شنبه ۲۴ آذر ۱۴۰۳
شنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۲ 4859 0 4

در قرون وسطی ریاضیات  به عنوان وسیله ای جهت توجیه خرافات و گسترش سحر و جادو مورد استفاده قرار می گرفت. 

ریاضیات و موهومات

دانش ریاضیات مثل علوم دیگر پیشرفت پایدار مستمری نداشته است. بعد از کشف ها و نوآوریهای یونانیان و برخی ملل آسیایی، حادثه مهمی در حوزه دانش ریاضی به وجود نیامد. علت اساسی این امر، نبود کاغذ و وسیله چاپ و تکثیر بود. قبل از سال 1500 میلادی کتاب کمیاب و گرانبها بود و ریاضی دانان کارهای خود را روی  صفحات نازک پاپیروس می نوشتند. پاپیروس یک نوع کاغذ سفت بود که از نی ساخته می شد. رومیان نیز نوشتن و ثبت مطالب را روی پوست گوساله اتنجام می دادند. کار تکثیر آثار علمی خیلی محدود بود و اشاعه دانش و انتقال از نسلی به نسل دیگر خیلی مشکل اتنجام می گرفت و در بعضی موارد اندوخته ها و یافته های قوم و ولتی قبل از انتقال به طور کلی از میان می رفت.

در ضمن حمله رومی ها به مصر، کتابخانه بزرگ اسکندریه و منابع ریاضی آنجا نابود گردید. بعدها وقتی که امپراتوری رومی ها نیز به وسیله بربرها مورد حمله قرار گرفت،مدارس و کتابخانه های بیشتری به آتش کشیده شد. عواملی از این قبلی باعث گردید پیشرفت و گسترش دانش ریاضی دچار وقفه شود و این علم نتواند راه عادی و معقولی را بپیماید. در طی سالها 1400 تا 1500 میلادی، ریاضیات آن چهره ای را که در یونان باستان به خود گرفته بود از دست داد و شکلی غیر علمی به خود گرفت که بیشتر به موهومات و مجموعه ای از خرافات بی پایه نزدیک تر بود تا یک دانش ذهنی و خلاق. ریاضیات قرون وسطای اروپا، دیگر آن جلال و شکوه آتن و اسکندریه را به هخمراه نداشت. دیگر نه به عنوان عاملی در جهت پرورش اندیشه ها و باروری خلاقیت ها و کاردهی آن در حیطه زندگی بلکه به عنوان وسیله ای جهت توجیه خرافات و گسترش سحر و جادو مورد استفاده قرار می گرفت. 
 
در این دوره، افراد به اعداد، ویژگهای سحر آمیزی را نسبت داده و استفاده از این اعداد جادویی را برای مواجهه با مشکلات زندگی سودمند می دانستند. آنها اعداد را طوری در مربعات مشبک قرار می دادند که مجموع هر ستون و هر سطر آن برابر مقدار ثابت و یکسانی می شد. سپس این مربعات را بر روی سنگ های گرانبها یا فلزاتی مثل نقره یا طلا حک می کدند. مردم این دوره این سنگ ها یا فلزات را با خود حمل می کردند و بر این باور بودند که اعداد حک شده روی آنها، بیماری ها و آفات را از انسان دور می کند. برخی نیز به هر سیاره عددی خاص نسبت می دادند و از این طریق و با استفاده از اساطیر و با شگردهای خاصی به پیشگویی و غیبگویی می پرداختند.. در طی این دوره ریاضیات به شکل اسفباری از مسیر اصلی تکامل، که یونانیان پایه آن را نهاده بودند خارج شده و خرافات و موهومات پایه آن را نهاده بودند، خارج شده و خرافات و موهومات آن را در چنگال خود اسیر کرده بود.

یکی از ریاضی دان های این دوره به نام راجر بکن (1294-1214)اهل انگلیس، تلاش سختی را شروع کرد تا به ریاضیات دوباره شکلی منطقی بدهد و آن را به جایگاه سابقش برگرداند و در این مورد نیز موفقیت های اندکی به دست آورد. ولی بعد از مدت کوتاهی مقهور سردمداران سحر و جادو شد و به زندان افتاد.

در اثر عوامل مختلف، به تدریج دیدگاه ها تغییر کرد یکی از این عوامل دسترسی عربها به برخی از نواحی اروپا بود. اعراب در حوزه ریاضیات کارهای ارزشمندی انجام داده بودند و با این ارتباط اندوخته هایی از ریاضیات را به اروپا منتقل کردند. روشها و یافته های مسلمانان در ریاضیات، با استقبال اروپائیان مواجه شد و آنها شروع به ترجمه آثار مسلمانان به زبان های اروپایی کردند. در این راستا کتاب "جبر و مقابله" خوارزمی به عنوان یک منبع مهم در ریاضیات برای آنها مطرح گردید و روش عدد نویسی عربی را جایگزین روش عدد نویسی رومی کرده و به آن جنبه ویع کاربردی دادند.
کلمات کلیدی

آی هوش: گنجینه دانستنی ها و معماهای هوش و ریاضی

نظراتی که درج می شود، صرفا نظرات شخصی افراد است و لزوماً منعکس کننده دیدگاه های آی هوش نمی باشد.
آی هوش: مرجع مفاهیم هوش و ریاضی و انواع تست هوش، معمای ریاضی و معمای شطرنج
 
در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان، رعایت برخی موارد ضروری است:
 
-- لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
-- آی هوش مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
-- آی هوش از انتشار نظراتی که در آنها رعایت ادب نشده باشد معذور است.
-- نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
 
 
 
 

نظر شما

پرطرفدارترین مطالب امروز

قواعد بخش پذیری بر اعداد  1 تا 20
زندگینامه ریاضیدانان: جان فوربز نش
طنز ریاضی: لطیفه های ریاضی!
هوش سیّال در مقابل هوش متبلور
طنز ریاضی: اثبات 5=2+2
سیستم عدد نویسی رومی
طنز ریاضی: اثبات 2=1
زندگینامه بزرگان روانشناسی: گوردن آلپورت: پدر روان شناسی شخصیت
پژوهش: روش تدریس ریاضی در ژاپن