وقت گذرانی در طبیعت موجب بهبود شرایط سلامت روانی، تمرکز و خلق و خو هم در کودکان و هم بزرگسالان می شود. تحقیق جدیدی که به تازگی در آکادمی ملی علوم منتشر شد ادعا می کند که فضاهای سبز می توانند قابلیت های شناختی کودکان را از طریق محافظت آنان از عوامل آلوده کننده مغز افزایش دهند.
در این تحقیق گروه بزرگی از دانش آموزان در شهر بارسلونا (اسپانیا) به تعداد 2623 نفر شرکت داشتند. محققان ابتدا میزان فضای سبز اطراف منازل کودکان، مسیر حرکت آنها از خانه به مدرسه و در آخر فضای سبز درون مدرسه را مورد ارزیابی قرار دادند. سپس پژوهشگران عملکرد حافظه فعال و میزان تمرکز و توجه آنان را با استفاده از چند آزمون کلمات و اعداد بررسی نمودند.
نتایج نشان داد کودکانی که فضای سبز بیشتری را در اطراف محل زندگی و تحصیل خود داشتند، حافظه فعال و تمرکز بیشتری داشتند و این قابلیت ها را در طول یک دوره یک ساله توسعه می دادند این در حالی بود که محققان متغیر موقعیت اقتصادی و اجتماعی کودکان را نیز کنترل کرده بودند. به عبارت دیگر صرف نظر از شرایط اقتصادی و اجتماعی کودکانی که فضای سبزی بیشتری را در محیط زندگی خود می دیدند، سلامت و توان ذهنی بالاتری داشتند.
رابطه فضای سبز مدرسه و افزایش عملکرد حافظه فعال در کودکان
نه تنها گیاهان نقش موثر و حیاتی در کنترل میزان دی اکسید کربن در اطراف مدارس ایفا می کنند بلکه همچنین تاثیر بسیاری بر کاهش آلودگی صوتی و استرس دارند و نیز فضای سبز می تواند محیط و فرصت مناسبی برای انجام فعالیت های ورزشی نیز محسوب شود.
بیش از نیمی از مردم جهان در شهرها زندگی می کنند و مسلما رفتن به مدرسه در میانه جنگل برای اکثر این کودکان دور از تصور است اما نتایج این تحقیق و سایر تحقیقات مشابه به نقش تعیین کننده فضای سبز در افزایش قابلیت های ذهنی و سلامت جسمی کودکان اشاره می کند بنابراین در ظر گرفتن محیط و فضای کافی برای کاشت و پرورش گل و گیاه و درختان در فضای خانه، مدرسه و در کل سطح شهرها می تواند به عنوان یک ضرورت انکار ناپذیر مورد توجه برنامه ریزان توسعه شهری قرار گیرد.