شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳
پنجشنبه ۸ اسفند ۱۳۹۲ 4545 0 4

نقش فراموش‌شده کانون فارغ‌التحصیلان

بازآموزی مستمر

در بسیاری از موارد، پس از آنکه دانشجویی از دانشگاه فارغ‌التحصیل شد و به بازار کار راه یافت، ممکن است ارتباط او برای همیشه با دانشگاه قطع شود که پیامدهای نامطلوبی برای فرد و اجتماع دارد، به همین دلیل، بسیاری از دانشگاه‌ها در جست‌وجوی راه‌حل‌هایی هستند تا ارتباط دانشجو با دانشگاه پس از فراغت از تحصیل قطع نشود و همچنان برقرار بماند. یکی از بهترین راه‌حل‌ها در این زمینه، تشکیل کانون‌ها یا انجمن‌های فارغ‌التحصیلان است که خوشبختانه هم‌اکنون چنین انجمن‌هایی در برخی از دانشگاه‌های ما فعال است، ولی بسیاری از دانشگاه‌های ما نیز چنین انجمن‌هایی ندارند. وظیفه اصلی چنین کانون‌ها یا انجمن‌هایی نیز برقراری ارتباط دایم و مستمر فارغ‌التحصیلان با دانشگاه است و این کار را به چندین شکل مختلف و از جمله انتشار خبرنامه‌هایی انجام می‌دهند.
 
حوزه اصلی فعالیت این خبرنامه‌ها نیز انتشار اخبار مربوط به آخرین یافته‌های علمی و فنی در یک زمینه یا رشته خاص است تا فرد فارغ‌التحصیل همچنان در جریان آخرین اخبار و اطلاعات علمی قرار داشته باشد. چنین فعالیت‌هایی، زمینه یا بستری فراهم می‌کنند تا فارغ‌التحصیلان بتوانند از آخرین تغییر و تحولات در زمینه شغلی و تحصیلی خود باخبر شوند. چنین ارتباط مستمری برای همه رشته‌ها ضروری است اما برای برخی از رشته‌های علمی و فنی مانندIT، ICT و نانوتکنولوژی ضروری‌تر است زیرا تحولات و دستاوردهای علمی در چنین رشته‌هایی بسیار سریع‌تر است و ضروری است که فارغ‌التحصیلان در اسرع‌وقت از چنین تحولاتی باخبر شوند. علاوه بر اینها برخی از دانشگاه‌های معتبر و فعال، در فرصت‌های مناسبی مانند تعطیلات تابستان یا تعطیلات بین ترم‌ها، دوره‌های آموزشی فشرده‌ای برگزار می‌کنند تا فارغ‌التحصیلان، همیشه دانسته‌های خود را به‌روز نگه‌دارند.
 
هدف اصلی چنین دوره‌هایی نیز اولا مرور دانسته‌ها و در ثانی بررسی آخرین تحولات علمی و به بیان دیگر به‌روزرسانی دانسته‌های علمی است. البته لازم به ذکر است که فعالیت‌های چنین کانون‌هایی چندوجهی است و هم خود فرد و هم دانشگاه و صنعت از چنین فعالیت‌هایی بهره‌مند می‌شوند. البته در کشور ما نیز کانون‌های فارغ‌التحصیلان وجود دارد و فعالیت‌هایی را نیز انجام می‌دهد اما متاسفانه چنین فعالیت‌هایی چندان فراگیر نیست و در نتیجه نمی‌تواند آنگونه که انتظار داریم، اثربخش باشد و به همه موارد مطلوب پیش‌بینی‌شده دست یابد.
 
با توجه به نقش موثر انجمن‌های فارغ‌التحصیلان در بازآموزی مستمر، باید گفت متاسفانه در برخی از دانشگاه‌های ما، چنین انجمن‌هایی وجود ندارد و در برخی دیگر هم که وجود دارد، چندان فعال نیست و با سطح مطلوب فاصله زیادی دارد. البته با توجه به اینکه در بسیاری از موارد، فارغ‌التحصیلان به محل تحصیل خود دلبستگی دارند و مایل به ادامه این ارتباط هستند، در صورت وجود ارتباط موثر می‌توانند با استفاده از موقعیت‌ها و فرصت‌هایی که در صنعت یا دیگر بخش‌های اجتماع دارند، در برخی از موارد به حل مشکلات و مسایل دانشگاه اقدام کنند یا مقدمات ارتباط بیشتر و کامل‌تر دانشگاه و صنعت را فراهم آورند.
 

آی هوش: گنجینه دانستنی ها و معماهای هوش و ریاضی

نظراتی که درج می شود، صرفا نظرات شخصی افراد است و لزوماً منعکس کننده دیدگاه های آی هوش نمی باشد.
آی هوش: مرجع مفاهیم هوش و ریاضی و انواع تست هوش، معمای ریاضی و معمای شطرنج
 
در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان، رعایت برخی موارد ضروری است:
 
-- لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
-- آی هوش مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
-- آی هوش از انتشار نظراتی که در آنها رعایت ادب نشده باشد معذور است.
-- نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
 
 
 
 

نظر شما

پرطرفدارترین مطالب امروز

پالیندروم چیست؟
طنز ریاضی: اثبات 5=2+2
قواعد بخش پذیری بر اعداد  1 تا 20
طنز ریاضی: لطیفه های ریاضی!
طنز ریاضی: اثبات 2=1
زندگینامه بزرگان ریاضی: گوتفرید لایب نیتس
زندگینامه بزرگان ریاضی: سرینیواسا رامانوجان
زندگینامه ریاضیدانان: رویا بهشتی زواره
قضایای ناتمامیت گودل