سه شنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۳
جمعه ۹ خرداد ۱۳۹۳ 5293 0 7

اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی در بهبود مهارت‌های حل مسأله ریاضی در دانش‌آموزان دختر كم‌توان ذهنی پایه سوم راهنمایی

پژوهش: اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی در بهبود مهارت‌های حل مسأله ریاضی

اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی در بهبود مهارت‌های حل مسأله ریاضی در دانش‌آموزان دختر كم‌توان ذهنی پایه سوم راهنمایی
نویسندگان: سیده سمیه جلیل آبکنار, محمد عاشوری, گیتا موللی
 
مقدمه: مطالعات گسترده‌ای در مورد اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی در دانش‌آموزان با ناتوانی یادگیری انجام شده است، اما در مورد تأثیر آموزش این راهبردها در دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی مطالعات کمی وجود دارد. هدف از این بررسی، تعیین میزان اثر آموزش راهبردهای شناختی در بهبود مهارت‌های حل مسأله ریاضی در دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی پایه سوم راهنمایی در شهرستان‌های استان تهران بود.

مواد و روش‌ها: پژوهش حاضر یك مطالعه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه شاهد بود. 30 دانش‌آموز دختر پایه سوم راهنمایی کم‌توان ذهنی در این پژوهش شرکت داشتند که به روش خوشه‌ای چند مرحله‌ای از مدارس استثنایی شهرستان‌های تهران انتخاب شدند. این دانش‌آموزان به صورت تصادفی به دو گروه 15 نفری تقسیم شدند (یک گروه آزمایش و یک گروه شاهد). پس از توزیع تصادفی دانش‌آموزان در گروه آزمایش و شاهد، برای دانش‌آموزان گروه آزمایشی طی 15جلسه از آموزش راهبردهای شناختی استفاده شد و به دانش‌آموزان گروه شاهد آموزش راهبردها ارایه نشد. برای ارزیابی میزان هوش‌بهر گروه‌های مورد مطالعه از آزمون هوشی Wechsler's subtests و برای ارزیابی میزان پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان از آزمون معلم ساخته برای بهبود مهارت‌های حل مسأله ریاضی استفاده شد. داده‌های به دست آمده با استفاده از آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار و جدول فراوانی) و آزمون t تجزیه و تحلیل شد.

یافته‌ها: میانگین نمرات آزمون حل مسأله ریاضی گروه راهبرد شناختی به طور معنی‌داری بیشتر از گروه شاهد بود (0/001 > P). این مداخله باعث افزایش میانگین نمرات گروه آزمایش در حل مسأله ریاضی نسبت به گروه شاهد شد.

نتیجه گیری: یكی از حوزه‌های شناختی كه دانش‌آموزان كم‌توان ذهنی در آن دچار اشكال هستند، حل مسأله ریاضی می‌باشد. آموزش راهبرد شناختی باعث بهبود مهارت حل مسأله ریاضی دانش‌آموزان كم‌توان ذهنی می‌شود. با توجه به نتایج این پژوهش می‌توان عنوان کرد که اثربخشی آموزش راهبرد شناختی بر مهارت حل مسأله ریاضی بیشتر از گروه شاهد بوده است.

کلید واژه‌ها: راهبرد شناختی، حل مسأله ریاضی، كم‌توان ذهنی
 
:: متن کامل پژوهش، در بخش ضمیمه و نیز در لینک منبع، در دسترس می باشد.
 
فایل های ضمیمه

اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی در بهبود مهارت‌های حل مسأله ریاضی

اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی در بهبود مهارت‌های حل مسأله ریاضی در دانش‌آموزان دختر كم‌توان ذهنی پایه سوم راهنمایی

36

آی هوش: گنجینه دانستنی ها و معماهای هوش و ریاضی

نظراتی که درج می شود، صرفا نظرات شخصی افراد است و لزوماً منعکس کننده دیدگاه های آی هوش نمی باشد.
آی هوش: مرجع مفاهیم هوش و ریاضی و انواع تست هوش، معمای ریاضی و معمای شطرنج
 
در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان، رعایت برخی موارد ضروری است:
 
-- لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
-- آی هوش مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
-- آی هوش از انتشار نظراتی که در آنها رعایت ادب نشده باشد معذور است.
-- نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
 
 
 
 

نظر شما

پرطرفدارترین مطالب امروز

قواعد بخش پذیری بر اعداد  1 تا 20
زندگینامه ریاضیدانان: جان فوربز نش
زندگینامه بزرگان ریاضی: اقلیدس، کلید هندسه
گفتگو با فرزانه نجفی: تشریح نحوه عملکرد مغز در تشخیص اشتباهات
زندگینامه ریاضیدانان: رویا بهشتی زواره
زندگینامه ریاضیدانان: دکتر عبدالله شیدفر
پالیندروم چیست؟
کاریکاتور/ رنه دکارت
زندگینامه بزرگان ریاضی: هیپاتیا