعکس کننده دیدگاه های آی هوش نمی باشد.
آی هوش: مرجع مفاهیم هوش و ریاضی و انواع تست هوش، معمای ریاضی و معمای شطرنج
 
در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان، رعایت برخی موارد ضروری است:
 
-- لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
-- آی هوش مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
-- آی هوش از انتشار نظراتی که در آنها رعایت ادب نشده باشد معذور است.
-- نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
 
 
 
 

نظر شما

پرطرفدارترین مطالب امروز

قواعد بخش پذیری بر اعداد  1 تا 20
طنز ریاضی: لطیفه های ریاضی!
زندگینامه ریاضیدانان: رویا بهشتی زواره
زندگینامه ریاضیدانان: جان فوربز نش
همه چیز درباره هوش مصنوعی به زبان ساده
بررسی تعلیم و تربیت از دیدگاه جان دیوئی
طنز ریاضی: اثبات 5=2+2
زندگینامه ریاضیدانان: محمد خوارزمی
روش چندحسی فرنالد