يکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳
شنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۲ 5006 0 2

خیلی وقت ها پدر و مادر واقعا دوست دارند به فرزندشان کمک کنند و قدرت تخیل و خلاقیت او را پرورش دهند، اما ندانسته و ناخواسته با کارهایشان مانع رشد و تقویت خلاقیت بچه ها می شوند

بچه ها را تشویق کنید

خیلی وقت ها پدر و مادر واقعا دوست دارند به فرزندشان کمک کنند و قدرت تخیل و خلاقیت او را پرورش دهند، اما ندانسته و ناخواسته با کارهایشان مانع رشد و تقویت خلاقیت بچه ها می شوند.سال ها پیش، تحقیقی در این زمینه انجام شده و طی آن، محققان از بچه ها نکاتی را پرسیده بودند؛ ​پرسش​هایی ​ خاص و متفاوت.
 
خیلی وقت ها پدر و مادر واقعا دوست دارند به فرزندشان کمک کنند و قدرت تخیل و خلاقیت او را پرورش دهند، اما ندانسته و ناخواسته با کارهایشان مانع رشد و تقویت خلاقیت بچه ها می شوند.سال ها پیش، تحقیقی در این زمینه انجام شده و طی آن، محققان از بچه ها نکاتی را پرسیده بودند؛ ​پرسش​هایی ​ خاص و متفاوت. مثلا این که با اتومبیل های فرسوده و خارج از رده، چه کارهایی می توان انجام داد؟ چه مایعاتی می سوزند و قابل اشتعال هستند؟ و این که در عرض ۵ دقیقه، تمام کارهایی را که غیرممکن است و به ذهن شان می رسد، بگویند.

​ سال ها بعد، محققان متوجه شدند بچه هایی که جواب شان از دیگران جالب تر و خلاقانه تر بوده است حالا به عنوان فردی بزرگسال، کارآفرین، مخترع، نویسنده، پزشک، دیپلمات یا متخصص در زمینه نرم افزارهای کامپیوتری شده اند.

​طی دهه ۱۹۸۰، استاد دانشگاه اوتاگو در نیوزیلند که تغییرات میزان IQ مردم ۲۰ کشور مختلف را بررسی کرده بود، اعلام کرد که میزان IQ به اندازه شش تا ده نمره در هر نسل و در مقایسه با نسل گذشته افزایش می یابد. اما همان طور که میزان هوش بچه ها در حال افزایش است، میزان خلاقیت کاهش می یابد. بنابراین از دوران مهدکودک تا سنین حدود ۱۲ـ۱۱ سالگی، میزان خلاقیت میان دانش آموزان در حال کاهش است.

با شنیدن چنین نتایجی، مربیان و معلم ها، روان شناسان کودک و البته والدین، بسیار نگران شدند و به فکر علل کاهش خلاقیت افتادند تا بتوانند آن را حل کنند. بسیاری از افراد، بازی های رایانه ای و علاقه بیش از حد بچه ها به این بازی ها و همچنین ساعات زیاد بیکاری را که فقط مقابل تلویزیون یا رایانه می گذرد، مقصر اصلی می دانستند. تحقیقات انجام شده در دانشگاه های آمریکا نیز نشان می دهد به ازای هر یک ساعت که کودک مشغول تماشای برنامه های تلویزیون می شود، زمان کلی ای که صرف فعالیت های خلاقانه می کند به اندازه ۱۱ درصد کاهش می یابد. خیلی ها هم شیوه آموزشی مدارس را صحیح نمی دانستند و تصور می کردند کارها و فعالیت دانش آموزان در مدرسه، میزان خلاقیت شان را کاهش می دهد.

به پرسش هایشان پاسخ دهید
با این حال، اگر می خواهید قدرت خلاقیت فرزندتان را افزایش دهید و به او کمک کنید، خلاقانه تر فکر کند، خوب است بدانید کنجکاوی بچه ها عامل اصلی ایجاد خلاقیت و پرورش آن است. آن طور که روان شناسان می گویند بچه ها در طول روز حدود صد سوال از بزرگ ترها می پرسند و همین موضوع می تواند بسیاری از پدر و مادرها را خسته و کلافه کند. در حالی که، به گفته کارشناسان باید به تمام پرسش​های کودک بدرستی و با حوصله پاسخ داده شود.

حالا اما متاسفانه والدین با نحوه برخوردشان کودک را از پرسیدن سوال ناامید می کنند و کم کم با افزایش سن، سوال ها هم کمتر از قبل می شود. البته مهم است بدانیم بچه ها به دلیل این که علاقه شان را از دست می دهند، سوال کردن را کنار نمی گذارند. بلکه آنها علاقه شان را از دست داده اند، چون دیگر سوالی نپرسیده اند.

در ضمن، خیلی وقت ها پدر و مادر برای انجام کار به بهترین شکل ممکن، جایزه ویژه ای تعیین می کنند. در این شرایط کودک بیشتر از آن که به شیوه های مختلف انجام کار فکر کند یا بخواهد کارش را بدون عیب و نقص به پایان برساند، در فکر هدیه گرفتن و موفق شدن است. بنابراین خوب است بدون در نظر گرفتن قوانین و قواعد خشک و دست و پاگیر یا بدون رقابت و مسابقه به کودک اجازه دهید، خلاقیت به خرج دهد و کارها را براساس میل و علاقه اش به پایان برساند.

آی هوش: گنجینه دانستنی ها و معماهای هوش و ریاضی

نظراتی که درج می شود، صرفا نظرات شخصی افراد است و لزوماً منعکس کننده دیدگاه های آی هوش نمی باشد.
آی هوش: مرجع مفاهیم هوش و ریاضی و انواع تست هوش، معمای ریاضی و معمای شطرنج
 
در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان، رعایت برخی موارد ضروری است:
 
-- لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
-- آی هوش مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
-- آی هوش از انتشار نظراتی که در آنها رعایت ادب نشده باشد معذور است.
-- نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
 
 
 
 

نظر شما

پرطرفدارترین مطالب امروز

قواعد بخش پذیری بر اعداد  1 تا 20
تعریف هوش از نگاه آلفرد بینه
طنز ریاضی: اثبات 5=2+2
معرفی کتاب: ریاضیات مهندسی پیشرفته
زندگینامه بزرگان ریاضی: سرینیواسا رامانوجان
زندگینامه ریاضیدانان: جان فوربز نش
هوش سیّال در مقابل هوش متبلور
تاریخچه آزمون هوش
هوش (IQ) چیست؟