در مبحث مدیریت، هیچ کس مخالف این امر نیست که مهارت در ارائه مفاهیم به طوری که هزاران مخاطب را به خود جذب کند، یک مزیت به شمار می رود ولی برای موثر بودن فرآیند کارتان اگر از اصول مناسبی پیروی کنید، نتیجه بسیار بهتری خواهید داشت.
در اینجا می خواهیم به 6 اصل که شما را در سال جدید به مدیر بهتری تبدیل می کند، بپردازیم.
1- با نگاهی متفاوت به مسائل بنگرید
بهترین مدیران از شخصیتی انعطاف پذیر، سازگار و هماهنگ با محیط اطرافشان برخوردار هستند. آنها همیشه به دنبال فرصت ها هستند، پس سعی کنید شنونده خوبی باشید. بسیاری از بهترین ایده هایی که منجر به پیشرفت در فرآیند کار می شود توسط کارمندان به وجود می آید؛ زیرا آنها از نزدیک در جریان کار قرار دارند. غیرقابل انعطاف بودن مانع اصلی پیشرفت شما است. از اینکه روش ها را تغییر بدهید، ترسی نداشته باشید و نگویید: «این روشی است که ما همیشه انجام داده ایم.»
2- انتظار بهترین ها را داشته باشید
استانداردهای بزرگ ولی دست یافتنی تعیین کنید و انتظار داشته باشید که کارمندانتان هم آنها را درک کنند. بهترین مدیران لزوما خشن ترین یا مهربانترین افراد نیستند، بلکه کسانی هستند که بهترین نتیجه را توسط افرادی که در اختیار دارند به دست می آورند.
اینکه شما استاندارد های بالایی داشته باشید، نکته کلیدی است که همیشه در خاطر کارکنانتان باقی می ماند. اگر افراد شما بدانند که انتظار بهترین ها را از خودتان دارید اشتیاق بیشتری به یافتن آنها در خود خواهند داشت.
3- از تمرکز صحیح کارمندانتان مطمئن شوید
اطمینان یابید که اهداف کارمندان شما به خوبی بازتاب دهنده کار آنها است. اهداف قابل اندازه گیری و قابل درک بهترین دوست یک مدیر هستند. آنها کارآیی را از مفهومی فاعلی به مفهوم مفعولی انتقال می دهند. اگر اهداف در ابتدای سال، تدبیرانه ایجاد شوند، راهنمای ارزشمندی برای مدیر و کارمندان طی سال خواهند بود.
4- وقت طلاست
زمان یک دارایی قاطع در امر مدیریت برای گرفتن تصمیمات تدبیرانه است که اکثر مواقع دست کم گرفته می شود. مدیران معمولابه جهت های متفاوتی کشیده می شوند. بر اساس تجربه شخصی می توانم بگویم که در آخر، هدف فقط به اتمام رساندن کار است یعنی کار عجولانه به جای کار مفید و بهینه. کارآمدترین مدیران برنامه شان را با هوشیاری تنظیم می کنند. کاری را انجام می دهند که ضروری است. آنها به طور قطع کارهایشان را به خوبی اولویت بندی می كنند تا زمان کافی را برای انجام کارها به بهترین نحو داشته باشند.
5- باکارمندان خود ارتباط موثری داشته باشید
ارتباط موثر ممکن است کمی بدیهی به نظر بیاید؛ ولی این به آن دلیل است که همواره یکی از اصول اولیه بسیار مهم در مدیریت بی عیب و نقص به شمار می رود. مدیران قوی همواره ارتباط برقرارکننده های خوبی هستند. به دست آوردن بازخورد های فراوان چه مثبت و چه منفی یک مهارت اصلی محسوب می شود.خودتان را به آسانی در دسترس کسانی که بر آنها مدیریت می کنید، قرار بدهید. حضور داشته باشید و قابل دسترسی باشید.
حتی اگر از راه دور مدیریت می کنید باز هم از طریق تلفن، ایمیل، پیامک و... در دسترس باشید. اینکه از لحاظ مسافت دور باشید؛ ولی راحت بشود با شما تماس داشت بهتر از این است که حضور فیزیکی داشته باشید؛ ولی نتوان با شما ارتباط برقرار کرد.
6- از مشکلات دوری نکنید، بلکه با آن مستقیما مقابله کنید
همان طور که هر مدیری می داند، محیط کار یک مکان مناسب برای ایجاد مناقشه و کشمکش است. مشکلات بین افراد، تلافی کردن، به رسمیت شناخته شدن، کاهش هزینه، تعدیل نیرو، ارتباط بین کارمند و مدیر و...، باید گفت که هیچ گاه پایانی برای مسائل احساسی که باعث ایجاد مشکلات پیچیده می شود، نیست.
برعکس چیزی که در اکثر مواقع به نظر می رسد، بهترین مدیران ازمشکلات فرار نمی کنند، بلکه افرادی هستند که با مشکلات به سرعت و با روش مناسبی رودررو می شوند.
کارمندان ناظران دقیقی هستند. آنها به مدیرانی که با موقعیت های دشوار روبه رو می شوند، احترام می گذارند همان طور که اعتماد خود را نسبت به کسانی که همیشه از مشکلات فرار می کنند، از دست می دهند. مدیریت مجموعه ای از تلاش های پیچیده است که به مهارت های متفاوتی احتیاج دارد. تسلط داشتن بر این اصول، پایه و اساس محکمی ایجاد می کند که بتوانید عملیات روزانه تان را بر آنها بنا کنید.
در آخر باید بگویم که شما نیازی به یک لیست بلند و خسته کننده ندارید، بلکه با استفاده از همین 6 اصل می توانید سال جدید را با قدرت آغاز کنید.