محاسن و معایت برنامه های ویژ] برای آموزش و پروش تیزهوشان
محاسن:
وجود برنامه های آموزشی و پرورشی ویژه برای دانش آموزان تیزهوش سبب می شود که :
1. از توانایی های ذهنی برجسته آنها استفاده های لازم به عمل آید.
2. اتلاف وقت این گروه از دانش آموزان کاهش یابد.
3. استعدادهای خلاق آنان امکان تجلی پیدا کند.
4. وضعیت ذهنی- عاطفی- اجتماعی تیزهوشان به گونه ای مناسب تر مورد توجه قرار گیرد.
5. انگیزه های آنان برای رقابت و فعالیت مناسبتر و بیشتر بر انگیخته شود.
6. بررسی و تحقیق در مو.رد ویژگی های جسمی، ذهنی و روانی تیزهوشان برای متخصصان مقدور گردد.
معایب:
برخی از معایت برنامه های آموزشی و پرورشی دانش آموزان تیزهوش عبارت است از:
1. شناسایی و جداسازی تیزهوشان ممکن است موجبات بروز احساس غرور و برتری را در آنان به وجود آورد.
2. بالا بودن انتظارات و توقعات از آنان.
3. احتمال اشتباه در تخیص کودک تیزهوش
4. دور ماندن تیزهوشان از مسائل اجتماعی و عاطفی افراد عادی جامعه
نکاتی چند در آموزش و پرورش تیز هوشان
در تهیه و تنظیم برنامه آموزشی و پرورشی تیزهوشان رعایت نکات زیر مناسب است:
1. برنامه ها باید متنوع و متناسب با توانایی های ذهنی و رغبت های دانش آموزان تیزهوش تهیه شود.
2. برنامه های درسی دانش آموزان تیزهوش باید عمدتا بر پرورش آن دسته از فعالیت های ذهنی که تاکید بر کارکرد، کاوش، تجزیه و تحلیل، نقد و ارزشیابی و تفکر واگرا درارد استوار است.
3. توصیه می شود دروسی که با هم ارتباط افقی دارند در یک روز ارائه شوند تا کربرد و ارتباط آنها با یکدیگر برای دانش آموزان تیزهوش مشخص شود
4. بر آموزش درسهایی مانند هنر تاکید بیشتری به عمل آید زیرا در این درسها امکان بروز خلاقیت و ابتکار فرد ممکن است.
5. لازم است دانش آموزان تیزهوش را در تشخیص روابط بین درسهای مختلف تشویق نمود تا به این ترتیب دامنه عملیات ذهنی آنان گسترش یابد.
6. همکاری، هماهنگی و تبادل نظر معلمان تیزهوش با یکدیگر ضروری است.
7. برنامه های گردش علمی و آشنا کردن تیزهوشان با امکانات محیطی که در آن زندگی می کنند ضروری است.
8. در برنامه ریزی آموزشی لازم است استفاده از فیلم، اسلاید، سمینارهای علمی و آموزشی مد توجه قرار گیرد.
9. هماهنگی برنامه های آموزشی تیزهوشان با آموزشگاه های دانشگاهی و استفاده از امکانات آنها حایز اهمیت است.
10. فراهم سازی زمینه مناسب برای معلمان در امر دستیابی به مواد آموزشی جدید.
11. ایجاد گروه های تحقیق به سرپرستی معلمان ورزیده و با بهره گیری از همکاری دانش آموزان
12. فراهم سازی زمینه های آموزشی مناسب برای والدین در جهت شکوفایی هر چه بیشتر استعداد های تیزهوشان
13. برگزاری کلاس های درسی در فضای آزاد و در موقعیت های طبیعی به ویژه برای درسهایی چون ستازه شناسی، سنگ شناسی، جغرافیا و ... بسیار مناسب است.