شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳
چهارشنبه ۳ تیر ۱۳۹۴ 4576 0 3

یک تحقیق که در دانشگاه ایالتی اورگن انجام گرفته نشان می دهد که رژیم غذایی سرشار از قند و چربی، با تاثیر روی باکتری های دتسگاه گوارش، روی انعطاف ذهنی و توانایی شناختی انسان نیز اثر منفی می گذارند.

قند و چربی، عملکرد ذهنی را کاهش می دهد

یک تحقیق که در دانشگاه ایالتی اورگن در امریکا انجام گرفته نشان می دهد که رژیم غذایی سرشار از قند و چربی، با تاثیر روی باکتری های دستگاه گوارش، روی انعطاف ذهنی و توانایی شناختی انسان اثر منفی می گذارد. محققان دریافته اند احتمالا دلیل تاثیر منفی برنامه غذایی که حاوی میزان بالایی از قند و چربی بر توانایی های ذهنی انسان، تاثیری است که بر روی ترکیب باکتری های خاص دستگاه گوارش می گذارد میکروبیوم که ترکیب پیچیده ای از حدود 100 تریلیون میکروارگانیسم در دستگاه گوارش است.
 
تحقیقات نشان می دهد باکتریهای دستگاه گوارش، میکروبیوتا، می توانند با مغز انسان در تعامل باشند و تغییراتی که بر روی تعداد، ترکیب یا عملکرد این باکتری ها از طریق مصرف مواد غذایی حاوی میزان بالای قند و چربی صورت می گیرد می تواند بر عملکرد ذهنی انسان اثر منفی بگذارد. این باکتری ها با ترشح مواردی که می توانند همچون انتقال دهنده های عصبی رفتار کنند، قادرند سیستم اعصاب و دستگاه ایمنی بدن را تحریک کنند و بر سطح وسیعی از عملکردهای بیولوژیکی بدن اثر بگذارند. البته دانشمندان هنوز ماهیت و محتوای پیام های عصبی منتقل شده را کشف نکرده اند اما توانسته اند ردّ پا و مسیر حرکت این انتقال دهنده ها و تاثیر آن بر عملکرد عصبی و ذهنی را متوجه شوند.
 
موش ها یکی از بهترین حیواناتی هستند که به دلیل شباهت زسیادی که با فیزیولوژی بدن انسان دارند می توانند در مطالعه پیر شدن، حافظه فضایی، چاقی و غیره مفید باشند. در این آزمایش نیز موش ها با برنامه غذایی مختلف یعنی با برنامه غذایی حاوی قند زیاد، چربی زیاد، قند و چربی زیاد و برنامه غذایی سالم مورد آزمایش قرار گرفتند و عملکرد آنها در یادگیری، به خاطر سپاری و یادآوری مسیر خانه درون مازها مورد بررسی قرار گرفت و محققان دریافتند عملکرد موش هایی که از برنامه غذایی حاوی قند و چربی زیاد برخوردار بودند، به مراتب پائین تر از موش هایی بود که از برنامه غذایی طبیعی و سالم برخوردار بودند. در این آزمایش از حیوانات جوان استفاده شده بود تا اثرات جانبی سالمندی بر آنها کنترل شود.
 
یکی از خصیصه های برنامه غذایی غربی که امروزه مورد نکوهش پژوهشگران قرار گرفته وجود مقادیر فراوان از قند و چربی و کربوهیدرات های ساده است که اثرات سوء آن بر بروز بیماری های مزمن و همین طور ابتلا به آلزایمر در سنین سالمندی ثابت شده است. محققان در این پژوهش اعلام کرده اند کمه به طور قطع برنامه غذایی شما بر عملکرد ذهنی تان موثر است و نه تنها این تاثیر به مواد غذایی بر می گردد بلکه به نحوه تعامل و فعل و انفعال بین غذا و باکتریهای دستگاه گوارش نیز مربوط است.
:: اختصاصی گروه تدوین محتوای  آی هوش
استفاده از این مطلب و انتشار آن، با ذکر نام آی هوش و درج لینک www.ihoosh.ir بلامانع می باشد.
کلمات کلیدی

آی هوش: گنجینه دانستنی ها و معماهای هوش و ریاضی

نظراتی که درج می شود، صرفا نظرات شخصی افراد است و لزوماً منعکس کننده دیدگاه های آی هوش نمی باشد.
آی هوش: مرجع مفاهیم هوش و ریاضی و انواع تست هوش، معمای ریاضی و معمای شطرنج
 
در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان، رعایت برخی موارد ضروری است:
 
-- لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
-- آی هوش مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
-- آی هوش از انتشار نظراتی که در آنها رعایت ادب نشده باشد معذور است.
-- نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
 
 
 
 

نظر شما

پرطرفدارترین مطالب امروز

پالیندروم چیست؟
طنز ریاضی: اثبات 5=2+2
قواعد بخش پذیری بر اعداد  1 تا 20
طنز ریاضی: لطیفه های ریاضی!
زندگینامه ریاضیدانان: رویا بهشتی زواره
طنز ریاضی: اثبات 2=1
زندگینامه بزرگان ریاضی: گوتفرید لایب نیتس
قضایای ناتمامیت گودل
زندگینامه بزرگان ریاضی: سرینیواسا رامانوجان